Prestižní pařížský aerosalon poznamená krize i havárie airbusu

  • 3
Na letišti Le Bourget nedaleko Paříže dnes začíná prestižní aerosalon, který letos slaví sto let od svého vzniku. Oslava se ale ve stínu ekonomické krize a nedávné katastrofy Airbusu A330 společnosti Air France podle mnohých odborníků bude odehrávat ve velmi pochmurné náladě.

Pařížský aerosalon, který se koná každé dva roky, je jednou z nejvýznamnějších událostí v průmyslovém kalendáři. Akce je pro firmy významnou příležitostí prezentovat své produkty a sjednat nové objednávky.

Airbus a Boeing, dva největší konkurenty v oblasti civilního letectví, kteří se na pařížském aerosalonu vždy předháněli v počtu sjednaných kontraktů, letos zřejmě čeká významný pokles jejich počtu. Letecké společnosti se potýkají s nízkou spotřebitelskou důvěrou a vysokými cenami ropy.

Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu prodělají světové aerolinky v letošním roce až devět miliard dolarů, což představuje zhruba 171 miliard korun. Nový odhad představuje téměř dvojnásobně horší výsledek, než experti původně předpokládali.

Letecké společnosti se v důsledku nepříznivého vývoje snaží omezovat náklady a namísto sjednávání nových objednávek se spíše snaží o posun dodání již sjednaných letounů.

Světlou výjimkou by tak na pařížské přehlídce mohly být katarské aerolinie, které si s největší pravděpodobnostní objednají u společnosti Airbus dvacet menších letadel ze skupiny Airbus A320.

Organizátoři si problémy nepřipouštějí

Organizátoři aerosalonu na bývalém letišti Le Bourget zůstávají i přes nepříznivé odhady optimističtí, přehlídky se chystá zúčastnit stejný počet vystavovatelů jako během posledního ročníku. "I přes krizi považujeme letošek za úspěch, protože máme plno," poznamenal minulý týden ředitel aerosalonu Louis Le Portz.

Řada aerolinek i hlavních výrobců sice omezila počet exponátů, to ale podle organizátorů vykompenzoval rekordní počet malých společností, které se letos aerosalonu chystají zúčastnit. Vystavovatelů by tak mělo být kolem dvou tisíc, tři čtvrtiny z nich přitom představují právě menší společnosti.

První tři dny jsou rezervovány pro odborníky a obchodníky, od čtvrtka do neděle pak brány aerosalonu budou otevřeny i pro širokou veřejnost. Na ploše letiště budou k zhlédnutí vystavovaná letadla a vrtulníky používané v současnosti, ale i vzácné historické exponáty. Očekávaných 300 tisíc návštěvníků si bude moci prohlédnout i v současnosti velmi diskutovaný Airbus A330.

Česká republika má svůj pavilon

Na leteckém veletrhu se chystají prezentovat i české společnosti. Česká republika dokonce letos otevře svůj vlastní pavilon. Chce se ukázat jako země, která může zahraničním investorům nabídnout kvalifikované zaměstnance, nižší provozní náklady při zachování kvality nebo díky své zeměpisné poloze i možnost rozšíření trhu o země střední a východní Evropy.

Těchto výhod již v minulosti využil francouzský výrobce součástek pro letecký průmysl Latecoere, který v Česku vyrábí pod značkou Letov dveřní mechanismy pro dopravní letadla Airbus. Česká republika také těží ze skutečnosti, že je jako jediná ze zemí střední a východní Evropy členem Evropské kosmické agentury.

Mezi českými zástupci na veletrhu se objeví například i lídři leteckého průmyslu u nás Aero Trade a Aero Vodochody. Českou republiku budou rovněž zastupovat agentury pro zahraniční obchod CzechTrade a CzechInvest.