Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro malé děti na kole jsou bezpečnější sedačky umístěné za sedly rodičů

  1:41aktualizováno  1:41
- Cyklisté, kterým se loni narodil potomek, už mohou začít obcházet sportovní obchody a vybírat správnou sedačku na kolo, krátké vyjížďky zvládnou již půlroční děti. I když dobré sedačky v obchodech stojí nejméně tisíc korun, investice se vyplatí. Dítě je v bezpečí a rodič se může věnovat řídítkám a nerozptylovat se hlídáním dítěte, aby ze sedačky nevypadlo nebo nestrkalo nohy do drátěného výpletu kola. Asi třetinu z ceny nové sedačky lze ušetřit v bazaru. Rodiče se však musí připravit na to, že tam ve výbavě sedačky již nebývají speciálně tvarované polštářky, některé bezpečnostní pásy bude třeba vyměnit a o obnovu si budou říkat i reflexní nálepky.

Dva testy šestnácti sedaček, které MF DNES v posledních třech letech otiskla za spolupráce s jabloneckým Strojírenským zkušebním ústavem, ukázaly, že dítě v sedačce umístěné vzadu na kole je ve větším bezpečí, než když sedí vepředu. Přední sedačka totiž překáží při řízení, cyklista musí nepřirozeně rozevírat při šlapání nohy a u starších typů sedaček bez stupaček může dítě dokonce strčit nohu do drátů. Ukázkový pád popisuje matka dvouletého chlapce, která odmítá zveřejnit své jméno: "Strčil nohu do drátů a v tu chvíli ho to vytáhlo ze sedačky. Nejdříve letěl přes řídítka on, potom já a nakonec na nás dopadl bicykl. Naštěstí vše skončilo jen dvoudenním pobytem na dětském nemocničním oddělení." Sedačka, u které takový pád hrozí, prošla před třemi lety testem MF DNES a dodnes se prodává pod názvem ASV.
Dobrá sedačka dozadu, ve které je dítě upoutané bezpečnostními pásy, má nohy ve stupačkách a na hlavě přilbu, nevadí cyklistovi při šlapání ani dítěti v rozhledu. Důležité je, aby sedačka byla co nejblíže sedlu, protože čím je blíže těžišti kola, tím je bicykl ovladatelnější. Že zadní sedačka může mnohé zachránit, líčí třicetiletá matka, která jezdí s dítětem i do terénu: "Nad srázem říčky Kamenice se mi pod zadním kolem utrhla stezka. Převrátila jsem se i s ročním synem a řítila se asi pět metrů skalnatou strání hlavou k řece." I přes hrozivý pád se dítěti až na leknutí nic nestalo. "Přičítám to dobré sedačce, na které jsem našla hluboké šrámy, a helmě, která bylo proseknutá o křoví, ve kterém jsme skončili." Bezpečné zadní sedačky se v tuzemsku prodávají pod značkami Hamax, Hota, Koala, Cateye, Baby, Dolphin a Titan. Absolutně nevyhovující je tchai-wanský výrobek firmy Industrial.
Nástrahy však nečekají jenom při hrůzostrašných pádech, ale i při dlouhých jízdách. "Malé dítě by v sedačce nemělo být déle než čtvrt hodiny v kuse, protože potom zneklidní," řekl k prvnímu testu sedaček před třemi lety lékař Milan Kučera z klinikly tělovýchovného lékařství pražské Fakultní nemocnice v Motole. Dodal i základní podmínku k tomu, aby si dítě neničilo tělo: "Sedačka musí mít bezpodmínečně opěru pro záda i nohy. Dobré je i to, když dítě sedí po směru jízdy, aby se neustále nemuselo otáčet." Podle lékaře mohou děti při dodržení těchto podmínek jezdit v sedačce už od doby, kdy se naučí sedět. To je obvykle někdy po půl roce života.
Roční děti vydrží krátkou vyjížďku do okolí, dvouleté zvládnou i dvacet, třicet kilometrů během dne. Samozřejmostí však musejí být časté zastávky na protažení. Ve třech letech už záleží spíše na vytrvalosti rodičů než dětí, a tak lze podnikat i horské túry, terénní jízdy nebo několikadenní výlety. Na dobrých asfaltkách bez provozu lze ujet i padesát kilometrů za den.
Kdo chce mít při nákupu jistotu, měl by si ověřit, zda je sedačka spolehlivá. "Dětské sedačky by měly procházet autorizovanou zkušenou," říká vedoucí skupiny sportovních potřeb Strojírenského zkušebního ústavu Aleš Pleskot. "Z významných firem se na nás obracejí se všemi typy norská Hamax a česká Hota." Schvalovací značku zkušebny lze u výrobků těchto firem najít v každém návodu.

