Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Při výstavbě tratí dostává přednost koridor

  17:58
V e s e l í n a d M o r a v o u, B r n o - Železniční tratě na jihu Moravy jsou dva různé a velmi rozdílné světy. Na jedné straně jakoby luxusní a drahé BMV, to znamená nově budované železniční koridory, které usnaďnují a zrychlují cestování po kolejích. Na straně druhé starší Škoda 105, tedy trasy, do kterých se tolik neinvestuje a které jsou zatím stranou zájmu vedení Českých drah. Příkladem moderní trati je nedávno dokončený železniční koridor spojující Českou Třebovou, Brno a Břeclav.

KORIDORY VERSUS TRATI
Část I. železničního koridoru Česká Třebová, Brno, Břeclav: 150 kilometrů z Brna do Vídně urazí rychlík za jednu hodinu a čtyřicet minut.

Železniční trať z Brna do Vlárského průsmyku: 130kilometrovou vzdálenost mezi Brnem a Bojkovicemi nedaleko Uherského Brodu ujede rychlík za téměř dvě a půl hodiny.

Vlaky na této trati mohou jet rychlostí až sto šedesát kilometrů za hodinu a stopadesáti kilometrovou vzdálenost z Brna do Vídně urazí rychlík za jednu hodinu čtyřicet minut. Při stavbě nového koridoru navíc dostávají nový kabát také nádraží: jako houby po dešti na nich rostou podchody a nová nástupiště.

Naopak trať z Brna do Vlárského průsmyku a dál na Slovensko má slavnější minulost než současnost. Spojů na této trati, která byla vybudována koncem devatenáctého století a byla jednou z páteřních komunikací v bývalém Československu, ubylo.

Jezdí tudy méně rychlíků, vlaky jsou výrazně pomalejší. Sto třicet kilometrů z Brna do Bojkovic nedaleko Uherského Brodu jede rychlík téměř dvě a půl hodiny. Nádraží na této trati by potřebovaly peníze, někde budovy doslova chátrají.

"Normální trať" je čím dál horší
Cestující, kteří na trati mezi Brnem, Veselím nad Moravou a Vlárským průsmykem jezdí, tvrdí, že se nabídka Českých drah zhoršila.

"Je jasné, že se musí budovat rychlostní tratě, ale z Brna ve směru na Veselí nad Moravou jezdí stále hodně lidí a je škoda, že ubylo spojů a jezdí méně rychlíků než dříve. Navíc autobus je už levnější a do Brna s ním přijedu rychleji," řekl Petr Budík z Kyjova, který jezdí vlakem do Brna dvakrát až třikrát týdně.

"Vlaky navíc nejsou zdaleka tak čisté, třeba záchody to je hrůza. Už jsem jela po novém koridoru do Prahy a nedá se to vůbec srovnat. Jsou to dva světy, jeden moderní a druhý ze sedmdesátých let," uvedla Blanka Bartošová ze Bzence na trati mezi Brnem a Vlárským průsmykem.

To, že trať mezi Brnem a Vlárským průsmykem už není významná jako v minulosti, dokládají také změny v jízdním řádu. Zatímco po železničním koridoru jezdí nové mezinárodní rychlíky, na trati z Brna do Vlárského průsmyku spojů nepřibylo.

Navíc rychlíky, které končily v Trenčianské Teplé na Slovensku, končí na hranicích ve Vlárském průsmyku. Hlavním důvodem však je snaha slovenských železnic ušetřit - proto zrušili některé spoje, které ještě loni přes hranice jezdily.

Místní lidé lokální trať potřebují
"Na druhou stranu je ale tato trať důležitá pro místní lidi. Ti musí pořád cestovat do zaměstnání, firmy se nikam nepřestěhují a dopravy po železnici využívají. Důležité jsou úseky mezi Uherským Brodem a Kunovicemi, Veselím nad Moravou a Kyjovem a také od Kyjova do Brna. Tyto lidé hodně využívají k cestě do zaměstnání," řekl přednosta železniční stanice ve Veselí nad Moravou Tomáš Hrbáček.

Nově vznikající koridor ovlivňuje cestování vlakem mezi Brnem a Vlárským průsmykem také jinak. Stavební práce totiž způsobují zpožďování vlaků. Zpoždění nabere desetina všech osobních vlaků.

"Bohužel tady musím být na straně cestujících, je to dáno také letošním jízdním řádem, nelze to svádět jenom na koridory," řekl předák odborového svazu železničářů Jaromír Dušek.

Přednosta stanice ve Veselí nad Moravou Tomáš Hrbáček míní, že České dráhy nechtějí tuto trať nechat na pospas osudu. "Vždyť ji opravdu využívají tisíce lidí denně. Investovat se bude do zabezpečovacích zařízení, nových přejezdů, časem snad i do železničního svršku. Samozřejmě vlaky nebudou jezdit po této trati sto šedesátikilometrovou rychlostí, ke zlepšení ale dojde," řekl Hrbáček.

Investice do této trati potvrdil také Petr Hochman ze Správy dopravní cesty v Přerově. "Prioritou je ale jednoznačně koridor, další peníze se musí najít například ve Fondu dopravy. Máme samozřejmě naplánované některé akce, musí se ale na ně najít peníze," řekl Hochman.

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...