Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přilby na kolo: Vyzkoušejte, jak sedí

  11:00aktualizováno  11:00
Od minulého víkendu platí na českých silnicích přísnější pravidla. Netýkají se jen řidičů, ale i cyklistů a chodců. Právě všichni cyklisté, jimž ještě nebylo 18 let, musí nyní mít na hlavě ochrannou přilbu. Jak vybrat tu správnou?
Lepší helmy stojí většinou více peněz. Ilustrační foto

Lepší helmy stojí většinou více peněz. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

ČTĚTE TAKÉ: Ne všechny helmy jsou bezpečné
SPECIÁL Cykloturistika

Od minulého víkendu platí na českých silnicích přísnější pravidla. Netýkají se jen řidičů, ale i cyklistů a chodců. Právě všichni cyklisté, jimž ještě nebylo 18 let, musí nyní mít na hlavě ochrannou přilbu. Jak vybrat tu správnou?

Bez přilby na kolo nesedejte
Lékaři a záchranáři vidí na kole bez přilby neradi nejen nezletilé, ale i dospělé. Statistiky totiž mluví jasně: podle Josefa Tesaříka z policejního prezidia nemělo loni přilbu devět z deseti lidí, kteří na kole zahynuli. Lékaři říkají, že přilba sice nezabrání pádu, ale dokáže zmírnit následky.

"Helma by mohla zabránit polovině otřesů mozku i zlomenině lebky. Setkávám se s případy, kdy přilba je po pádu na vyhození, ale pokud by ji cyklista neměl, praskla by mu lebka," řekl již dříve v rozhovoru pro MF DNES lékař David Havel z Vrchlabí.

Také cyklističtí odborníci nošení přilby vřele doporučují. "Výmluva, že na kole vyjedu jen občas a na chvíli, neobstojí. Zrovna krátké popojetí bývá okamžikem, kdy pozornost není stoprocentní. Pád nás může navíc potkat kdykoliv," upozorňuje Rudolf Hronza, odborník na cyklistiku a šéfredaktor časopisu VELO.

Nutnost nosit přilbu nepodceňuje ani profesionální cyklista a mnohonásobný český šampion Ján Svorada. "Je třeba si na ni vytvořit návyk. Když jsem začínal, moc se nepoužívaly, ale teď je nosím i při tréninku," řekl.

Kde přilbu koupit?
Přilby pro cyklisty koupíte prakticky všude: ve specializovaných prodejnách kol, v řetězcích se sportovními potřebami, ale i v supermarketech. "Pokud si nejste jisti, nejlepší radu dostanete u specialistů. Ale i sportovní řetězce jsou velmi dobře zásobeny a rovněž znalosti personálu jsou na velmi slušné úrovni," říká Hronza.

Ján Svorada dodává, že nakupování v marketu či na internetu není pro každého. "Pokud se vyznám a jsem si jistý, co chci, mohu si dovolit koupit i v marketu věc, která je tam levnější. Platí to i pro internet. Jinak musím k odborníkům," řekl.

Důležitým vodítkem je označení přilby značkou CE, tedy evropským atestem. Pokud chybí, v žádném případě ji nekupujte - i když, jak se ukázalo v loňském testu MF DNES, ani on není stoprocentní zárukou.

Vybírejte na hlavě
Nejdůležitějšími parametry pro výběr jsou podle Rudolfa Hronzy hlavně odpovídající velikost, stabilita na hlavě, konstrukce přilby a její komfort. "Vše spolu souvisí. Pokud zvolíte příliš velkou přilbu, nebude držet na hlavě; malá bude nepohodlná," říká.

Velmi důležité je přilbu přímo v prodejně vyzkoušet. "To, jak sedí a drží na hlavě, by mělo stát nade vším - designem, značkou, dokonce i nad provedením amateriály. Pokud nesedí, zapomeňte na oblíbenou značku či na to, že se vám líbí, a poohlédněte se u konkurence."

A jak poznat, že přilba odpovídá velikostí právě vaší hlavě? "Nesmí tlačit. Byť by tlak byl jen nepatrný a lokální, už po chvilce jízdy se z něj stane velký, provázený bolestmi. Příliš velká přilba zase hůře kopíruje hlavu, nesedí," říká Rudolf Hronza. "Když přilbu usadíte, je dobré zatřást hlavou. Jakmile špatně drží -padá do očí, na zátylek či sjíždí do stran - rychle natáhněte ruce pro jinou!" radí odborník.