Pro vození dětí se více hodí sportovnější kola

Sedačku lze sice namontovat na téměř jakékoliv kolo, ale pro vození dětí se hodí především sportovnější typy. Cyklista s patnáctikilovým cvalíkem se totiž při jízdě do kopce pěkně nadře. Bicykl by tedy měl být dlouhý (s takzvaným americkým typem rámu), robustní konstrukce a s dobrými brzdami. Nezáleží ani tak na jeho váze, protože pár dekagramů se ve váze sedačky a dítěte ztratí, jako na příčné pevnosti. Při kymácení například v prudkých stoupáních se kolo ve stoupáních nesmí kroutit a v zatáčkách musí pevně držet stopu. Úplně stačí jedenadvacet převodů, dobré jsou navařené úchyty na přední i zadní vidlici pro připojení nosičů a možnost upevnění dvou lahví na nápoje.
Do města a na silnice je vhodné trekkingové kolo s košíkem na menší nákup nebo pár drobností na řídítkách.
Při výpravách do přírody se hodí jednoznačně horské kolo s hrubým vzorkem pneumatik. Pedály by měly mít klipsy, aby se nevysmekla noha při náročném šlapání. Cyklocomputer není na parádu, ale umožňuje sledovat, jak dlouho již dítě sedí v sedačce, za jakou dobu bude přestávka na oběd nebo aspoň na proběhnutí. Nezbytností jsou i blatníky, protože bicykl se sedačkou není tak obratný, aby mohl úspěšně kličkovat mezi loužemi.
Pokud cyklista potřebuje vzít s sebou batůžek, měl by dbát ma to, aby se nehoupal dítěti přímo před nosem. To znamená, že by ho měl mít co nejvýše na ramenou.

Vítěz testu
Nejlepší testovanou sedačkou byla Hamax Bike Rider za 895 korun. Je bezpečná, k jejímu namontování není potřeba nosič a navíc se jednoduše instaluje. Se svojí cenou je zároveň i výhodnou koupí, protože konkurenční značky byly o několik set až tisíc korun dražší.
Za zmínku stojí i to, že pět různých modelů cyklistických sedaček firmy Hamax, které MF DNES kdy testovala, získalo nejméně čtyři z pěti hvězdiček. Je to tedy záruka dobrého nákupu.

Co by měli rodiče vyzkoušet v prodejně:
- namontovat sedačku k bicyklu, na kterém se bude vozit
- ověřit, jestli dítěti při sezení nepřekáží helma (zvláště pozor na zadní část)
- nastavit stupačky do různé výšky
- nohy i tělo upoutat tak, aby se dítě nemohlo samo uvolnit
- při šlapání by cyklistovi tělo dítěte ani konstrukce sedačky neměly vadit

Staré modely se stále prodávají
První test sedaček na kolo zveřejnil TEST DNES před třemi lety. Zkoušky proběhly ve stejné laboratoři jabloneckého Strojírenského zkušebního ústavu jako v letošním roce, podle totožných norem, a dokonce je řídil i jeden vedoucí skupiny pro testování sportovních potřeb Aleš Pleskot. Výsledky jsou tedy srovnatelné. Mnohé z dříve testovaných sedaček se přitom stále prodávají. Pro orientaci v obchodech tedy uvádíme celkové hodnocení jednotlivých sedaček. (Celý test vyšel v MF DNES 17. dubna 1996.)

 

Deset největších nebezpečí pro dítě v cyklosedačce

Nebezpečí

Jak mu předejít nebo čelit

1. vypadne za jízdy

bezpečnostní sponu lze rozepnout jen tlakem na třech místech současně

2. cyklista upadne

dítě má utažené bezpečnostní pásy přes ramena a mezi nohama, nosí helmu a sedačka má masivní bočnice

3. strčí nohy do výpletu kola

sedačka má boční kryt, dítě má boty upnuté ve stupačkách

4. vykloní se a hlavou do něčeho vrazí

dítě nosí helmu

5. udeří se o nízkou větev

dítě, stejně jako dospělý mají při jízdě vždy nasazenou přilbu

6. náraz při přejezdu kořenu, kamenu nebo schodu

každou překážku přejet pomalu; cyklista si během jízdy nestoupá, a tak pocítí každou nerovnost

7. silniční provoz

kromě dodržování předpisů pomohou jakékoliv blikačky, odrazky, reflexní nálepky, barevné doplňky, dobře poslouží i praporek

8. žízeň

používat kolo s dvěma košíky na lahve, ze kterých se dá pít za jízdy (cyklistické)

