České dráhy mohou prodat nádraží za tři miliardy, rozhodla Komise

  12:17aktualizováno  12:17
Evropská komise souhlasí s prodejem nádražních budov a dalšího majetku na státní Správu železniční dopravní cesty. Převod podle komise nepředstavuje nedovolenou veřejnou podporu, uvedlo ministerstvo dopravy. Dráhy však původně počítaly s vyšší sumou.

Nejkrásnějším nádražím se pro letošní rok stalo nádraží v Brně-Chrlicích (na snímku z 11. listopadu). V anketě pro něj hlasovalo téměř dva tisíce lidí ... | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Místo očekávané ceny kolem osmi miliard korun unijní Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž počítalo s rámcovou částkou 2,93 miliardy korun, což je údajně pod účetní hodnotou nádraží.

Ministerstvo podle mluvčího Tomáše Neřolda nikdy předem nestanovilo, kolik by měly ČD za nádraží získat, a informace, které se v médiích ohledně původně odhadované ceny v posledních dnech objevily, prý neodpovídají skutečnosti.

„Pověřený znalecký ústav nyní připraví finální ocenění příslušné části ČD, která zahrnuje nádražní budovy, veškerý související movitý i nemovitý majetek, jakož i pohledávky a závazky spjaté s převáděnou částí závodu ČD. EK při stanovení finančního rámce vycházela z předběžného ocenění, které bylo zpracováno ke konci října 2014. Zástupci EK proto berou na vědomí, že výsledná cena prodeje se odvine od aktuálního ocenění dle domluvené metody,“ uvedl Neřold.

Pro ministerstvo dopravy je souhlas komise s kupní cenou klíčový, protože odblokuje jejich převod i investice do jejich oprav. Nádraží budou mít dlouhodobě jasného správce a SŽDC na jejich opravy bude moci využít veřejné prostředky, včetně evropských fondů.

MD vedlo konzultace s EK od poloviny loňského roku. Cílem série jednání bylo předejít riziku, že později EK transakci zpochybní v řízení na vrácení nedovolené veřejné podpory. Začátkem května v této věci ministr dopravy Dan Ťok osobně jednal s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margrethou Vestagerovou.

Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Personální kolotoč v ČD. Mění se šéfové odborů, vracejí náměstci

Vlaková souprava CityElefant

Po výměně na postu generálního ředitele a dozorčí rady pokračují v Českých drahách velké změny. Nové vedení spustilo...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...



Najdete na iDNES.cz