Informovaly o tom Hospodářské noviny. Na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D1 (dříve D47) mezi Bělotínem a Ostravou, jehož stavba stála přes čtyři miliardy korun, reklamuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) celkem 901 vad.
Dopravoprojekt připravil pro ŘSD podklady k výběrovému řízení na tendr, stát si firmu také najal jako technický dozor. Jenže Dopravoprojekt napsal také podklady ke stavbě dálnice pro společnost Eurovia, která je generálním dodavatelem stavby. ŘSD to označuje za dvojnásobný střet zájmů.
Podle ředitele protikorupční organizace Transparency International Davida Ondračky pochybil hlavně úřad. "Stát si měl ohlídat, kdo pro Eurovii pracuje, případně mělo ŘSD zanést do smluv, že firma, která pro ni pracuje, nemůže na stejném tendru pracovat pro zhotovitele. Můžeme ale spekulovat, zda v tom nebyl záměr a nebyla to součást systému, který prodražuje stavby," řekl deníku. Šéf Dopravoprojektu Aleš Trnečka tvrdí, že firma se střetu zájmů nedopustila, navíc rozhodující pravomoc v dohlížení na stavbu podle něj příslušela pracovníkům ŘSD.
List zároveň uvedl, že pro Eurovii projektovala mosty, na které si ŘSD stěžuje nejvíce, společnost SHP. Její dceřiná firma SHP TS měla za úkol v záruční době mosty kontrolovat. Konzultantem pro SHP ohledně přípravy mostů byl Antonín Pechal, stejný člověk pak měl opět mosty kontrolovat pro ŘSD.
Ředitelství tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují jen 125 milionů korun. Taková částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle ředitele firmy Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo samo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.