Problémem pilotů je zákon, míní vedení ČSA

  • 15
Vedení Český aerolinií vidí hlavní překážku v dohodě s piloty v zákoně. Norma, která upravuje vztahy mezi odbory a zaměstnavateli, totiž podle zástupců firmy znemožňuje uzavřít se sdružením pilotů CZALPA zvláštní kolektivní smlouvu, když ne všechny ostatní odborové organizace v ČSA usilují o totéž.

Zákon 120/1990 Sb. totiž říká, že pokud se jednotlivé odborové organizace nedohodnou mezi sebou a následně s vedením, že chtějí mít každá jednotlivou kolektivní smlouvu, může zaměstnavatel rozhodnout, že se bude jednat o jediné kolektivní smlouvě.

"Ze sedmi odborových sdružení v ČSA jich šest chce jednotlivé smlouvy, ale jedna žádá jedinou smlouvu pro všechy," uvedl viceprezident ČSA pro personalistiku Michal Kraus.

Dodal, že tím pádem by jednotlivá smlouva podepsaná s CZALPA byla protizákonná. Navíc se prý firma chce vyhnout tomu, že by zvláštní smlouvou piloty zvýhodnila před ostatními skupinami zaměstnanců.

"Jediná kolektivní smlouva nebrání tomu, aby v jejích kapitolách byly zohledněny požadavky jednotlivých skupin zaměstnanců," dodal k tomu Kraus.

Vedení: Jsou to obstrukce
Piloti vyžadují od vedení aerolinek samostatnou kolektivní smlouvu. "Neznáme ve světě případ, kdy by piloti měli smlouvu společnou s ostatními zaměstnanci," tvrdí Reimer.

Piloti ČSA jsou bez platné kolektivní smlouvy od letošního dubna.

Aby podpořili své požadavky, chtějí důsledně plnit své pracovní povinnosti - odmítají dělat práci navíc, například nastupovat dřív do služby, aby se připravili na let.

"Doporučili jsme pilotům, aby nechodili do práce dřív, než jim určují interní normy. Výsledkem může být, že se některé letadlo může zpozdit," řekl iDNES výkonný sekretář sdružení pilotů CZALPA David Reimer.

Vedení však jejich postup považuje za obstrukce. Viceprezident pro letový úsek Peter Jusko uvedl, že se zástupci pilotů jednal o prodloužení času na předletovou přípravu v interních předpisech, ale obě strany se shodly, že to není třeba.

Mluvčí firmy Dan Plovajko k možným zpožděním uvedl, že budou nevýrazná, menší, než jaká vznikají například přeplněním letových koridorů.

Pojištění zůstane
Letcům se také nelíbí, že jim společnost nechce platit zdravotní pojištění, které se do některých oblastí vyžaduje kvůli válečným konfliktům nebo onemocnění SARS.

Viceprezident Kraus k tomu uvedl, že o tomto pojištění firma jedná a případné následky bude hradit z vlastních zdrojů.

Prezident ČSA Miroslav Kůla vydal prohlášení, ve kterém uvádí, že piloti o finanční zajištění za riziko nepřijdou.

"V případě trvalé ztráty způsobilosti dále vykonávat práci v důsledku zranění bude zaměstnanci poskytnuta kompenzace 2 500 000 korun, v případě újmy na zdraví s následkem smrti bude jeho rodinným příslušníkům vyplacena kompenzace pět milionů korun," uvedl Kůla.

Vedení největších tuzemských aerolinek ale chce zabránit rostoucím požadavkům letců, které by mohly narušit finanční stabilitu firmy. Argumentuje i tím, že pracovní podmínky českých pilotů jsou srovnatelné s podmínkami ostatních pilotů ze SkyTeamu.

Leteckou alianci Sky Team tvoří kromě ČSA, americká Delta, Air France, Aeroméxico, Alitalia, Korean Air.