Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stamiliony na obzoru. Přístavy chtějí z dotací stavět jeřáby i sklady

  1:00aktualizováno  1:00
Přístavy mají po letech dotačního půstu šanci na přísun dalších peněz. Po půlmiliardě korun na výstavbu a obnovu nejzákladnější infrastruktury, jako je vybudování příjezdových silnic, železničních vleček nebo kotvišť, nyní ministerstvo dopravy spouští další program. Rejdaři se však obávají, že se nestihne uskutečnit.

Z nového programu by provozovatelé říčních přístavů mohli čerpat peníze na složitější vybavení, jako jsou jeřáby a různé překladače zboží, lodní výtahy, nebo je využít na stavbu skladů.

V současnosti už má ministerstvo připravený materiál, takzvanou notifikaci, který plánuje zaslat Evropské komisi ihned po zahájení prvního programu. „Mohl by se rozeběhnout na přelomu června a července,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Kolik peněz na pořízení přístavních technologií, skladovacích prostor nebo například na osvětlení a oplocení přístavních ploch budou moci provozovatelé z evropských dotací získat, zatím není zřejmé.

Fotogalerie

Podle lidí z oboru by program měl smysl, pokud by v něm bylo opět alespoň 500 milionů korun, tedy stejně jako původní výzva. Evropská unie přitom Česku přislíbila mnohem větší balík peněz na podporu říční plavby. K rejdařům a přístavům se však doposud dostal jen zlomek.

Aktuální období (2014–2020) Operačního programu Doprava počítalo pro lodní dopravu v Česku s částkou 1,8 miliardy korun. „Tyto peníze už ale na účtech neleží, dopravní resort je využil na jiné druhy dopravy,“ uvedl předseda sekce vodní dopravy při Svazu dopravy a ředitel rejdařství ČSPL Milan Raba.

Zbývá málo času

Podle něj tak zatím není jisté, že přístavy z druhého programu nějaké peníze dostanou. Úřady totiž vyplýtvaly polovinu času, během kterého mohou evropské peníze na dotace do přístavů využít. Toto období končí v roce 2020, ale práce na druhé fázi jsou zatím v začátcích. 

Zdržení způsobilo mimo jiné dohadování českých a unijních úřadů o tom, které infrastrukturní stavby může ministerstvo dopravy proplácet v prvním balíku, tedy za zmíněnou půl miliardu korun, a které budou muset být obsaženy až v druhé výzvě. Definitivní odpověď z Bruselu dostalo Česko až letos v březnu, což oba programy o několik měsíců zpozdilo.

Přeprava po vnitrozemských vodních cestách v letech 2010 až 2017.

„Další až roční zdržení si podle předchozích zkušeností vyžádá notifikace programu,“ uvedl předseda představenstva společnosti České přístavy Miloslav Černý. 

Čeští úředníci tak dotaci na jeřáby a další techniku budou moci zpracovávat až v průběhu roku 2019, tedy rok před koncem období, během kterého se mohou evropské dotace využívat. „Hrozí, že program skončí dříve, než se pořádně rozeběhne,“ dodal šéf společnosti, která provozuje přístavy například v Mělníku nebo Ústí nad Labem. 

Tím by přišly vniveč peníze, které provozovatelé už vynaložili do jednotlivých modernizačních projektů. Například v ústeckém přístavu se s příslibem evropských peněz pustili do osmi stavebních projektů, pro které si nechali zpracovat dokumentaci. Nezbytné papíry pro stavbu nového kotviště pro velké nákladní lodě vyjdou zhruba na milion korun. Přístavy tak nemají jistotu, že se jim tyto investice vrátí.

Kromě dotací trápí rejdaře výpadky plavby způsobené nepřízní počasí. V letošním roce je podle Milana Raby Labe nesplavné od dubna. Dříve vláda za sucho slibovala kompenzace. Rejdaři by tak mohli lodě naložit menším množstvím zboží a s nižším ponorem plout i během suchých letních měsíců. Přestože EU tento druh podpory posvětila v roce 2006, české ministerstvo dopravy program stoplo. Šéf lodní sekce proto plánuje poslat dopis premiérovi Andreji Babišovi, ve kterém jej chce požádat o finanční podporu pro skomírající plavbu.



Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

VIDEO: Ze Smíchova do rumunského Banátu vyjel vlak dlouhý téměř 500 metrů

Vlak dlouhý 477 metrů vyjel z nádraží Praha-Smíchov na festival do Rumunska....

Pravděpodobně nejdelší letos vypravený vlak vyjel v úterý z pražského Smíchovského nádraží na kulturní festival do...

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Kdo dodá nové vlaky za 15 miliard? ČD se chystají na otevírání trhu

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

České dráhy vypsaly soutěž na sto dvacet nových vlaků pro regionální linky. Předpokládaná hodnota dodávky by se měla...

Najdete na iDNES.cz