Čechy přitahují značky obchodních řetězců. Nejvíc jogurty a mléko

  6:00
Privátní značky jsou v České republice na vzestupu, přestože ve všech okolních zemích stagnují. Mezi nejvyhledávanější zboží, které si řetězce nechávají vyrábět na zakázku a pod vlastním brandem, patří mléčné výrobky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Stanislav HonzíkMAFRA

Takzvané privátní značky, které tuzemské řetězce prodávají pod názvy jako je Clever, Finest, K-purland, Babylove či Pilos, se v Česku těší rostoucí oblibě. Loni kategorie rostla třetím rokem v řadě. Jejich podíl ve výdajích meziročně stoupl z 21,1 procenta na 22,3 procenta, vyplývá z analýzy společnosti GfK. Lidé za ně utratili zhruba 40 miliard korun.

Česko tak jde proti trendu drtivé většiny ostatních evropských zemí, kde naopak privátní značky stagnují. Jedinou ze zemí, kde o toto zboží loni dále rostl zájem, bylo Srbsko s podílem 8 procent.

Na druhou stranu agentura GfK sledovala jen 12 zemí střední a východní Evropy a v mnoha z nich je podíl „privátek“ na výdajích domácností za rychloobrátkové zboží mnohem vyšší. Třeba v Německu 37 procent, v Rakousku 32 procent a na Slovensku 26 procent.

„Privátními značkami si řetězce především kupují loajalitu zákazníků, protože nikde jinde je zákazník nesežene,“ vysvětluje Ladislav Csengeri z GfK, proč se v tuzemsku těší rostoucí oblibě. Tyto výrobky jsou také zpravidla o několik korun levnější než jejich ekvivalent od klasického značkového produktu, mimo jiné proto, že potravinářská firma nemusí investovat do marketingu.

Privátní značky jsou na vzestupu. Podíl na tržbách loni vzrostl na 22 procent.

Mají ale své nevýhody. Například v tom, že v řadě případů obchodník tají, kdo pro něj produkt vyrábí. Firmy nemají povinnost toto uvádět na obale a stačí, že je na etiketě zmíněn prodejce.

To je častý případ v Tesku, ale například i v Lidlu, kde lze dohledat výrobce jen u produktů živočišného původu podle takzvaného oválného kódu, který vyžaduje zákon. 

„V ostatních případech tyto informace neuvádíme z toho důvodu, že výrobky pod jednou privátní značkou nám z kapacitních důvodů může dodávat více dodavatelů, přičemž vždy dodržují jednotné složení a nároky na kvalitu výrobku,“ vysvětlila mluvčí Zuzana Holá. Lidl na privátních značkách založil svou filozofii, v oblíbené německé diskontní síti tvoří až 80 procent portfolia. Lidl má na 300 vlastních značek, mezi kterými jsou masné výrobky Pikok, mléčné výrobky Pilos, sýry Bluedino, čokolády J.D.Gross, kosmetika Cien, čisticí prostředky W5, vody Saguaro či pivo Argus.

Potravináři se často na tento segment dívají rozporuplně. Na jednu stranu jim dodávky vykrývají kapacitu, ale jsou spojeny s nižším ziskem a někdy i poklesem zájmu o značkové zboží. Nejmenší konkurence v podobě značkových produktů je u šlehačky ve spreji, mléka do kávy, popcornu, potravinových fólií nebo kapesníků a kosmetických ubrousků.

Nejvíce peněz za privátní značky ve srovnání s klasickými brandy se však otočí v mléčných výrobcích (32,4 procenta výdajů), u polotovarů jako je mražená zelenina či rybí prsty (29,3 procenta) a u základních potravin (26 procent), kde řetězce nabízejí například „vlastní“ mouku.

Naopak u nápojů a přípravků péče o domácnost je podíl výdajů za privátní značky jen 12 procent.

Podle GfK sice segment privátních značek v ČR posiluje, nicméně za růstem stojí prémiové řady těchto značek. Naopak obliba těch nejlevnějších upadá. „Některé diskontní řetězce zvyšují kvalitu privátek a souhlasí i s navýšením ceny, ale zároveň ukončují prodej brandových výrobků v tomto segmentu,“ potvrdil loni MF DNES Vladimír Zeman, ředitel společnosti Amylon, která vyrábí pudinky, knedlíky, kaše a další potraviny.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...