Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Příští rok bude na železnici rekordně výluk, autobusy nemusí stačit

  • 120
V roce 2015 čeká cestující rekordní množství vlakových výluk. Na železnici totiž proběhne velká modernizace za desítky miliard korun. České dráhy se ale obávají, že nenajdou dostatek autobusů na náhradní dopravu. Pro autobusové dopravce je to jen krátkodobý byznys, navíc se potýkají s nedostatkem řidičů.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce příští rok utratit za zlepšení české železnice přes 44 miliard korun a kvůli tomu hodlá některé tratě uzavřít i na déle než půl roku. Celkem proběhne více než šest tisíci výluk.

Omezení je však tolik, že Dráhy mají už letos problém často dopravce na provoz autobusů sehnat. Navíc v některých regionech je několik výluk současně. Kromě toho si kraje, které si regionální vlaky objednávají, kladou podmínky, jaké vlastnosti by autobus pro náhradní dopravu měl mít.

Už totiž často neplatí, že při výluce jezdí dvacet let starý autobus vytažený „z kopřiv“. Kraje chtějí, aby jezdily modernější stroje, například do stáří osmi let.

Žádný autobus, žádná výluka

Autobusoví dopravci se přitom nechtějí na nahodilé výlukové zakázky příliš specializovat, protože jde jen o krátkodobý byznys. Navíc, podobně jako například nákladní silniční dopravci, začínají bojovat s nedostatkem řidičů.

Kde nepojedou vlaky

A) Delší uzavírky

  • Frýdlant nad Ostravicí - Frenštát pod Radhoštěm - Kunčice pod Ondřejníkem
  • Skrochovice - Opava západ
  • Hanušovice - Lipová Lázně
  • Ruda nad Moravou - Bludov
  • Bludov - Hanušovice
  • Brno - Maloměřice

B) Kratší uzavírky

  • Hradec Králové - Jaroměř
  • Ždírec nad Doubravou - Hlinsko v Čechách
  • Hlinsko v Čechách - Žďárec u Skutče
  • Žďárec u Skutče - Chrast u Chrudimi
  • Slatiňany - Chrast u Chrudimi

C) Jiné výluky

  • Jaroměř - Stará Paka
  • Stará Paka - Turnov
  • Turnov - Liberec
  • Trutnov střed - Teplice nad Metují
  • Beroun - Beroun-závodí
  • Beroun-závodí - Hýskov
  • Beroun-závodí - Roztoky u Křivoklátu
  • Roztoky u Křivoklátu - Lašovice
  • Jílové u Prahy - Davle
  • Praha-Zbraslav - Praha-Braník
  • Vrané nad Vltavou - Praha-Zbraslav
  • Týnec nad Sázavou - Skochovice
  • Karlovy Vary - Nová Role
  • Nová Role - Nejdek
  • Mšeno - Mělník
  • Benešov nad Ploučnicí - Jedlová
  • Jedlová - Rumburk
  • Frýdlant v Čechách - Višňová
  • Liberec - Jablonec nad Nisou
  • Kořenov - Harrachov
  • Kájov - Křemže
  • Zlatá Koruna - Boršov nad Vltavou

„Existuje důvodná obava, že v roce 2015 bude problém se zajištěním náhradní autobusové dopravy, a to hlavně v regionech, kde dojde k souběhu více výluk,“ řekl mluvčí Drah Petr Štáhlavský.

Drahám se podle něj už stalo, že musely výluku a práce zrušit. „Nepodařilo se nám autobusy sehnat. V opakované soutěži nepřišla jediná nabídka,“ řekl mluvčí.

Podle Šťáhlavského je za velkým podílem náhradních autobusů při výlukách i jiný fakt: většina (80 %) našich tratí je jednokolejných. Podle něj je například v Německu podíl takových tratí méně než poloviční.

Letošní rok přitom ještě nebyl stavebně tak extrémní jako příští. Důvodem velkého boomu je především dočerpávání evropských peněz a současně přesun části prostředků ze silnice na železnici. Silničáři totiž nestihli včas stavby připravit. Peníze půjdou do modernizací, které zvýší rychlost jízdy po tuzemských kolejí, ale nijak zásadně.

Železničáři se přitom netají obavami, zda to stavební firmy kapacitně zvládnou. Nedostatečná kapacita je patrná už i v soutěžích: běžně se hlásí po letech hladovění jen dvě až tři firmy a vysoutěžená cena je téměř stejná jako podle projektu.

Výměnou za dočasné komplikace má být pro cestující lepší cestování. I když často přinese jen nepatrné zrychlení. SŽDC tomu říká ve své terminologii „odstraňování propadu rychlosti“.

Například v Libereckém kraji mezi Malou Skálou a Starou Pakou přinese oprava úseku o délce třiceti kilometrů zrychlení vlaků maximálně o pět minut (více čtěte zde). Přesto opravu vítají i objednatelé dopravy. „Umožní to lepší přestupy, návaznosti a zvýší spolehlivost provozu,“ vysvětlil Pavel Blažek z Korid LK, krajské firmy organizující dopravu.

Čtete rádi iDNES.cz? Podpořte nás svým hlasem v anketě Křišťálová lupa.