Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Snaha Amazonu o „letní Vánoce“ narazila na strop. Růst tržeb se nekonal

  20:14aktualizováno  20:14
Americký e-shop Amazon se podruhé snažil uměle rozpoutat „předvánoční nákupní horečku“ v létě. Zatímco loni měla akce nečekaný úspěch a přebila i legendární Černý pátek, letos už objemy podle odhadů nerostly.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Obchodníci, kteří neprodávají zájezdy nebo se třeba nespecializují na plavky, opalovací krémy či repelenty, se musí o prázdninách zpravidla smířit se slabšími prodeji.

Zástupci největšího e-shopu světa - amerického Amazonu - si ale už loni řekli, že to tak nenechají. A přišli s umělou letní obdobou kombinace předvánoční nákupní horečky a povánočních slev. Výsledkem je jednodenní slevová akce Prime Day, která platí pro předplatitele programu Amazon Prime.

Tento program spočívá v tom, že po uhrazení 10,99 dolaru měsíčně mají zákazníci „bezplatnou“ dopravu zásilek a zároveň výhody v on-line videotékách či na dalších platformách společnosti.

Nemalé ambice akce se hned napoprvé naplnily - během jednodenního „letního svátku“ loni zákazníci nakoupili více zboží než při předchozím Černém pátku (Black Friday), tedy dni, kterým tradičně začíná předvánoční nákupní šílenství.

To potvrdila v tiskové zprávě i samotná společnost. O objemu tržeb ale mlčí a ty tak zůstávají na analyticích. Ti z MKM Partners odhadovali, že loňský premiérový Prime Day přinesl Amazonu okolo 400 milionů dolarů (v přepočtu 9,7 miliardy korun).

Letošní očekávání se nenaplnila

A když se letos Amazon podle předpokladů rozhodl akci zopakovat, opět se očekávalo mnohé. Lidé z MKM Partners tentokrát podle serveru MarketWatch odhadovali, že by se objemy mohly zdvojnásobit. Vycházeli z toho, jak meziročně roste obdobná megaakce čínské Alibaby s názvem Single’s Day.

K násobení loňských tržeb ale nedošlo. Společnost ChannelAdvoisors podle webu časopisu Fortune soudí, že nakonec zákazníci během letošního Prime Day, který připadl na úterý 12. července, utratili stejně jako loni.

Jedním z důvodů stagnace může být to, že stránky místy nezvládaly velký nápor a byly pro zákazníky nedostupné. Zároveň také konkurenti na základě loňského úspěchu přišli s vlastními akcemi a původně „amazonní“ den tak naředili svými nabídkami.

„Konkurence se během úterního Prime Day snažila získat alespoň částečný podíl na vyvolaném nákupním šílenství. A například Walmartu se to relativně podařilo,“ říká analytik DRFG Michal Šperka.

Kromě toho mohl být problém i v atraktivitě nabídky samotné. I když šlo teprve o druhý ročník akce, velké americké servery přinášely dopředu seznamy top slev, na které se vyplatí si počíhat. Našlo se ale i nemálo těch, kteří nabídku naopak kritizovali.

Servítky si nebral například server Inverse, který mimo jiné nabídl galerii tweetů zklamaných nakupujících.

V Česku hraje na podobnou notu Alza

Stejně jako Amazon přemýšleli i v největším českém e-shopu Alza.cz. Dokonce o rok dřív než firma Jeffa Bezose tak spustili akci s názvem Letní Vánoce. Ta spíš než na velké slevy na určité zboží láká na možnost vyhrát iPhone.

Podle mluvčí Alza.cz Šárky Jakoubkové má akce úspěch, i když významu amazoního Prime Day nedosahuje. „Tato marketingová akce sice nedosahuje čísel obřích výprodejů tipu Black Friday, ale nárůst popularity Letních Vánoc je patrný rok od roku,“ vysvětlila Jakoubková.

Autor:



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Kdo zachrání chřadnoucí Vítkovice? Firma hledá nového investora

Vítkovice Steel se začalo dařit, což se projevilo v nových investicích. (24....

Společnost Vítkovice Heavy Machinery (VHM) ze skupiny Vítkovice Machinery Group ostravského podnikatele Jana Světlíka...

Zájemce o těžbu lithia dokazuje českým úřadům, že je australskou firmou

Vzorek lithia, jak ho asi nikdy neuvidíte - v kovové podobě

Společnost European Metals Holdings (EMH), která chce prostřednictvím české firmy Geomet těžit lithium u Cínovce,...

Číňané chtějí převzít oděvní řetězec C&A, tvrdí německý týdeník

Nová prodejna

Majitelé evropského oděvního řetězce C&A, který působí rovněž v České republice, plánují prodej podniku do čínských...

Najdete na iDNES.cz