Hlavně bez obsluhy. Do ulic míří automaty na pizzu a roboti na sushi

  16:56aktualizováno  16:56
Zákazník zmáčkne tlačítko a z automatu vypadne teplá pizza či burrito. Výrobci těchto přístrojů mají jasno: jde o nový trend plechových automatizovaných restaurací pro mladou generaci mileniálů. Při nákupu oběda totiž věčně mrzutí mizantropové nechtějí přijít do styku s lidmi.

V Česku se objevily první pizzomaty. | foto: Let´s pizza

„Automatizace se blíží, ať už to chceme, nebo ne,“ řekl pro americkou agenturu Bloomberg Andy Puzder, výkonný ředitel sítě restaurací CKE Restaurants. Trend ve stravování míří sice ke zdravějším a čerstvějším pokrmům, v rozporu s tím se však příprava rychlých jídel jako jsou pizza, mexické burrito nebo japonské sushi ubírá jiným směrem.

V Americe totiž rostou firmy vyrábějící automaty na přípravu pokrmů jako houby po dešti. Tak třeba na Floridě letos zprovozňují obří síť automatů, které budou připravovat pizzu a na několika místech USA už najdete automaty na přípravu mexické speciality burrito. Stačí si zvolit omáčku a z přístroje vám vypadne tortilla s kuřetem. Na některých amerických univerzitách zase už operují japonští roboti připravující sushi.

Loni v Americe byznys s prodejními automaty vzrostl o 3,3 procenta a v odvětví se očekává další růst. Většina prodaných výrobků jsou ale klasické prodejní boxy, ve kterých si můžete koupit zabalenou bagetu nebo čokoládovou tyčinku. Automatizovaná restaurace je revoluční nápad.

Fotogalerie

Překvapivě právě mladá generace mileniálů, která vyhledává čerstvé a originální jídlo, roboty připravující jídlo vítá nejvíce. Je to generace, která si nepamatuje svět bez internetu. Mladí nechtějí jednat s člověkem, když si objednávají taxíka, kupují knížku nebo toaletní papír.

Restaurace tak investují do samoobslužných pultů a kiosků, aby se zákazníci mohli vyhnout reálným lidem. V Americe roste minimální mzda, a tak se majitelům nový trend hodí - zbavují se personálu. Počáteční investice je sice vysoká, pak se ale už majitel ani zákazníci nemusí potýkat s někdy otrávenými prodavači.

Pizzomaty nejsou ve světě novinkou, před třemi lety se objevily i v Praze. Nejnovější stroj během pár vteřin sám uhněte mouku s vodou a hotové těsto vylisuje. Zhruba za dvě až tři minuty už může zákazník konzumovat hotovou pizzu. Výběr má ze čtyř druhů o průměru 27 centimetrů. Pokud by však chtěl třeba více sýra nebo pizzu bez oliv, má smůlu (více čtěte zde: V Česku jsou první automaty na pizzu. Hnětou i pečou do tří minut)

Je to restaurace ve skříni

Majitel firmy provozující automaty Burritoboxes Denis Koci potvrdil, že už jich má 25 a příští měsíc jich dalších 50 přibude. Mnozí ale namítají, že je jídlo z automatu nechutné. „Chápu to. Ale tohle není prodejní automat. Je to restaurace,“ odpovídá Koci. „To jídlo připravují lidé,“ vysvětluje. V automatu samozřejmě nebydlí skřítkové. Pokrmy se vaří v normální kuchyni, zamrazí, uloží, rozmrazí a následně se rozváží do automatů. Čerstvost každý den kontroluje zaměstnanec firmy.

Tyto „restaurace“ mají dotykovou obrazovku, zásuvku na dobytí telefonu a možnost zavolat obsluze v případě, že se vyskytne nějaký problém. Za devadesát sekund je jídlo připraveno, a to včetně dezertu. Zákazník si může čekání zkrátit sledováním hudebních klipů na obrazovce.

Trochu jiný přístup zvolil výrobce přístrojů 24/7 Pizza Box Lynnie Cook. Ten vyrábí pouze automat na pizzu a majitelé restaurací si do něj dodají svůj produkt. Cook uvedl, že už obdržel více než 100 objednávek na výrobu automatické „pizzerie“. Jeden přístroj sice stojí v přepočtu 700 tisíc korun, na druhou stranu je to levnější než postavit opravdovou restauraci. Vysvětluje, že je to prostě pohodlnější. „Buď budou mít restaurace poslíčky, kteří budou jídlo rozvážet, nebo celý proces zjednoduší.“ Několik restaurací novinku zatím testuje.

Roboty ale už dovedou připravit i celý pokrm. V Americe některé restaurace investují do robotů na přípravu sushi. Vyrábí je firma Autec. Vypadá to snadně. Přidá se jen rýžový papír, zmáčkne knoflík, zvolí se přísada a je to. Robot stojí v přepočtu 450 tisíc korun.

Autor:


Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Indické ženy se rozpovídaly o obtěžování, firmy vyřizují pojištění proti MeToo

Mimochodem Indky jsou krásné a nosí úžasné šaty a šperky. Pořád.

Poté, co se lavina s obviněními ze sexuálního obtěžování přesunula z Hollywoodu do Indie, se některé tamní společnosti...

Smrt novináře ničí saúdskou reputaci na trzích, investoři se zbavují akcií

Saúdskoarabský novinář Džamál Chášakdží (1. února 2015)

Zahraniční investoři se během minulého týdne ve velkém zbavovali saúdských akcií. Čistá hodnota jejich prodeje činila...

Philip Morris vyzývá lidi, aby přestali kouřit. Pokrytci, reagují odpůrci

Reklama tabákové společnosti Philip Morris, která vyzývá lidi, aby nekouřili.

Společnost Philip Morris, která je jedním z největších světových výrobců cigaret, spustila v Británii kampaň Hold my...



Najdete na iDNES.cz