Výše škody bude podle Kuboně záležet i na tom, jak německý koncern Volkswagen vyřeší problém motorů s „cinklým“ softwarem.

Výše škody bude podle Kuboně záležet i na tom, jak německý koncern Volkswagen vyřeší problém motorů s „cinklým“ softwarem. | foto: KLB Legal

První Češi žalují Volkswagen. Právník odpovídal čtenářům

  • 434
Desítky českých majitelů aut koncernu Volkswagen už na automobilku chystají žaloby. Věří ve vysoké odškodnění. Máte vůz německé automobily VW nebo vás zajímá emisní skandál z právního hlediska? Čtenářům odpovídal právník David Kuboň.

Na případ Volkswagen už si brousí zuby advokátní kanceláře. Kvůli manipulaci s měřením emisí vozů začaly chystat pro české zákazníky a akcionáře automobilky žaloby. Už teď hlásí desítky klientů a další shánějí.

„Budeme požadovat slevu v řádu pět až deset procent z ceny vozu. Finální číslo bude záviset na řadě faktorů, mimo jiné i na způsobu řešení podvodu,“ říká David Kuboň z advokátní kanceláře KLB Legal, který v pondělí v 10 hodin odpovídal čtenářům.

ON-LINE ROZHOVOR

Vážení čtenáři, on-line rozhovor již skončil. Přečtěte si odpovědi právníka Davida Kuboně k žalobám na Volkswagen.

Výše škody bude podle něj záležet i na tom, jak německý koncern Volkswagen vyřeší problém motorů s „cinklým“ softwarem.

„Stále nevíme, zda technické řešení zhorší parametry výkonu motoru nebo zvýší spotřebu,“ dodal Kuboň. Ve hře tak jsou docela slušné peníze: pokud si zákazník koupil auto za půl milionu, mohl by dostat zpět až padesát tisíc korun, část samozřejmě spolkne provize pro právníky.

JUDr. David Kuboň

Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal, s.r.o.

Absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Je členem Panevropské organizace právníků a Global Justice Network zabývajících se újmou na zdraví, ochranou práv spotřebitelů a finančním právem.

Zkušenosti získal v předních tuzemských i zahraničních advokátních kancelářích. V letech 2005-2010 byl vedoucím právního oddělení skupiny Patria Finance, od roku 2011 hlavním právníkem investiční banky WOOD & Company.

Dlouhodobě se úspěšně věnuje soudnímu i mimosoudnímu vymáháni náhrady škody.

Otázka je, kolik lidí se do sporu s automobilkou pustí. V Česku se aféra týká zhruba 150 až 200 tisíc lidí. Ministerstvo dopravy zatím zveřejnilo jen počty v Česku prodaných aut se zmíněným problémem. Celkem je jich 148 tisíc.

Další však byly dovezeny ze zahraničí, nebo naopak exportovány. Celosvětově však jde o atraktivní sumu: potíže se týkají 11 milionů aut a Volkswagen už řekl, že si nechává 6,5 miliardy eur stranou na soudní spory.

Podle Kuboně jsou nároky vlastníků vozidel vůči VW založené na rozporu kupní smlouvy s realitou v oblasti emisí. „VW nedodal spotřebitelům vozidlo v kvalitě, která byla automobilkou veřejně nabízena a za kterou spotřebitelé zaplatili plnou kupní cenu,“ řekl Kuboň. Podle něj navíc kvůli aféře ještě klesne hodnota vozidla na trhu s ojetinami.

,