Při reklamaci je možné žádat i náhradu škody, kterou způsobil výrobek

Josef Holý z Kolovče koupil vloni pračku se sušičkou. Protože se při některém z pracích režimů objevovala pod pračkou voda, výrobek reklamoval a závada byla odstraněna. V lednu letošního roku si nechal namontovat kuchyň, do které pračku vestavěl. Po krátké době se však pod pračkou opět začala objevovat voda. Opraváři se až po několika návštěvách u Holých podařilo zjistit, odkud voda vytéká. Poté konstatoval, že používali nekvalitní prací prášek a že jej do praní dávají zbytečně mnoho. Josef Holý chce vědět, zda má právo na reklamaci a zda může žádat náhradu škody za zničení zánovní a drahé kuchyně.

Prodejce odpovídá za vady, které má prodaná věc při převzetí kupujícím a dále za vady, které se vyskytnou v záruční době. Musí však jít o vady, které nebyly způsobeny nesprávným používáním věci nebo jejím opotřebením. V případě, že manželé Holých pračku používali vždy přesně podle návodu, a přesto se projevila vada, mají v případě, že dosud neuplynula záruční doba, právo na reklamaci. Pokud jim v důsledku vady pračky vznikla škoda, mají nárok i na její náhradu.

Jehlička/Švestka a kolektiv: Komentář k Občanskému zákoníku, str. 261 (Beckova edice komentované zákony, 3. vydání): Podnik odpovídá při prodeji v obchodě kupujícímu za škodu, jež mu byla způsobena prodanou vadnou věcí. Této odpovědnosti se může zprostit jen za podmínek uvedených občanským zákoníkem.