Přírodě víc prospívá pravý vánoční stromek než umělý

  14:34aktualizováno  14:34
- Pro domácí rozpočet jsou možná výhodnější vánoční stromky umělé jsou sice dražší, ale používat se mohou nejméně deset let - , v ekologické bilanci však jednoznačně vítězí přírodní stromky. Prokázal to nizozemský spotřebitelský časopis Consumentengids, který porovnával, jaký vliv na životní prostředí mají přírodní a umělé stromky. Měřil spotřebu vody, energie a surovin, množství škodlivých látek vypuštěných do vody a ovzduší při výrobě i množství odpadu, který zbude po zlikvidování ve spalovně.
Vzal přitom i v úvahu, že pravý stromek vydrží jednu sezonu, umělý deset let. Výroba umělých stromků spotřebuje asi stejné množství vody, ale pětkrát více energie než vypěstování pravého stromku ve speciálních školkách. Největší minus pak představují těžké kovy obsažené v materiálu, z něhož se umělé stromky vyrábějí. V některých naměřili Holanďané dokonce 40krát vyšší obsah kadmia, než kolik připouštějí normy. Nebezpečné látky vznikají i při likvidaci těchto stromků ve spalovnách. I když jsou z větší části vyrobeny z méně škodlivého polyetylenu, jehličí je z PVC, při jehož spalování unikají do ovzduší jedovaté dioxiny. Nevýhody na straně přírodních vánočních stromů jsou chemická hnojiva a postřiky proti škůdcům, zanedbatelná není ani doprava a likvidace. Anketa nizozemského časopisu tak vlastně dává za pravdu i českým ekologům, kteří již několik let nabádají zákazníky ke koupi lesních stromků. Protiargument příznivců umělého jehličí, že se tím likvidují lesy, už dnes neuspěje,protože většina stromků určených pro vánoční trh pochází z průřezů nebo je pěstována ve školkách.

Pravý stromek z lesa zvýší kouzlo Vánoc a ještě ušetří životní prostředí (pokud není kradený)

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Prazdroj stahuje z trhu dvě šarže soudků, ty mohou prasknout

Technický manažer Plzeňského Prazdroje Václav Švorc ukazuje, kde se mohou...

Tuzemský lídr pivovarského trhu Plzeňský Prazdroj stahuje z maloobchodu dvě šarže svého pětilitrového soudku piva...

TEST DNES: Úplné výsledky testu hladkých mouk

Ilustrační snímek

MF DNES ve spolupráci s iniciativou Vím, co jím a piju otestovala dvanáct vzorků hladkých mouk. Zde najdete úplné...

TEST DNES: Výsledky testu rychlosti nákupů před svátky

Ilustrační snímek

V testu jsme měřili čas, který stráví zákazníci vybraných obchodů při samotném nákupu, ve frontě před pokladnou a při...

Najdete na iDNES.cz