Přestavbu VW posvětila dozorčí rada

  • 2
Dozorčí rada Volkswagenu podle očekávání odstartovala přestavbu uvnitř koncernu. Největší evropská skupina automobilek tak příští rok radikálně změní svou strategii, což se dotkne také české Škody Auto.

Velké změny povede nový šéf Bernd Pischetsrieder, který v dubnu 2002 nahradí legendárního Ferdinanda Piëcha. Měl by pokračovat v Piëchových stopách, které se staly měřítkem manažerské kvality, přitom ale musí odstranit vzájemnou konkurenci sesterských značek, kterou jeho předchůdce trpěl.

Automobilka se proto rozdělí do dvou hlavních divizí. "Sportovní" zastřeší značky Seat, Audi a Lamborghini. "Více než dosud se budou podporovat ve vývoji, produkci, odbytu a marketingu," řekl nový šéf listu Financial Times Deutschland.

"Klasickou" divizi pak budou zastupovat VW, Škoda, Bugatti a Bentley. Automobilky si přitom zachovají oddělené obchodní sítě. Musí se také výrazněji se prosazovat proti silným a mladším soupeřům na trhu.

Profil Bernda Pischetsriedera čtěte ZDE

V čele sportovní odnože bude stát ingolstadtská automobilka Audi, která bude zodpovědná za podnikatelské výsledky svých "podřízených". Stejnou úlohu bude mít ve skupině klasických automobilek Volkswagen. Ten také povede sekci užitkových vozidel všech značek.

Pischetsrieder se vedle šéfování koncernu má ujmout i vedení klasických značek. Sportovní sekci zřejmě povede Martin Winterkorn, který nahradí šéfa Audi Franze-Josefa Paefgena.

Další přesuny se dotknou také dozorčí rady škodovky, jejímž šéfem se od Nového roku stane Detlef Wittig.

Značky se překrývají
Čtyři hlavní automobilky koncernu - Volkswagen, Audi, Seat a Škoda - produkují široké spektrum vozidel, které se ale často překrývají v příslušnosti k jednotlivým třídám.

Přidružené značky Lamborghini, Bugatti a Bentley zase disponují programem rychlých a luxusních automobilů, jejichž vývoj, výroba a udržení na trhu stojí miliardy marek.

"Jako globální výrobce musíme mít širší nabídku," prohlásil Pischetsrieder v německém týdeníku Der Spiegel. Narážel na to, že koncern například nabízí ve třídě malých vozů hned tři modely (VW Polo, Škoda Fabia a Seat Cordoba), které si navzájem konkurují.

"Bohužel ale však v této velikosti není žádný roadster," nastínil budoucí šéf VW možnosti změn. O tom, jak se dotknou výroby a image škodovky lze zatím jen spekulovat. Mladoboleslavská automobilka se odmítá ke změnám vyjadřovat, protože prý jsou věcí akcionáře, tedy Volkswagenu.

Každopádně se problém vzájemné konkurence netýká jen nejnižší třídy. Například škodovka nabízí v octavii technické vybavení srovnatelné se stejně velkými modely od VW a Audi, její cena je ale i o polovinu nižší. Stále je přijímána jako levné auto z východu.

Seat Cordoba

Škoda Fabia sedan

Škoda Fabia sedan

Škoda Fabia sedan

Škoda Fabia sedan - zezadu

Seat Cordoba

Seat Cordoba - zboku

VW Polo - novinka

VW Polo - zboku

,