Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Snaha Amazonu o „letní Vánoce“ narazila na strop. Růst tržeb se nekonal

  • 12
Americký e-shop Amazon se podruhé snažil uměle rozpoutat „předvánoční nákupní horečku“ v létě. Zatímco loni měla akce nečekaný úspěch a přebila i legendární Černý pátek, letos už objemy podle odhadů nerostly.

Obchodníci, kteří neprodávají zájezdy nebo se třeba nespecializují na plavky, opalovací krémy či repelenty, se musí o prázdninách zpravidla smířit se slabšími prodeji.

Zástupci největšího e-shopu světa - amerického Amazonu - si ale už loni řekli, že to tak nenechají. A přišli s umělou letní obdobou kombinace předvánoční nákupní horečky a povánočních slev. Výsledkem je jednodenní slevová akce Prime Day, která platí pro předplatitele programu Amazon Prime.

Tento program spočívá v tom, že po uhrazení 10,99 dolaru měsíčně mají zákazníci „bezplatnou“ dopravu zásilek a zároveň výhody v on-line videotékách či na dalších platformách společnosti.

Nemalé ambice akce se hned napoprvé naplnily - během jednodenního „letního svátku“ loni zákazníci nakoupili více zboží než při předchozím Černém pátku (Black Friday), tedy dni, kterým tradičně začíná předvánoční nákupní šílenství.

To potvrdila v tiskové zprávě i samotná společnost. O objemu tržeb ale mlčí a ty tak zůstávají na analyticích. Ti z MKM Partners odhadovali, že loňský premiérový Prime Day přinesl Amazonu okolo 400 milionů dolarů (v přepočtu 9,7 miliardy korun).

Letošní očekávání se nenaplnila

A když se letos Amazon podle předpokladů rozhodl akci zopakovat, opět se očekávalo mnohé. Lidé z MKM Partners tentokrát podle serveru MarketWatch odhadovali, že by se objemy mohly zdvojnásobit. Vycházeli z toho, jak meziročně roste obdobná megaakce čínské Alibaby s názvem Single’s Day.

K násobení loňských tržeb ale nedošlo. Společnost ChannelAdvoisors podle webu časopisu Fortune soudí, že nakonec zákazníci během letošního Prime Day, který připadl na úterý 12. července, utratili stejně jako loni.

Jedním z důvodů stagnace může být to, že stránky místy nezvládaly velký nápor a byly pro zákazníky nedostupné. Zároveň také konkurenti na základě loňského úspěchu přišli s vlastními akcemi a původně „amazonní“ den tak naředili svými nabídkami.

„Konkurence se během úterního Prime Day snažila získat alespoň částečný podíl na vyvolaném nákupním šílenství. A například Walmartu se to relativně podařilo,“ říká analytik DRFG Michal Šperka.

Kromě toho mohl být problém i v atraktivitě nabídky samotné. I když šlo teprve o druhý ročník akce, velké americké servery přinášely dopředu seznamy top slev, na které se vyplatí si počíhat. Našlo se ale i nemálo těch, kteří nabídku naopak kritizovali.

Servítky si nebral například server Inverse, který mimo jiné nabídl galerii tweetů zklamaných nakupujících.

V Česku hraje na podobnou notu Alza

Stejně jako Amazon přemýšleli i v největším českém e-shopu Alza.cz. Dokonce o rok dřív než firma Jeffa Bezose tak spustili akci s názvem Letní Vánoce. Ta spíš než na velké slevy na určité zboží láká na možnost vyhrát iPhone.

Podle mluvčí Alza.cz Šárky Jakoubkové má akce úspěch, i když významu amazoního Prime Day nedosahuje. „Tato marketingová akce sice nedosahuje čísel obřích výprodejů tipu Black Friday, ale nárůst popularity Letních Vánoc je patrný rok od roku,“ vysvětlila Jakoubková.