Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec rozletu aerolinek šejků. Zisky Emirates a spol. sráží levná ropa

  10:00aktualizováno  10:00
Pro Boeing a Airbus byly dlouhou dobu jistotou. Zatímco v Evropě nebo v Severní Americe se dopravci potýkali s krizí nebo drahou ropou, aerolinky z oblasti Perského zálivu objednávaly rekordní počty nových letadel. I to ale začíná být minulostí.

Airbus A380 Fly Emirates | foto: iDNES.cz

Dopravci jako Emirates, Qatar Airways či Etihad během několika let získali velkou část trhu dálkových letů i řadu cen za své služby, teď jim ale klesají výrazně zisky a začínají výrazně zpomalovat svůj růst.

Jedním z příkladů jsou Emirates. Aerolinka vytvořila z Dubaje jedno z největších letišť na světě a stala se globálním hráčem s největším letadlem Airbus A380. Roky její zisky rostly, po pěti letech ale přišel výrazný pád.

Konkurence pro Emirates a spol. Z Prahy budou létat Katarci

Zisk Emirates spadl za poslední finanční rok o 82 %. Firma vysvětluje pokles kombinací více faktorů, od brexitu přes zákaz letů s notebooky do USA až po nízké ceny ropy.

Ty aerolinkám obvykle pomáhají, protože jim šetří náklady. V případě aerolinek z Perského zálivu ale znamenají, že velká část jejich zákazníků chudne, protože jejich příjmy závisí na tom, jaká je cena ropy. Ta se projevuje i jinak: ubývá cestujících v první třídě, proto Emirates čím dál častěji nasazují letadlo Airbus A380 v konfiguraci bez vlastních kabinek se sprchami. Verze pro více cestujících v ekonomické třídě začne létat i z Prahy (psali jsme zde).

Každé čtvrté místo prázdné

Jedním z ukazatelů problémů je obsazenost letadel, která loni klesla na 75 %. Firma to vysvětluje ekonomickou nejistotou zákazníků a silnou konkurencí. Důvodem je i nárůst kapacity. Loni se ve flotile objevilo 35 nových letadel, zatímco firma vyřadila 27 starších strojů. Kvůli obrovskému růstu ubývá i míst, kam aerolinky šejků ještě nelétají.

Konec růstu ukazují i jiná data. Server Centerforaviation.com uvedl, že letos ukazatel ASK (nabízené sedačkokilometry, tedy počet míst v letadle násobený kilometry celé trasy) klesl například o čtyři procenta v případě Etihad Airways, u Emirates a Qatar Airways jde o nejpomalejší růst za deset let.

Na dálkových letech roste konkurence, levná ropa vábí i menší aerolinky

Pro aerolinky z této oblasti se navíc rýsuje nová konkurence: nízkonákladové aerolinky na dálkové lety. Model, který se dlouho nemohl příliš chytit, letos velmi roste a pro řadu lidí je pohodlnější letět například z Evropy do Jihovýchodní Asie přímo bez přestupu v Dubaji. Před nimi varuje především Tim Clark, šéf Emirates, který je hlavním strůjcem úspěchu aerolinky z Dubaje.

Podstatně větší opatrnost je vidět u Etihad Airways. Firma se po více než deseti letech zbavila svého šéfa Jamese Hogana. Aerolinky pod jeho vedením kromě expanze dálkových letů nakupovaly různé evropské dopravce v potížích, například Air Berlin a především dlouhodobě ztrátové Alitalia. Do přízně se tehdy Etihadu snažil dostat i Miroslav Dvořák v době vedení Českých aerolinií. Námluvy skončily zavedením ztrátové linky do Abú Zabí.

Majitelé Etihadu teď řeší, co se ztrátovými investicemi dál, mluví se například o prodeji Air Berlin, o který jeví zájem Lufthansa.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

České dráhy kopírují konkurenci, akční jízdné bude platit jen na jeden spoj

Vlaková souprava CityElefant

Akční jízdenky Českých drah už nepůjde využít pro jakýkoliv spoj, ale budou podobně jako u soukromníků vázané na...

Vlaky RegioJet loni prodělaly 36 milionů, třikrát víc než předloni

RegioJet představil nové lokomotivy. Mají vozit osmnáctivozové vlaky. (16....

RegioJet podnikatele Radima Jančury loni na železnici prohloubil ztrátu. Meziročně narostla třikrát – z 13,3 milionů na...

Najdete na iDNES.cz