Při reklamaci není většinou nutný záruční list

-
Lenka Navrátilová z Nové Paky koupila dceři za vysvědčení náramkové hodinky, které asi po pěti měsících přestaly fungovat. Zákaznice tedy hodinky ještě v záruční době reklamovala. Prodavačka však odmítla reklamaci přijmout s tím, že doklad o zakoupení hodinek nestačí a že je nutné předložit ještě záruční list. Lenku Navrátilovou zajímalo, zda byl postup prodavačky správný.

Vzhledem k tomu, že Lenka Navrátilová hodinky reklamovala ještě v obecné půlroční záruční době, bylo její povinností pouze prokázat, že hodinky koupila u prodejce, u něhož také vadu reklamovala, což se stalo dokladem o zakoupení. Vydat záruční list, jehož forma není žádným předpisem stanovena, musí prodejce pouze tehdy, jestliže na výrobek poskytuje delší než obecnou záruční dobu a zákazník musí prokázat, že tato prodloužená záruční doba ještě neuplynula. V případě Lenky Navrátilové tedy postup prodavačky nebyl správný.

Občanský zákoník, §620, odst. 2: U věcí, které jsou určeny k tomu, aby se jich užívalo po delší dobu, stanoví zvláštní předpisy záruční dobu delší než šest měsíců. Záruční doba přesahující šest měsíců se může týkat i jen některé součástky věcí. Prodávající je povinen vydat kupujícímu při prodeji záruční list s vyznačením záruční doby.