Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

  19:55aktualizováno  19:55
Příběh kopřivnické automobilky by vydal na film. Roky úspěchů i naprosté bezradnosti. Silná prohlášení zahraničních investorů a následný krach. Poslední roky ale vypadají u jediného českého výrobce nákladních vozidel podstatně optimističtěji.

Muzeum Tatry láká návštěvníky hlavně na auta s logem Tatra, svůj záběr by ale klidně mohlo rozšířit i na dokumentaci nepovedené privatizace.

Firma prošla kupónovou privatizací, ovládly ji investiční fondy. Ve firmě se střídaly různí manažeři věhlasných jmen: například zachránci amerického Chrysleru. Do Tatry nakonec musel opět vstoupit stát, který ji pak prodal firmě SDC Čechoameričana Miloty K. Srkala. Ale ani začlenění do americké společnosti Terex se neukázalo jako šťastný krok. Firma dál strádala.

Fotogalerie

V roce 2006 se k firmě dostal Ronald Adams, který chtěl část firmy prodat výrobci nákladních vozidel DAF. Z obchodu sešlo a čím dál ztrátovější Tatra se dostala až do exekuce. Více než stoletá tradice výroby nákladních aut měla nejvíce namále před dvěma lety. Po působení skupiny investorů v čele s Američanem Adamsem se firma ocitla na kolenou. Zachránce automobilky byl nečekaný.

Automobilku, vyčerpanou výměnami vlastníků po nepodařené privatizaci, převzal v tandemu s René Materou Jaroslav Strnad. Jeho firma Excalibur Group je dnes největším zbrojařem v Česku. Strnada na Kopřivnici lákala „celosvětově mimořádně silná značka a unikátní technologie“. Navíc se automobilka doplňuje s dalšími firmami jeho skupiny, třeba s výrobcem nástaveb z Hořic. Zadlužený, na krach zralý podnik koupili Strnad s Materou v exekuční dražbě za 176 milionů korun.

Návrat na zahraniční trhy

Tatru zachraňoval ze svých peněz, u bank neměla ani náhodou šanci na úvěr. Strnad si vzal do týmu řadu zkušených manažerů. Obrat firmy vedl Petr Karásek, který dříve pracoval například v Jablonexu nebo Ivecu a nyní je generálním ředitelem Tatry. Dlouhou pracovní zkušenost u výrobce autobusů Iveco (dříve Karosa) má i stávající předseda představenstva a obchodní ředitel společnosti Petr Rusek. Radami přispěl například někdejší šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek, který dodnes na tuto práci rád vzpomíná.

Příběhy českých značek

Primky pro davy i celebrity

Tatra definitivně s novými majiteli pochopila, že nemůže konkurovat velkosériovou výrobou, ale auty na přání konkrétních zákazníků. Zaměřuje se proto například na auta pro hasiče. Tatře se díky tomu podařilo vrátit i na zahraniční trhy, například do Indie, rozjíždí se montáž v Saudské Arábii. Doba, kdy v Kopřivnici ročně vyráběli 15 tisíc aut, je v nenávratnu. Po rozpadu hlavních trhů RVHP je v podstatě zázrak, že automobilka přežila.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži
Tatra 87
Prototyp malého lidového vozu Tatra V570 s aerodynamickou karosérií z roku 1933
Jeden z prototypů Tatry 77. Všimněte si neobvyklého jednodílného čelního skla a...

Tatra letos od ledna do srpna vyrobila v Česku 535 vozidel, o 5 procent více než před rokem. Automobilka má získat i velký kontrakt od ministerstva obrany, armáda chce bez soutěže od Tatry koupit 41 vozů za půl miliardy korun. Přibližně tři čtvrtiny produkce automobilky jsou určeny k exportu. Hlavním obchodním úspěchem letošního roku je návrat společnosti na indický trh.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Český antivirový gigant Avast se chystá na londýnskou burzu

Avast, ilustrační snímek.

Antivirová společnost Avast Software sídlící v Praze se chystá ke vstupu na londýnskou burzu, který by mohl podnik...

Razie ve Volkswagenu zkoumala, zda si šéf odborů žil nad poměry

Bernd Osterloh, šéf odborů Volkswagenu

Německá prokuratura a daňový úřad prohledaly kanceláře některých vysokých představitelů automobilky Volkswagen. Důvodem...

Jsme McDonald’s pro jízdu na kole, říká manažer, který rozjíždí sdílení kol

ofo, čínský bikesharingový startup, funguje nově v Praze 7. S rozjezdem zde jim...

Sdílení kol dává smysl až ve chvíli, kdy bude bicyklů v ulicích hodně. Společnost Ofo ale nechce dopustit, aby v Praze...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.