Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prestižní vinaři v Bordeaux mají strach z nové dálnice

  10:25aktualizováno  10:25
Vinaři a milovníci vína v jihofrancouzské oblasti Bordeaux se bouří. Snaží se zabránit výstavbě dálnice, která by měla procházet oblastí Margaux, kde vznikají jedny z nejvyhlášenějších francouzských červených vín.

Mezi nejznámější vinařství v oblasti Margaux patří i Chateau Palmer. | foto: Profimedia.cz

Teď ale hrozí, že plánovaný velký dálniční obchvat města poškodí vinice, odkud pochází.

Projekt je ve stavu studií, vše by mělo být hotovo až někdy v roce 2020. Cíl je odlehčit dopravě, pro jejíž rostoucí nároky už nynější obchvat kolem Bordeaux přestává stačit.

Velký obchvat má obcházet město ze severozápadu a jeho součástí má být i most přes nálevkovité ústí Garonny. Odhady nákladů se pohybují mezi 1,3 a dvěma miliardami eur (37 až 57 miliard korun).

Právě v dané oblasti jsou vinice legendárního Margaux. Z pěti uvažovaných variant byly už opuštěny dvě, které šly přímo přes ně. Jednu ze zbývajících ale nepovažují vinaři za moc lepší - vedla by těsně podél vinic Margaux a místy by z nich na okrajích také trochu ukousla.

Vinaři se hrozí znečištění, které s sebou dálnice ponese. Tvrdí také, že by mohla narušit fungování půdy a křehkého mechanismu pohybu vod v ní. O nějaké likvidaci části vinic kvůli dálnici nechtějí slyšet.

Akvitánský prefekt Francis Idrac ovšem poukazuje na to, že v dané oblasti se dá těžko najít místo, kde by si výstavba dálnice nevyžádala vytrhání "několika desítek, nebo dokonce několika stovek hektarů vinic", jak ho citoval regionální list Sud-Ouest.

Prefekt v něm také - aniž hovořil speciálně o Margaux - relativizoval dopad případného vytrhání vinic kvůli dálnici poukazem na to, že nějaké vinice bude potřeba zlikvidovat v každém případě.

Debata kolem dálnice a Margaux se totiž rozvinula v době, kdy je výroba vína v oblasti Bordeaux postižena těžkou krizí. Mezi kroky, které by měly vést ke zlepšení situace, je plánováno i vytrhání 8000 až 10 000 hektarů vinic.

To se ale v žádném případě nemá týkat elitních značek, mezi něž patří právě Margaux. Trhu s nimi se krize nedotkla. Navíc loňský ročník byl mimořádně kvalitní, takže se předpokládá, že poptávka po nich ještě stoupne. Podobný problém jako pěstitelé Margaux mají i jejich kolegové u Lyonu.

Ti zase žádají zastavení projektu výstavby západního obchvatu města, který by měl vést přes pěstitelské oblasti některých známých chráněných značek Côtes-du-Rhône.

Autor:


Témata: Víno, Bordeaux, Euro, Lyon, Obchvat

Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Společné jízdné by měl spravovat stát, ne dopravci, tvrdí šéf Českých drah

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Pravidla a systém společných jízdenek v železniční dopravě by měl podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka...

Na úřadech se na energiích prohospodaří půl miliardy ročně, uvádí analýza

Mytí oken krajského úřadu zabere skupině pracovníků zhruba týden. Využívají při...

Více než tři čtvrtiny budov vládních institucí v Česku nehospodaří efektivně s energií. Ztráta představuje zhruba půl...

Maso vypěstované v laboratoři může být v restauracích za tři roky

Uměle vypěstované hovězí maso nizozemské společnosti Mosa Meat.

Nizozemská společnost Mosa Meat, která před pěti lety jako první na světě představila laboratorně vypěstovaný hovězí...

Najdete na iDNES.cz