Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec rozletu aerolinek šejků. Zisky Emirates a spol. sráží levná ropa

  10:00aktualizováno  10:00
Pro Boeing a Airbus byly dlouhou dobu jistotou. Zatímco v Evropě nebo v Severní Americe se dopravci potýkali s krizí nebo drahou ropou, aerolinky z oblasti Perského zálivu objednávaly rekordní počty nových letadel. I to ale začíná být minulostí.

Airbus A380 Fly Emirates | foto: iDNES.cz

Dopravci jako Emirates, Qatar Airways či Etihad během několika let získali velkou část trhu dálkových letů i řadu cen za své služby, teď jim ale klesají výrazně zisky a začínají výrazně zpomalovat svůj růst.

Jedním z příkladů jsou Emirates. Aerolinka vytvořila z Dubaje jedno z největších letišť na světě a stala se globálním hráčem s největším letadlem Airbus A380. Roky její zisky rostly, po pěti letech ale přišel výrazný pád.

Konkurence pro Emirates a spol. Z Prahy budou létat Katarci

Zisk Emirates spadl za poslední finanční rok o 82 %. Firma vysvětluje pokles kombinací více faktorů, od brexitu přes zákaz letů s notebooky do USA až po nízké ceny ropy.

Ty aerolinkám obvykle pomáhají, protože jim šetří náklady. V případě aerolinek z Perského zálivu ale znamenají, že velká část jejich zákazníků chudne, protože jejich příjmy závisí na tom, jaká je cena ropy. Ta se projevuje i jinak: ubývá cestujících v první třídě, proto Emirates čím dál častěji nasazují letadlo Airbus A380 v konfiguraci bez vlastních kabinek se sprchami. Verze pro více cestujících v ekonomické třídě začne létat i z Prahy (psali jsme zde).

Každé čtvrté místo prázdné

Jedním z ukazatelů problémů je obsazenost letadel, která loni klesla na 75 %. Firma to vysvětluje ekonomickou nejistotou zákazníků a silnou konkurencí. Důvodem je i nárůst kapacity. Loni se ve flotile objevilo 35 nových letadel, zatímco firma vyřadila 27 starších strojů. Kvůli obrovskému růstu ubývá i míst, kam aerolinky šejků ještě nelétají.

Konec růstu ukazují i jiná data. Server Centerforaviation.com uvedl, že letos ukazatel ASK (nabízené sedačkokilometry, tedy počet míst v letadle násobený kilometry celé trasy) klesl například o čtyři procenta v případě Etihad Airways, u Emirates a Qatar Airways jde o nejpomalejší růst za deset let.

Na dálkových letech roste konkurence, levná ropa vábí i menší aerolinky

Pro aerolinky z této oblasti se navíc rýsuje nová konkurence: nízkonákladové aerolinky na dálkové lety. Model, který se dlouho nemohl příliš chytit, letos velmi roste a pro řadu lidí je pohodlnější letět například z Evropy do Jihovýchodní Asie přímo bez přestupu v Dubaji. Před nimi varuje především Tim Clark, šéf Emirates, který je hlavním strůjcem úspěchu aerolinky z Dubaje.

Podstatně větší opatrnost je vidět u Etihad Airways. Firma se po více než deseti letech zbavila svého šéfa Jamese Hogana. Aerolinky pod jeho vedením kromě expanze dálkových letů nakupovaly různé evropské dopravce v potížích, například Air Berlin a především dlouhodobě ztrátové Alitalia. Do přízně se tehdy Etihadu snažil dostat i Miroslav Dvořák v době vedení Českých aerolinií. Námluvy skončily zavedením ztrátové linky do Abú Zabí.

Majitelé Etihadu teď řeší, co se ztrátovými investicemi dál, mluví se například o prodeji Air Berlin, o který jeví zájem Lufthansa.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Musk postaví v Chicagu vysokorychlostní tunel pro spojení s letištěm

Vizualizace projektu The Chicago Express Loop

Obyvatele i návštěvníky amerického Chicaga čeká v budoucnu větší pohodlí při cestě na mezinárodní letiště O´Hare. Město...

Leo Express spustí přímou linku do Krakova. Expanduje i v Německu

Začátek nejtěžšího testu Leo Expressu: test elektromagnetické kompatibility

Český dopravce Leo Express začne s provozem pravidelného železničního spojení do polského Krakova 20. července. Z Prahy...

Nabídka do dvou obálek. Nejnižší cena už výhru státní zakázky nezaručí

Premiér Bohuslav Sobotka zahájil dostavbu úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce...

Resort dopravy chce skončit s praxí, kdy veřejné státní zakázky na stavbu silnic a železnic vyhrávají pouze...

Najdete na iDNES.cz