Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

  19:55aktualizováno  19:55
Příběh kopřivnické automobilky by vydal na film. Roky úspěchů i naprosté bezradnosti. Silná prohlášení zahraničních investorů a následný krach. Poslední roky ale vypadají u jediného českého výrobce nákladních vozidel podstatně optimističtěji.

Muzeum Tatry láká návštěvníky hlavně na auta s logem Tatra, svůj záběr by ale klidně mohlo rozšířit i na dokumentaci nepovedené privatizace.

Firma prošla kupónovou privatizací, ovládly ji investiční fondy. Ve firmě se střídaly různí manažeři věhlasných jmen: například zachránci amerického Chrysleru. Do Tatry nakonec musel opět vstoupit stát, který ji pak prodal firmě SDC Čechoameričana Miloty K. Srkala. Ale ani začlenění do americké společnosti Terex se neukázalo jako šťastný krok. Firma dál strádala.

Fotogalerie

V roce 2006 se k firmě dostal Ronald Adams, který chtěl část firmy prodat výrobci nákladních vozidel DAF. Z obchodu sešlo a čím dál ztrátovější Tatra se dostala až do exekuce. Více než stoletá tradice výroby nákladních aut měla nejvíce namále před dvěma lety. Po působení skupiny investorů v čele s Američanem Adamsem se firma ocitla na kolenou. Zachránce automobilky byl nečekaný.

Automobilku, vyčerpanou výměnami vlastníků po nepodařené privatizaci, převzal v tandemu s René Materou Jaroslav Strnad. Jeho firma Excalibur Group je dnes největším zbrojařem v Česku. Strnada na Kopřivnici lákala „celosvětově mimořádně silná značka a unikátní technologie“. Navíc se automobilka doplňuje s dalšími firmami jeho skupiny, třeba s výrobcem nástaveb z Hořic. Zadlužený, na krach zralý podnik koupili Strnad s Materou v exekuční dražbě za 176 milionů korun.

Návrat na zahraniční trhy

Tatru zachraňoval ze svých peněz, u bank neměla ani náhodou šanci na úvěr. Strnad si vzal do týmu řadu zkušených manažerů. Obrat firmy vedl Petr Karásek, který dříve pracoval například v Jablonexu nebo Ivecu a nyní je generálním ředitelem Tatry. Dlouhou pracovní zkušenost u výrobce autobusů Iveco (dříve Karosa) má i stávající předseda představenstva a obchodní ředitel společnosti Petr Rusek. Radami přispěl například někdejší šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek, který dodnes na tuto práci rád vzpomíná.

Příběhy českých značek

Primky pro davy i celebrity

Tatra definitivně s novými majiteli pochopila, že nemůže konkurovat velkosériovou výrobou, ale auty na přání konkrétních zákazníků. Zaměřuje se proto například na auta pro hasiče. Tatře se díky tomu podařilo vrátit i na zahraniční trhy, například do Indie, rozjíždí se montáž v Saudské Arábii. Doba, kdy v Kopřivnici ročně vyráběli 15 tisíc aut, je v nenávratnu. Po rozpadu hlavních trhů RVHP je v podstatě zázrak, že automobilka přežila.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži
Tatra 87
Prototyp malého lidového vozu Tatra V570 s aerodynamickou karosérií z roku 1933
Jeden z prototypů Tatry 77. Všimněte si neobvyklého jednodílného čelního skla a...

Tatra letos od ledna do srpna vyrobila v Česku 535 vozidel, o 5 procent více než před rokem. Automobilka má získat i velký kontrakt od ministerstva obrany, armáda chce bez soutěže od Tatry koupit 41 vozů za půl miliardy korun. Přibližně tři čtvrtiny produkce automobilky jsou určeny k exportu. Hlavním obchodním úspěchem letošního roku je návrat společnosti na indický trh.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Další z rubriky

Škoda nabízí odborářům růst platů o 15 procent a pravidelné bonusy

K obdobným protestům se odbory a zaměstnanci naposledy uchýlili ještě před...

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v kolektivním vyjednávání s odbory nabídla růst mezd o 15 procent během 27...

Kellnerova PPF kupuje bulharskou televizi Nova. Cenu transakce neuvedla

Bulharská televizní stanice NOVA

Česká investiční skupina PPF se dohodla s mezinárodní skupinou Modern Times Group (MTG), že od ní koupí 95 procent...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Najdete na iDNES.cz