Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přijíždí svatý Martin, vinařská trefa do černého

  8:18aktualizováno  8:42
Vinaři se radují z návratu tradice Svatomartinského vína. Polozapomenutý zvyk se jim za pomoci Vinařského fondu ČR, financujícího reklamní kampaně, podařilo za pět let vzkřísit natolik, že se stal masovým svátkem. Zatímco v roce 2005 si Češi kupovali 130 tisíc lahví mladého vína se siluetou světce, dnes jich vinaři stáčejí 900 tisíc. Prodávat ho začali 11. 11. v 11 hodin.

Grafika - Svatomartinské víno | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Mladé víno z čerstvé sklizně prodával vinař Marek Špalek z Drnholce na Znojemsku už před pár lety. A to samé dělá i dnes. Ještě předloni to byl průměrný kšeft, od loňska je to perfektní kšeft. Stačilo jediné: místo prodeje obyčejného mladého vína nalepit na lahve svatomartinskou siluetu muže na koni. 

"Marketing, který svatomartinské víno má, je geniální," srší nadšením vinař.

Nejznámější mladé víno na světě – beaujolais – dokázalo tlaku tuzemské konkurence odolávat jediný rok, pak jej svatý Martin převálcoval. Přitom jde částečně opravdu jen o uměle vytvořený svátek.


Svatomartinská husa

- 1 husa, nejlépe o váze do 4 kg

- sůl, kmín

- horká voda na podlévání

- 2 jablka, hrušky a švestky

1. Troubu předehřejte na 200, horkovzdušnou na 180 stupňů. Připravenou husu vložte do pekáče prsíčky dolů. Podlijte horkou vodou (měla by sahat tak do čtvrtiny pekáče), větší a starší drůbež přiklopte druhým pekáčem a vložte do předehřáté trouby. Husu obložte jablky bez jádřinců, pár kousků vložte do břišní dutiny. Šťáva díky tomu získá jemnější a svěžejší chuť a bude hustší.

2. Během pečení vidličkou propichujte u tučnější husy kůži jednak mezi stehny a trupem, jednak mezi křídly a trupem, ale ne až do masa. Mělo by vytékat jenom sádlo, nikoli šťáva. Aby se sádlo nepřepalovalo, postupně ho odebírejte naběračkou do čisté porcelánové nádoby. Začněte, až když je sádlo dobře vyškvařené a čiré; do té doby husu znovu nepodlévejte.

3. Když je husa na hřbetě zlatá, otočte ji a pokračujte v pečení a sbírání sádla, dokud nebude upečená dozlatova; trvá to asi 1–1,5 hodiny. Na posledních 20 minut pečení přidejte hrušky a švestky. Měkkou husu pak vyndejte na mísu a překryjte alobalem. Z pekáče seberte zbylé sádlo a přilijte horkou vodu, aby bylo dost šťávy. Usazeniny ze dna a stěn odškrabte do šťávy a nechte chvíli povařit.

4. Husu naporcujte, vložte do pekáče a nechte ji v otevřené troubě ještě chvíli odpočinout. Při klasickém podávání s chlebem přelijte každou porci trochou šťávy; zbylou můžete podávat v omáčníku.

Další recepty najdete na www.svatomartinskevino.cz

"Beaujolais byla inspirace. My jsme k ní hledali tradici, o kterou se dá opřít. A našli jsme ji ve fenoménu svatomartinského hodování," připustil šéf Vinařského fondu ČR Jaroslav Machovec.

Fond vlastní na svatomartinské ochrannou známku, kterou koupil od vinaře Jiřího Kopečka, jenž si ji zaregistroval v polovině devadesátých let. Dnes na to nechce ani vzpomínat. "Podávalo se to tak, že jsem ukradl svatomartinskou tradici pro sebe," říká dnes Kopeček.

Podle současných podmínek může získat svatomartinskou pečeť několik stanovených odrůd, které úspěšně projdou degustací. Náklady na známku jsou to jediné, co by vinař měl za přivýdělek na svatomartinském fenoménu zaplatit navíc.

Marek Špalek má na svých vinicích jen jednu z povolených svatomartinských odrůd, přesto letos s výrobou mladého vína z jiných bobulí nadobro skoncoval. "Zájem o něj byl ve srovnání se svatomartinským velmi chladný," popisuje. Lepším prodejům nepomohlo ani to, že mohl jiná mladá vína nabízet i před 11. listopadem.

Iluze luxusu

Naopak svatomartinské se prodává samo. Jedna lahev stojí od sedmdesáti korun. Náklady na ni jsou přitom ve srovnání se zralým vínem menší. Nejen z pohledu výroby, ale i díky masivní podpoře odbytu ze strany vinařských organizací. A cenu získává i díky imagi luxusního zboží – tuzemského ekvivalentu francouzského beaujolais.

Mladé víno přitom není žádnou raritou a prodává se ve všech vinařských zemích, byť bez podobné jednotné "tradice" jako v Česku.

Na trh letos víno s pečetí svatého Martina dodá necelá stovka vinařů. Několik dalších vyloučí degustační komise, další vinařství vypadnou kvůli tomu, že nepěstují podporované odrůdy. To diskvalifikuje desítky malých vinařů, ale i velké hráče.

Ve výčtu svatomartinských odrůd je například okrajové veltlínské červené. A naopak chybí moravský muškát, který by na seznamu rád viděl třeba velký producent Miloš Michlovský nebo vinařství Sonberk. "My jsme oba hlasovali za zařazení muškátu. Je to vhodná odrůda – raná a bez schopnosti archivace," říká Vladimíra Mrázová ze Sonberku.

Rozmach Svatomartinského  
Rok Počet vinařů Počet lahví (v  tis.)
2005 27 120
2006 54 350
2007 67 600
2008 80 750
2009 89 926
Zdroj: Vinařský fond  





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Už nejen vejce. Toxický fipronil našli Němci i v dalších potravinách

V Německu se vedle vajec toxický insekticid fipronil našel i v dalších potravinách, včetně pečiva, vaječných salátů nebo vaječných likérů. S odvoláním na...  celý článek

ilsutrační snímek
Bude to nový hit? Ve Španělsku vypěstovali nízkotučné avokádo

Avokádo je řadou expertů na jídlo považováno za superpotravinu vzhledem k vysokému obsahu vitamínů a minerálů, některým mohl vadit jen vysoký obsah tuku. Ovšem...  celý článek

Ilustrační snímek
Místo deseti druhů másel dvě, zato rakouská. Aneb jak se liší obchody u sousedů

Velký supermarket v Dolních Rakousích je v pátek dopoledne plný penzistů úplně stejně jako o pár kilometrů dál za českou hranicí. A ani nabídka v regálech se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.