Oslaví váš teenager Silvestra s kamarády a ujistil vás, že bude pít jenom limonádu? Možná zapomněl říct, že limonádou bude velmi módní "premix" či "alkopop", sladké pitíčko, které však obsahuje alkohol.
S nákupem alkoholické limonády nebudou mít mladí lidé problém, jak si MF DNES ověřila v malém testu.
KOLIK ALKOHOLU OBSAHUJÍ MÍCHANÉ NÁPOJE - GRAFIKA |
Redakční figurant, dlouhovlasý mladík, jemuž na první pohled není osmnáct, ba ani patnáct let, bez problémů prošel pokladnami supermarketů v Praze a pokaždé nakoupil několik barevných lahviček - alkoholizovaných limonád.
Ani jednou nenarazil na prodavače, který by dodržel zákon a alkohol mu prodat odmítl. Lékaři přitom upozorňují, že sladké drinky s obsahem alkoholu jsou pro mladé lidi velkým rizikem.
"Dětský organismus není připraven na zpracovávání alkoholu. Dvě, tři, čtyři takovéto ,limonády', v nichž je více alkoholu než ve dvanáctistupňovém pivu, znamenají zhruba 0,8 až 1,5 promile alkoholu v krvi. To už je pro nezralý organismus těžká opilost s rizikem selhávání některých životních funkcí," varuje primář oddělení pro léčbu alkoholismu a jiných toxikomanií Psychiatrické léčebny v Opavě Libor Chvíla.
Pěkně obalená hrozba
Princip zmíněných drinků je podobný: obsahují tvrdý alkohol - vodku, rum, tequillu - a sladkou limonádu nebo sodovku, jiné zase zkvašený mošt. Podle zákona jsou všechny "alkoholickým nápojem", neboť obsahují přes půl procenta alkoholu - obvykle kolem 5,5 procenta.
Obsah alkoholu sice na lahvičkách uveden je, ale nijak výrazně. "Je to vlk v rouše beránčím. Málokdo si uvědomí, že sladký nápoj alkohol vůbec obsahuje. Navíc si mnozí myslí, že malá koncentrace jeho působení zmírňuje, ale tak to nefunguje," říká doktor Chvíla.
K dostání kdekoli
Alkoholizované limonády se kromě obchodů prodávají v klubech, barech, na diskotékách i zábavách. "Ačkoli tento segment trhu není moc velký, jde na odbyt dobře. Nápoje Frisco prodáváme kolem deseti tisíc hektolitrů ročně. Pro srovnání, u piva je to osm milionů hektolitrů," říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin.
Podle něj jsou podobné drinky do jisté míry módní. "V Anglii byl pět let velký nárůst, teď nastává pokles," říká.
Například v Německu loni začala vláda bojovat s velkou oblibou premixů u mládeže tím, že zavedla daň z jejich prodeje ve výši téměř jednoho eura. To podstatně snížilo prodej, stejně jako dříve ve Francii.
Přísnější zákony, nevšímaví prodejci
V Česku se od Nového roku zpřísňuje zákon o ochraně před tabákovými výrobky a alkoholem. "Pokud jej obchodník poruší a prodá mladistvému alkohol, může jako fyzická osoba dostat pokutu až padesát tisíc, jako právnická až půl milionu," říká právnička Barbora Mokrošová.
Podle ní je za takový prohřešek odpovědný provozovatel prodejny i přímo prodavač. Mladý konzument postižen být nemůže, zákon jej chrání jako "svedenou" osobu.
Kontroly prodejců moc nefungují. Jen v Praze eviduje městská policie, která je provádí, za letošek 139 případů, kdy mladiství pili alkohol. "Myslím, že je to jen hodně malé procento skutečných případů. Naše kontroly třeba na diskotékách nejsou příliš úspěšné, protože je nesmíme dělat v civilu. Pokud strážník objeví mladíka třeba na hřišti s lahví v ruce, potřebuje důkaz, že z ní pil," říká náměstek šéfa městské policie Ludvík Klema.
Tady pomůže právě nový zákon, dávající strážníkům možnost provádět dechové zkoušky na alkohol, a získat tak důkaz. Zákon umožní kontroly prodeje alkoholu v obchodech i České obchodní inspekci. "Spousta obchodníků prodá mladým cokoli. Peníze jim zkrátka nesmrdí," míní mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.