Příběhy českých značek: Jak král zbrojařů zachránil padlou Tatru

  19:55aktualizováno  19:55
Příběh kopřivnické automobilky by vydal na film. Roky úspěchů i naprosté bezradnosti. Silná prohlášení zahraničních investorů a následný krach. Poslední roky ale vypadají u jediného českého výrobce nákladních vozidel podstatně optimističtěji.

Muzeum Tatry láká návštěvníky hlavně na auta s logem Tatra, svůj záběr by ale klidně mohlo rozšířit i na dokumentaci nepovedené privatizace.

Firma prošla kupónovou privatizací, ovládly ji investiční fondy. Ve firmě se střídaly různí manažeři věhlasných jmen: například zachránci amerického Chrysleru. Do Tatry nakonec musel opět vstoupit stát, který ji pak prodal firmě SDC Čechoameričana Miloty K. Srkala. Ale ani začlenění do americké společnosti Terex se neukázalo jako šťastný krok. Firma dál strádala.

Fotogalerie

V roce 2006 se k firmě dostal Ronald Adams, který chtěl část firmy prodat výrobci nákladních vozidel DAF. Z obchodu sešlo a čím dál ztrátovější Tatra se dostala až do exekuce. Více než stoletá tradice výroby nákladních aut měla nejvíce namále před dvěma lety. Po působení skupiny investorů v čele s Američanem Adamsem se firma ocitla na kolenou. Zachránce automobilky byl nečekaný.

Automobilku, vyčerpanou výměnami vlastníků po nepodařené privatizaci, převzal v tandemu s René Materou Jaroslav Strnad. Jeho firma Excalibur Group je dnes největším zbrojařem v Česku. Strnada na Kopřivnici lákala „celosvětově mimořádně silná značka a unikátní technologie“. Navíc se automobilka doplňuje s dalšími firmami jeho skupiny, třeba s výrobcem nástaveb z Hořic. Zadlužený, na krach zralý podnik koupili Strnad s Materou v exekuční dražbě za 176 milionů korun.

Návrat na zahraniční trhy

Tatru zachraňoval ze svých peněz, u bank neměla ani náhodou šanci na úvěr. Strnad si vzal do týmu řadu zkušených manažerů. Obrat firmy vedl Petr Karásek, který dříve pracoval například v Jablonexu nebo Ivecu a nyní je generálním ředitelem Tatry. Dlouhou pracovní zkušenost u výrobce autobusů Iveco (dříve Karosa) má i stávající předseda představenstva a obchodní ředitel společnosti Petr Rusek. Radami přispěl například někdejší šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek, který dodnes na tuto práci rád vzpomíná.

Příběhy českých značek

Primky pro davy i celebrity

Tatra definitivně s novými majiteli pochopila, že nemůže konkurovat velkosériovou výrobou, ale auty na přání konkrétních zákazníků. Zaměřuje se proto například na auta pro hasiče. Tatře se díky tomu podařilo vrátit i na zahraniční trhy, například do Indie, rozjíždí se montáž v Saudské Arábii. Doba, kdy v Kopřivnici ročně vyráběli 15 tisíc aut, je v nenávratnu. Po rozpadu hlavních trhů RVHP je v podstatě zázrak, že automobilka přežila.

Tatra 77 na výstavě Rétromobile v Paříži
Tatra 87
Prototyp malého lidového vozu Tatra V570 s aerodynamickou karosérií z roku 1933
Jeden z prototypů Tatry 77. Všimněte si neobvyklého jednodílného čelního skla a...

Tatra letos od ledna do srpna vyrobila v Česku 535 vozidel, o 5 procent více než před rokem. Automobilka má získat i velký kontrakt od ministerstva obrany, armáda chce bez soutěže od Tatry koupit 41 vozů za půl miliardy korun. Přibližně tři čtvrtiny produkce automobilky jsou určeny k exportu. Hlavním obchodním úspěchem letošního roku je návrat společnosti na indický trh.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Automobilka Tesla byla letos na pokraji krachu, přiznal Elon Musk

Elon Musk během prvního představení elektromobilu Tesla Model 3 v americkém...

Největší světový výrobce elektromobilů Tesla přežil letos vlastní smrt. Přiznal to majitel společnosti Elon Musk v...

Česká firma uspěla v marketingové soutěži, je druhou nejlepší na světě

Yemi A.D.

Česká agentura JAD Productions patřící choreografovi a režisérovi působícímu v Česku pod jménem Yemi A.D. získala na...

Portál Pepa.cz dluží hotelům až statisíce. Nekomunikuje, stěžují si

Akce

Slevový portál Pepa.cz potichu změnil provozovatele. Část klientů z řad hotelů a cestovních kanceláří nyní upozornila,...

Najdete na iDNES.cz