"Manželovi přišel balík. U téhle firmy si nikdy nic neobjednal ani s ní nebyl ve styku. Doma zjistil, že musí platit poštovné, když to chce vrátit," obrátila se na iDNES.cz žena se zkušeností s firmou Editions Atlas. Ta má sídlo ve švýcarském Lausanne.
"Model Tatra 148 plus barevnou dokumentaci si můžete ponechat zdarma, pokud přijmete naši výhodnou nabídku!" stojí v dopise, který přišel v balíku spolu s modelem auta.
Podstatou nabídky je, že nemusíte hradit složenku s částkou 99 korun, pokud si objednáte další model za 299 korun včetně poštovného. Zároveň vám firma zhruba každé čtyři týdny bude posílat jeden model do sbírky, za který s poštovným zaplatíte 499 korun. Smlouva se uzavře odesláním podepsaného kuponu. Zvýrazněny jsou věty, že žádnou ze zásilek nemusí zákazník koupit a odběr může kdykoliv zrušit. Všechny zásilky je možné vrátit do 14 dnů, ovšem na vlastní náklady.
Zákaznický servis firmy Editions Atlas pro Českou republiku však trvá na tom, že zásilky se doručují pouze na základě písemné, webové nebo telefonické objednávky. Podle Miloslava Pexy ze zákaznického servisu se může výjimečně stát, že někdo zásilku objedná pro někoho jiného nebo může dojít k "fiktivnímu" objednání zboží vyplněním kuponu za někoho známého. Tyto případy podle něj není možné identifikovat.
Pokud však někdo vyplnil objednávku za tohoto muže, zároveň zkomolil jeho jméno, a to hned dvakrát. "Muž se nejmenuje Vladislav, ale Ladislav," upozornila jeho žena na detail. Špatné jméno je uvedeno na nabídce přiložené k balíku s tatrou. Mohlo by se stát, že jméno na vytištěném dokumentu omylem spletla firma, jenomže chybné jméno je uvedeno také na původní, rukou vyplněné objednávce, kterou Editions Atlas zpracovala. "Určitě to není písmo manžela," uvedla žena. Kdo objednávku mohl vyplnit, netuší.
Za omyly zákazníci platit nemusí, tvrdí firma
"Pokud si zákazník zásilku neobjednal, zákaznické centrum mu umožní vrátit zásilku takzvaně 'na dobírku v ceně poštovného', to znamená, že poštovné dostane uhrazeno zpět. Vrácení zboží je tedy v takovém případě pro zákazníka zdarma," ujišťuje zákaznický servis švýcarské firmy.
Podle právníků společnosti Vilímková, Dudák & Partners zákazník nemusí zásilku platit, pokud si ji neobjednal, a dokonce ani vracet.
"Pokud si zákazník zaslané zboží neobjednal a je zřejmé, že nejde o zásilku doručenou například omylem, jedná se o takzvané nevyžádané plnění. Smlouva se tedy bez objednávky automaticky neuzavře. Zákazník nemusí nic platit, zboží nemusí posílat na vlastní náklady zpět a nemusí dodavatele ani jinak kontaktovat," vysvětlil Gabriel Talaga z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners.
Několik lidí si na zásilky švýcarské firmy stěžovalo na jednom internetovém fóru. "Mně zavolali sami a z nějakého neznámého důvodu věděli, že se mi narodilo dítě," napsala jedna z diskutujících. "Dneska mi přišel vymahačský dopis, abych uhradila pohledávku u společnosti Editions Atlas. Nevěděla jsem, o jakou společnost jde, co mají dodávat, nic jsem si neobjednala, nic jsem nepřevzala," píše jiná žena.
"Většina stížností i na odkazovaných fórech plyne z toho, že zákazníci nevěnují mnoho pozornosti tomu, co je uvedeno na letácích, a nekontaktují zákaznické centrum, kde lze vše jednoduše vyřešit," reagoval na stížnosti lidí zákaznický servis Editions Atlas.