Dva upínací mechanismy
Aby moderní a bezpečná přilba na hlavě co nejlépe držela, má hned dva upínací mechanismy. "Prvním jsou pásky spojené pod bradou, druhým systém umožňujícím přizpůsobit vnitřní pásek obvodu hlavy. Pokud někde ještě objevíte přilbu, která má pouze pásky pod bradou, obloukem se jí vyhněte. Takové na hlavě příliš nedrží, nejsou bezpečné," varuje Rudolf Hronza.

Vnitřní upínací mechanismy se liší v ovládání - u některých otočná kolečka umožňují regulaci i za jízdy, jiné systémy vyžadují k nastavení obě ruce. Ty druhé sice těžko přenastavíte za jízdy, ale jinak je manipulace s nimi snadná.

Lepší konstrukce = více bezpečí
Rozdíly v ceně přileb jsou veliké: nejlevnější (pro dospělé) stojí zhruba kolem 400 korun, nejdražší přijdou i na více než desetinásobek. Ty dražší nabízejí především větší komfort a lepší zpracování, a tedy více bezpečnosti.

"U základních provedení (zhruba do 800 Kč) je skořepina pouze přilepena po obvodu, u kvalitnějších je využívána konstrukce inmold, kdy je pěna pod tlakem vstříknuta do skořepiny. Výsledkem je větší pevnost a odolnost - náraz se rozloží na větší plochu. Lze také použít více větracích otvorů a dosáhnout nižší hmotnosti přilby," vysvětluje Rudolf Hronza. Takové přilby mají i deformační zóny, nejčastěji na temeni hlavy, chránící krční páteř.

Ještě bezpečnější variací je "double in-mold", tedy skořepina použitá i z vnitřní strany či na týlové prodloužené části. Současným trendem jsou vnitřní kostry z uhlíkového kompozitu, termoplastu nebo hliníku. Ty lépe rozloží náraz a zvýší i odolnost helmy. Ať je přilba sebevíc kvalitní, pokud při nárazu praskne - byť nepatrně, je nutné ji vyměnit. Pevnost konstrukce rapidně klesá a při příštím nárazu už nemusí ochránit.

Vyšší cena = více pohodlí
S cenou souvisí i pohodlí. "Odolnost přilby za dva a za čtyři tisíce korun může být podobná, komfort však na hony vzdálený. Pokud chcete jezdit často a delší trasy, hraje roli i hmotnost helmy, a tedy namáhání krční páteře. Obyčejná váží kolem půl kilogramu, nejlehčí modely i pouhých 260 gramů," říká Hronza.

Lepší je také odvětrání; důležité je, aby nevznikl průvan a na hlavu přímo nefoukalo. Dobrá přilba by měla mít výměnné vnitřní výstelky, aby se daly vyjmout. S helmou musí „spolupracovat“ i brýle: je třeba vyzkoušet obojí jako celek, protože některé helmy jsou hlubší a může docházet ke kontaktu a otlakům.

Autoři: ,


Nejčtenější

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Mladík šel do práce 22 kilometrů pěšky. Šéf mu za oddanost daroval auto

Americký student Walter Carr byl z nečekaného daru dojatý.

Walter Carr, osmnáctiletý nováček ve stěhovací firmě Bellhops, měl svou první práci odvést v domě v americkém Pelhamu....



Čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru, mezery se neosvědčily

Čokoláda Toblerone

Tradiční švýcarská čokoláda Toblerone se vrátí ke svému původnímu tvaru. Její americký majitel předloni zvětšil mezery...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Další z rubriky

Zlevněné zboží prodávala téměř polovina prodejců bez slevy, zjistila ČOI

Akce, sleva

To, že je zboží nabízeno ve slevě, nemusí vždy znamenat, že jej se slevou i koupíte. Česká obchodní inspekce (ČOI)...

TEST DNES: Úplné výsledky testu mozzarell

Ilustrační snímek

MF DNES testovala sýry mozzarella, které jsou běžně dostupné v obchodech a mají 15 až 20 procent tuku. Porota hodnotila...

Nula na smrt, všechno na spoření. Životní pojištění, které nevydělá

Ilustrační snímek

Mnoho lidí s vidinou zhodnocení uzavřelo smlouvu o investičním životním pojištění. Pokud má produkt sloužit jen k...

Najdete na iDNES.cz