Co to bude znamenat pro konkrétního klienta, pocítí bohatší zvýhodnění jinak než příjmově průměrní?
Vše lze ilustrovat na třech příkladech pětiletého střádání - majetnějšího člověka, který si měsíčně přispívá na stáří pětistovkou, průměrného zaměstnance s třemi stovkami a klienta s nízkým příjmem. Ten může do fondu odkládat pouze stokorunu za měsíc. Co to bude znamenat pro každého z nich?
Klient se tisícovým spořením dosud může počítat první dva roky s příspěvkem od státu ve výši 150 korun měsíčně, v dalších s částkami o třicet korun nižšími. To znamená že v současném systému by sám naspořil šedesát tisíc korun (odhlédnuto od zhodnocení fondu) a ze státní pokladny by obdržel dohromady 7920 korun. V novém systému to už ovšem bude rovných devět tisíc korun.
Průměrný klient naspoří osmnáct tisíc korun, nyní dostane 6336 tisíc korun, v novelizovaném systému plných 7200 korun. U nejméně spořícího klienta ( sám nastřádá šest tisíc) se jedná o skok z 2640 na tři tisíce korun.
To znamená, že se všem třem klientům zvýší množství peněz přijatých ze státního rozpočtu stejně - o necelých čtrnáct procent. To je samozřejmě pouze zjednodušený výpočet, ukazuje však jasně, že zvýhodnění se týká všch stejnou měrou. Situaci ovšem mění nově schválené daňové úlevy, na nich mohou bohatší a relativně méně movití ušetřit zcela rozdílné částky.