Až dosud se totiž nejmodernější a nejdražší vlaky objevovaly v Česku jen na dálkových tratích. Od roku 2012 se poprvé objeví i na tratích, jimiž lidé každý den cestují do práce nebo do školy.
"Bude to revoluce v regionální dopravě. Já jsem dokonce pevně přesvědčen o tom, že železnice jednou převálcuje automobilovou dopravu. Ale k tomu jenom krásné vlaky nestačí, je to i o nádražích a prostorách před nimi, kde by se dalo zaparkovat nebo cestovat dál autobusy,“ prohlásil pardubický hejtman Radko Martínek.
Právě čeští a moravští hejtmani společně s novináři si jízdu v takových vlacích vyzkoušeli začátkem týdne na zkušebním železničním okruhu ve středočeské Velimi.
Nejnovější typy vlaků tam předvedla česká firma Škoda Vagonka, jejíž patrové vlaky City Elefant už jezdí ve středních Čechách a na Ostravsku, polská Pesa s motorovým vlakem Atribo či německý Siemens s vlakem Desiro.
Rozhodne se za rok
Hejtmani se jako první čeští cestující svezli i elektrickým vlakem Flirt, který ve Velimi předvedla mezinárodní společnost Stadler.
Tyto firmy spolu s dalšími evropskými výrobci se na začátku příštího roku zúčastní výběrového řízení. Právě v něm se rozhodne, které vlaky se do Česka koupí. Jasno v tom, jaké soupravy budou v regionech nakonec jezdit, by podle Martínka mělo být do konce příštího roku.
"Ze středních Čech do Prahy dojíždí denně 250 tisíc lidí, proto Středočeský kraj potřebuje vlaky s velkou kapacitou. Byl bych rád, kdyby se vybral City Elephant, který už v regionu jezdí. Je vyzkoušený a lidé si ho oblíbili,“ řekl náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Středočeský kraj uvolní na nové vlaky 800 milionů korun.
"Lidé by měli pochopit, že železnice je ekologická doprava," uvedl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Českých drah. Počítá se s koupí asi 100 až 150 nových vlaků. Některé stávající se budou modernizovat, vlaky starší než třicet let se postupně dají do šrotu.