Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi jsou věrní značkám s jasným výrobcem. Ale možná jen kvůli slevám

  6:00
Pikok, Finest, Clever, K-Purland, Řezníkův talíř... To je jen pár jmen z mnoha takzvaných privátních značek řetězců. Velmi populární jsou například v Německu, mnohem méně pak v Česku. Zájem o ně totiž podrážejí slevové akce. Přesto však takové brandy rostou rychleji než značkové zboží.

Ilustrační snímek. | foto: zdroj: Globus

Podle dat analytické firmy Nielsen se v České republice podíl privátních značek na obratu obchodních řetězců letos dostal na úroveň okolo 19 procent, přičemž v západních zemích Evropy je to často na 30 až 40 procent.

Podle firmy GfK je jejich podíl na obratu v Německu 38 procent, v Rakousku 32 procent, v Maďarsku 28 procent a na Slovensku 27 procent. Ze sousedních zemí jsou „privátky“ méně populárnější jen v Polsku s 19procentním podílem.

„Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě nízkým podílem privátních značek, to souvisí s vysokým procentem zboží prodávaného ve slevových akcích,“ vysvětluje mluvčí Nielsenu Maria Hukelová.

Jinak řečeno: Češi kupují privátní značky poměrně málo, protože si velmi často mohou místo nich v obchodě pořídit zboží s jasným výrobcem od známých potravinářských nebo drogistických firem za akční cenu. 

To je v Česku velmi častý případ. Nedávno získaná data poradenské firmy GfK ukázala, že už 51 procent útrat při nákupech Češi vydají za balené potraviny. V případě zahrnutí čerstvých potravin „jen“ 46,6 procenta, přesto však v obou případech v honbě za slevami Češi strčí do kapsy ostatní země Evropy.

Přesto řetězce do vlastních značek investují a obchodníci rozšiřují tento sortiment. Zdaleka ne vždy jde o to nabídnout nejnižší cenu. V regálech najdou zákazníci i potraviny, které se někdy tváří jako luxusní zboží.

„Privátní značky jsou na vzestupu a jejich prodeje aktuálně v Česku rostou dokonce rychleji, než je to u značkového zboží,“ uvedla GfK. Podle agentury jejich podíl na obratu za rychloobrátkové zboží vzrostl dokonce na 23 procent.

Jak ukázal nedávný průzkum společnosti Billa, značky řetězců kupuje devět z deseti Čechů. Ale jen deset procent z důvodu kvality. Častým impulsem k jejich nákupu je příznivý poměr ceny a kvality, který byl rozhodující pro 44 procent dotázaných.

Mlékaři v obklíčení privátek

V „privátkách“ mezi potravinami vítězí mléko, u něhož značky řetězců tvoří 43 procent celkových tržeb. Druhou nejsilnější kategorií jsou oleje (41 procent), následované smetanami (35 procent). Naopak zákazníci mohou mít problém najít levnější alternativu ve vlastní značce u piva, kde podíl dosahuje jen pěti procent. Pivo pod vlastní značkou Argus má Lidl, diskont si nechával mok vařit v několika pivovarech, mj. ve společnosti Pivovary Lobkowicz. Penny Market má své pivo Staročech, které vyrábí Pivovar Nymburk.

U hořkých bylinných likérů je podíl privátních značek ještě nižší, jen dvě procenta. 

V drogerii je jejich podíl u některého zboží ještě silnější. 55 celkových útrat za kuchyňské utěrky vydají Češi za značky řetězců, u kapesníků 54 procent. U toaletního papíru podíl dosahuje 44 procent a u dětských plen 43 procent.

Privátní značky rostou rychleji než značkové zboží.

Obchodníci velmi často upozaďují na obalech skutečného výrobce zboží, v některých případech však nechce být zmíněna sama firma. Ministerstvo zemědělství nedávno poslalo do připomínkového řízení novelu zákona o potravinách a tabákových výrobcích, pode které by měl být výrobce uveden všude, tedy i na privátních značkách.

Podle Nielsenu nevykazuje prodej privátních značek velké sezonní výkyvy až na dvě výjimky. V prosinci, tedy v době předvánočních nákupů, klesá jejich podíl u potravin na 17 procent a u drogerie na 16 procent. Spotřebitelé si před Vánocemi rádi připlatí za kvalitnější, dražší a luxusnější zboží, které si obvykle nekupují.

Hned následující měsíc má ale zřejmě řada z nich hluboko do kapsy, protože v lednu naopak útraty za privátní značky mírně stoupají.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Zemědělci znovu vyrazí do Prahy. Protesty vypuknou za tři týdny

2. května 2024  15:08

Další kolo protestních zemědělských akcí bude ve středu 22. května v Praze. Ve čtvrtek to...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...