Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prezident podepsal zákon o rozpočtu

  15:31aktualizováno  15:31
Příští rok by vláda měla hospodařit se schodkem 91,3 miliardy. Takto rozpočet prošel Sněmovnou a nyní zákon podepsal i prezident Klaus. Okolo skutečné výše schodku se ale vedou debaty. Například ministr financí Tlustý prohlašuje, že realita bude ještě smutnější - schodek dosáhne až 97,7 miliardy.

Václav Klaus se podepsal pod zákon o státním rozpočtu se schodkem 91,3 miliardy korun. | foto: Dan MaternaMF DNES

Zákon začne platit poté, co vyjde ve Sbírce zákonů. Počítá s příjmy 949,5 miliardy korun a výdaji 1,0408 bilionu korun.

Státní rozpočet, který poslancům přednesla vláda ODS, částečně pochází už z dílny předchozího ministra financí Bohuslava Sobotky. Původně vypracoval Sobotka rozpočet s 88miliardovým deficitem.

Vláda ODS pak tento rozpočet v podstatě přebrala, provedla v něm jen nepatrné změny, i když k němu měla výhrady. 

Vlastimil Tlustý už tehdy tvrdil, že tak nízký deficit není možný bez optických zkreslení. Mezi ty patřilo především zahrnutí příjmu z privatizace do hospodaření státu.

Původně chtěl proto Tlustý navrhnout zákon o rozpočtu se schodkem 119 miliard, který by podle něj lépe odpovídal skutečné situaci. Rozdíl mezi 88 miliardami a 119 miliardami by tvořily příjmy z privatizace ČEZ (31 miliard), které by do rozpočtu správně vůbec neměly být započítány.

Poté, co mu ale ČSSD pohrozila, že nepodpoří rozpočet se schodkem, který bude vyšší než 100 miliard, od tohoto nápadu upustil a předložil schodek 91,3 miliardy, který se proti Sobotkově rozpočtu lišil jen o některé dodatečné položky.

O další rozruch kolem výše deficitu se pak postarali poslanci, kteří si rozebrali část mandatorních výdajů na dárky pro voliče. Tlustý spolu s kolegou Nečasem přitom varovali, že z balíku zákonem stanovených výdajů nelze nic brát, protože tam nejsou žádné rezervy.

Celkový deficit proto bude nutné během roku navýšit, a to na 97,7 miliardy korun, upozornil Vlastimil Tlustý.

Autoři:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Společné jízdné by měl spravovat stát, ne dopravci, tvrdí šéf Českých drah

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Pravidla a systém společných jízdenek v železniční dopravě by měl podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka...

Najdete na iDNES.cz