Dálnice D1

Dálnice D1 | foto: ŘSD

Příští rok začne rekonstrukce D1 na důstojnou dálnici

  • 308
Nejvytíženější silnici v Česku čeká od příštího roku velká proměna za miliardy korun. Výsledkem by měla být mnohem komfortnější jízda. Než se jí však řidiči dočkají, budou muset protrpět dlouhé měsíce v kolonách. Rekonstrukce mají celkem přijít na 23 miliard korun, stát na ně chce využít i evropské peníze.

Během příštího roku zahájí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po letech příprav modernizaci dálnice až na pěti úsecích o celkové délce 40 kilometrů.

"V průběhu zimy proběhnou potřebná stavební řízení, příští rok chceme začít se stavebními pracemi," potvrdil zmocněnec ministra dopravy pro dálnici D1 a rychlostní silnici R35 Jiří Švorc.

Modernizací projdou nejhorší úseky silnice, která na mnoha místech připomíná spíše tankodrom, a řidiči si na její stav dlouhodobě stěžují. Nebude se jednat o prostou opravu, ale o skutečnou modernizaci, čímž se otevře prostor pro spolufinancování z evropských peněz. ŘSD chce využít finance, které nestihne vyčerpat na jiných plánovaných stavbách. Pro příští rok je zatím na modernizaci plánováno 1,5 miliardy korun ze státního rozpočtu.

Během příštího roku zahájí ŘSD po letech příprav modernizaci dálnice až na pěti úsecích o celkové délce 40 kilometrů.

Výsledkem bude komunikace ve zcela nové kvalitě: kromě kompletně nové vozovky včetně povrchu s úpravou snižující hluk se také silnice na většině míst rozšíří o 75 centimetrů, doplní se stoupací pruhy a zlepší se parametry řady mimoúrovňových křižovatek.

Dálnice také dostane nové bezpečnostní prvky a moderní telematická zařízení, jako jsou kamerové systémy a proměnlivé dopravní značky, které budou řidiče varovat například před kolonami nebo špatnou sjízdností.

ŘSD zatím nemá přesný harmonogram, které úseky se kdy budou modernizovat. Podle Švorce záleží na tom, jak se podaří získat jednotlivá stavební povolení, což nelze při složitosti celé akce odhadnout.

I když ŘSD zatím nemá stavební povolení, podle Švorce musí začít nejprve rozšíření a oprava mostu Šmejkalka na 24. kilometru za Senohraby. "Ten je v naprosto dezolátním stavu, budován byl již během druhé světové války a práce je třeba po letech odkladů zahájit co nejdříve," upozorňuje Švorc.

Původní plány počítaly s tím, že se dálnice rozšíří po celé délce na tři pruhy v každém směru. Takové rozšíření by však bylo podstatně dražší a jeho projednávání by modernizaci D1 odsunulo o řadu let.

"Rozšíření o tři čtvrtě metru je výhodnější a přitom zaručí, že při uzavření jednoho směru se dá jezdit s využitím odstavného pruhu dál ve dvou pruzích v každém směru, jako je to například v Německu," vysvětluje dopravní expert Petr Moos.

Podle něj je urychlená modernizace nejhorších úseků D1 dobrým řešením, stát by si však měl pospíšit hlavně se stavbou silnice R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí, která má dálnici D1 odlehčit.

Povrch dálnice, jejíž první úseky "oslavily" v létě 40 let provozu, se na řadě míst za celou dobu existence nijak zásadně neopravoval. Ke špatnému stavu komunikace přispěla nejen zvyšující se intenzita provozu, ale rovněž mnohdy přetížená nákladní vozidla.

Špatný stav dálnice přinutil ŘSD už k nečekaným dílčím úpravám na jiných úsecích.

Například po nedávné nehodě kamionu u Mirošovic vyšlo najevo, že svodidla instalovaná před 40 lety nejsou dostatečně hluboko, a nedokážou tak zadržet auto. ŘSD tak za desítky milionů svodidla vyměnilo a umístilo jejich základy podstatně hlouběji než dosud.

Modernizace silnice bude i lákavým soustem pro stavební firmy. Celkové náklady odhaduje ŘSD na více než 23 miliard korun. Výběr stavebních firem na modernizaci proběhne na začátku roku. Po více než roce a půl tak půjde o první velkou zakázku, kterou ŘSD vypíše. Jak dlouho oprava dálnice D1 potrvá, bude záležet na zajištění financování jednotlivých etap.