Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

  19:55aktualizováno  19:55
Příběh kopřivnické automobilky by vydal na film. Roky úspěchů i naprosté bezradnosti. Silná prohlášení zahraničních investorů a následný krach. Poslední roky ale vypadají u jediného českého výrobce nákladních vozidel podstatně optimističtěji.

Muzeum Tatry láká návštěvníky hlavně na auta s logem Tatra, svůj záběr by ale klidně mohlo rozšířit i na dokumentaci nepovedené privatizace.

Firma prošla kupónovou privatizací, ovládly ji investiční fondy. Ve firmě se střídaly různí manažeři věhlasných jmen: například zachránci amerického Chrysleru. Do Tatry nakonec musel opět vstoupit stát, který ji pak prodal firmě SDC Čechoameričana Miloty K. Srkala. Ale ani začlenění do americké společnosti Terex se neukázalo jako šťastný krok. Firma dál strádala.

Fotogalerie

V roce 2006 se k firmě dostal Ronald Adams, který chtěl část firmy prodat výrobci nákladních vozidel DAF. Z obchodu sešlo a čím dál ztrátovější Tatra se dostala až do exekuce. Více než stoletá tradice výroby nákladních aut měla nejvíce namále před dvěma lety. Po působení skupiny investorů v čele s Američanem Adamsem se firma ocitla na kolenou. Zachránce automobilky byl nečekaný.

Automobilku, vyčerpanou výměnami vlastníků po nepodařené privatizaci, převzal v tandemu s René Materou Jaroslav Strnad. Jeho firma Excalibur Group je dnes největším zbrojařem v Česku. Strnada na Kopřivnici lákala „celosvětově mimořádně silná značka a unikátní technologie“. Navíc se automobilka doplňuje s dalšími firmami jeho skupiny, třeba s výrobcem nástaveb z Hořic. Zadlužený, na krach zralý podnik koupili Strnad s Materou v exekuční dražbě za 176 milionů korun.

Návrat na zahraniční trhy

Tatru zachraňoval ze svých peněz, u bank neměla ani náhodou šanci na úvěr. Strnad si vzal do týmu řadu zkušených manažerů. Obrat firmy vedl Petr Karásek, který dříve pracoval například v Jablonexu nebo Ivecu a nyní je generálním ředitelem Tatry. Dlouhou pracovní zkušenost u výrobce autobusů Iveco (dříve Karosa) má i stávající předseda představenstva a obchodní ředitel společnosti Petr Rusek. Radami přispěl například někdejší šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek, který dodnes na tuto práci rád vzpomíná.

Příběhy českých značek

Primky pro davy i celebrity

Tatra definitivně s novými majiteli pochopila, že nemůže konkurovat velkosériovou výrobou, ale auty na přání konkrétních zákazníků. Zaměřuje se proto například na auta pro hasiče. Tatře se díky tomu podařilo vrátit i na zahraniční trhy, například do Indie, rozjíždí se montáž v Saudské Arábii. Doba, kdy v Kopřivnici ročně vyráběli 15 tisíc aut, je v nenávratnu. Po rozpadu hlavních trhů RVHP je v podstatě zázrak, že automobilka přežila.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži
Tatra 87
Prototyp malého lidového vozu Tatra V570 s aerodynamickou karosérií z roku 1933
Jeden z prototypů Tatry 77. Všimněte si neobvyklého jednodílného čelního skla a...

Tatra letos od ledna do srpna vyrobila v Česku 535 vozidel, o 5 procent více než před rokem. Automobilka má získat i velký kontrakt od ministerstva obrany, armáda chce bez soutěže od Tatry koupit 41 vozů za půl miliardy korun. Přibližně tři čtvrtiny produkce automobilky jsou určeny k exportu. Hlavním obchodním úspěchem letošního roku je návrat společnosti na indický trh.

Autor:


Nejčtenější

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...



Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Smrt novináře ničí saúdskou reputaci na trzích, investoři se zbavují akcií

Saúdskoarabský novinář Džamál Chášakdží (1. února 2015)

Zahraniční investoři se během minulého týdne ve velkém zbavovali saúdských akcií. Čistá hodnota jejich prodeje činila...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...

Další z rubriky

Kellnerova skupina PPF sjednocuje Air Bank a Home Credit s Monetou

Sídlo společnosti PPF miliardáře Petra Kellnera v pražských Dejvicích.

Skupina PPF podnikatele Petra Kellnera spustila proces ke sjednocení Air Bank, českého a slovenského Home Creditu s...

Kotel s Jágrem: hokejista je kvůli reklamě opět na ledě, peníze půjdou klubu

Jaromír Jágr je v reklamě na Viadrus (23.10.2018)

Jaromír Jágr se připravuje k akci. „Jarda! Jarda!“ skandují diváci. Scéna, kterou fanoušci v letošní sezóně až doteď...

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...



Najdete na iDNES.cz