Minimální mzda netrápí jen šoféry. Němci kontrolují Čechy i na veletrzích

  16:57aktualizováno  16:57
Problémy s vyplácením minimální mzdy, kterou po českých firmách vyžadují úřady v Německu a ve Francii, mají kromě kamionových dopravců také například firmy vysílající zaměstnance na veletrhy nebo na odborné konference. I na ně se podle výkladu německého práva vztahuje povinnost vyplácet zaměstnancům německou minimální mzdu.

(Ilustrační foto;) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Na úterní konferenci k problematice změn ve vyplácení mezd zaměstnancům pracovně vyslaným do ciziny to řekla Gabriela Černá, specializující se na účetní a personální poradenství firmám v oblasti takzvaného MiLoG, tedy německého zákona o minimální mzdě.

„Německá strana kontroluje to nejjednodušší. Kontrolují veletrhy i šoféry,“ uvedla Černá. Německo zavedlo plošnou minimální mzdu 8,50 eura (230 Kč) za hodinu na počátku letošního roku, Francie se k uplatňování podobného pravidla připojila od července. Zatímco německým úřadům může zaměstnavatel doklady o vyplacené mzdě poslat zpětně, ve Francii musí mít každý zaměstnanec pracovní pověření u sebe včetně pracovní smlouvy.

Český řidič kamionu dostal ve Francii pokutu. Měl příliš nízkou mzdu

Možnost vyžadovat i po českých firmách v zahraničí vyplácení tamní minimální mzdy vyplývá z dvacet let platné evropské směrnice, která stanovuje podmínky, za nichž mohou v zahraničí pracovat takzvaní vyslaní pracovníci. Podle výkladu českého ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) se ale tato povinnost v případě dopravců nevztahuje na tranzitující řidiče nebo na řidiče, kteří do Německa vezou zboží na základě smlouvy s českým objednatelem, uvedl Matěj Gragárek z odboru EU a mezinárodní spolupráce MPSV.

Podobně tak například přednášející na konferencích nebo zmínění zaměstnanci vyslaní na veletrhy nemají podle Gregárka zpravidla smlouvu s žádnou německou firmou nebo jiným subjektem, a nelze tak na ně pohlížet jako na vyslané pracovníky, kteří mají na minimální mzdu nárok.

Komise rozpory šetří

Přestože Německo nebo Francie považuje nedávné legislativní změny za způsob, jak donutit zahraniční firmy dodržovat dlouhodobě platná pravidla o minimálním odměňování, podle tuzemského ministerstva práce ale podstatně rozšiřují skupinu pracovníků, na které se původní směrnice vztahuje.

Zda-li německé a francouzské nařízení neodporuje zásadám svobody poskytování služeb a volného pohybu zboží, už šetří Evropská komise. Ta v polovině letošního roku uvedla, že plně podporuje zásadu minimální mzdy, domnívá se ale zároveň, že německé a francouzské systematické uplatňování těchto předpisů na všechny dopravní operace na jejich území zmíněné svobody nepřiměřeně omezuje. Přestože české firmy tak v současnosti mohou být ve Francii nebo Německu pokutovány, podle MPSV se mají proti těmto rozhodnutím odvolávat a počkat na konečný verdikt komise.

Smyslem je naše firmy vytlačit z trhu, říká šéf sdružení autodopravců:

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

Bohatí klienti nedosáhnou na dobré investice. Na vině jsou směrnice EU

Ilustrační snímek

Nová evropská pravidla pro investování MiFID II jsou omezující, doplácí na to majetní privátní klienti, říkají švédští...

Evropské technologické firmy chtějí přísnější zákony pro internetové giganty

Ilustrační foto. Apple

Spotify, Deezer a další evropské technologické firmy apelují na vlády členských zemí Evropské unie, aby zpřísnily...

Zeman: O využití evropských dotací by si měly rozhodovat státy, ne EK

Prezident Miloš Zeman zahájil v pondělí 24. září svou už šestou návštěvu...

Evropská komise by podle prezidenta Miloše Zemana neměla členským státům přesně určovat, do čeho mají investovat...

Najdete na iDNES.cz