Autorem myšlenky a prodejního automatu je česká společnost Future Art. Na mechanismus ověření věku se v Česku vztahuje patentová ochrana a v běží v současnosti i mezinárodní patentové řízení.
Srdcem systému je čtecí zařízení, které ze strojově čitelné zóny zjistí datum narození a následně ho porovná s aktuálním datem. Pokud věk neodpovídá tomu požadovanému, vrátí automat peníze zpět, ale plechovky piva se nezletilec nedočká.
Mnoho lidí bude nejspíše váhat s použitím svého občanského průkazu kvůli obavám z možného zneužití osobních údajů. Podle společnosti ale automat data přečtená ze strojového kódu neuchovává a po provedení operace je ihned zapomíná.
Do projektu se jako první zapojil pivovar Plzeňský Prazdroj. "Přibližně před rokem jsme byli osloveni firmou Future Art," uvedl Vladimír Jurina z Plzeňského Prazdroje. Nápad se společnosti zalíbil a začala připravovat novou distribuční cestu svých výrobků.
"Automaty nám umožní dostat se i do míst, kde nejsou restaurace a další prodejní místa," vysvětluje Jurina.
Šestice prodávaných značek se bude lišit v různých regionech, ale nikdy nebude v nabídce chybět nealkoholické pivo Birell a stěžejní značka Pilsner Urquell.
"Birell je důležitý produkt v našem portfoliu, a proto ho tam chceme," vysvětluje Jurina, proč se v automatech vyvinutých pro prodej alkoholických nápojů bude prodávat i nealkoholické pivo.
Spotřebitele bude jistě zajímat cena nabízených piv. Pivovar nastaví cenu tak, aby byla zajištěna návratnost investice. Zároveň se ale bude prý pohybovat pod cenami u čerpacích stanic.
Jeden automat přijde Prazdroj na 137 tisíc korun. Do konce března jich chce přitom na různých místech umístit dvacet a do roku a půl má na území Prahy a Středních Čech fungovat sto automatů.
Podle pivovaru si automaty najdou nejsnáze zákazníky například na vysokoškolských kolejích, v hotelech bez vlastní restaurace a nákupních centrech.