9. zima

i v létě oblékat dlouhé rukávy, kalhoty a bundu, zima bývá zvláště na nohy

10. nuda

vybírat trasy s rozmanitým okolím a častými zastávkami, pomáhá i cestování s více dětmi

Ve Francii dopadla nejhůře Römer Sulky
Test sedaček na kolo zveřejnil v únorovém čísle i francouzský spotřebitelský časopis Test-Achats magazine. Z dvanácti testovaných sedaček se v Česku prodávají a zároveň byly v MF DNES testovány pouze modely umísťované před cyklisty. Všechny tři přitom dosáhly průměrného hodnocení.
O+K Baby získala tři hvězdičky především za pohodlí dítěte a jednoduchou montáž. Ztratila naopak na horším návodu a hlavně na skutečnosti, že neměla bezpečnostní pás. Také tříhvězdičková Hamax Discovery 101 sbírala body za jednoduchou montáž a sundavání z kola. Pro malého pasažéra však u této sedačky nelze mluvit o žádném komfortu, ale pouze solidním posazu. Nejhůře hodnocené sedačce Römer Sulky se dvěma hvězdičkami vyčítali testovací jezdci především to, že překážejí při řízení.

Značka

O+K BABY

RÖMER SULKY

HAMAX KISS

HAMAX BIKE RIDER

DOLPHIN

HOTA

TITAN

Umístění

dopředu

dopředu

dozadu

dozadu

dozadu

dozadu

dozadu

Návod (10 %)

nevyhovuje

*

*

*****

*

nevyhovuje

*

Konstrukce (30 %)

*****

*****

*****

*****

*****

nevyhovuje

*****

Montáž
(10 %)

*****

*****

*****

*****

*****

nevyhovuje

*****

Bezpečnost (50 %)

*

**

*****

*****

*****

nevyhovuje

*****

CELKOVÉ HODNOCENÍ

**

***

*****

*****

*****

nevyhovuje

****

Jednotlivé testované sedačky naleznete ve fotogalerii.

Poznámka: hodnocení vychází z výsledků měření, které provedl Strojírenský zkušební ústav v Jablonci nad Nisou podle norem ČSN ISO 4210 Jízdní kola a DIN 79 120 Dětská sedátka pro jízdní kola. Celkové hodnocení je váženým průměrem čtyř nejdůležitějších kritérií (kvalita návodu 10 %, provedení a spolehlivost konstrukce 30 %, jednoduchost montáže 10 %, bezpečnost dítěte 50 %).
Stupnice hodnocení: ***** bezpečná a dobře konstrukčně vyřešená sedačka s jednoduchou obsluhou až * při neustálé pozornosti dospělého je sedačka pro dítě bezpečná, není vybavená návodem v češtině. Jako nevyhovující je označena sedačka, která je vysloveně nebezpečná bez dostatečného návodu.
Pramen: STROJÍRENSKÝ ZKUŠEBNÍ ÚSTAV Jablonec nad Nisou a TEST DNES

Protokoly ze zkušebního ústavu:
Jízdní zkoušky
Montážní návod
Namontování
Pevnostní zkoušky
Provedení
Konstrukce
Protokol

vítěz testu, nejvýhodnější koupě
HAMAX BIKE RIDER
895 Kč
Umístění: dozadu
Hodnocení: *****

HOTA
949 Kč
Umístění: dozadu
Hodnocení: nevyhovuje

HAMAX KISS
2490 Kč
Umístění: dozadu
Hodnocení: *****

TITAN
1172 Kč
Umístění: dozadu
Hodnocení: ****

RÖMER SULKY
2044 Kč
Umístění: dopředu
Hodnocení: ***

O+K BABY
1250 Kč
Umístění: dopředu
Hodnocení: **

DOLPHIN
1850 Kč
Umístění: dozadu
Hodnocení: *****

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Benzina přejmenovala benzin Natural 95 na Efecta 95.
Nezlevňují. Ceny pohonných hmot v Česku se drží na hladině z minulého týdne

Ceny pohonných hmot v ČR od minulého týdne mírně vzrostly. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil pouze o haléř na průměrných 30,23 Kč za litr. Jeho cena se...  celý článek

ilsutrační snímek
Bude to nový hit? Ve Španělsku vypěstovali nízkotučné avokádo

Avokádo je řadou expertů na jídlo považováno za superpotravinu vzhledem k vysokému obsahu vitamínů a minerálů, některým mohl vadit jen vysoký obsah tuku. Ovšem...  celý článek

(ilustrační snímek)
Cena vajec prudce roste, protože slepic je málo kvůli aféře s fipronilem

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého statistického úřadu nyní jedno stojí 3,6 koruny, na začátku roku bylo o dvacetník levnější. Podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.