Problémy s telefony se nevyhýbají mobilům ani pevné lince

- Ač si lidé pořizují telefony kvůli ulehčení života, mnohdy jim ho provozovatelé sítí komplikují. Postižení si přitom nestěžují pouze na nefungující techniku, ale také na jednání zaměstnanců telekomunikačních firem. Potíže se nevyhýbají pevným linkám ani mobilnímu spojení.

Zákazníky Paegasu čekaly drobné nepříjemnosti

Několik klientů Paegasu zažilo loni situace, které nebyly příliš závažné, ale přesto nepříjemné. Problematický telefon Bosch 608 COM v režimu Twist si v březnu pořídil Zdeněk Zeman z Prahy: "V přiloženém manuálu jsem se dočetl o možnosti zobrazovat na displeji provolanou částku." Půl roku se mu však tuto funkci nepodařilo spustit, protože podle mluvčí Radiomobilu Terezy Kakosové spolu nekomunikovaly programy v telefonu a na ústředně. Dnes už telefon pracuje tak, jak má, ale zákazníka to stálo mnoho nervů. Petr Křížan ze Zlína narazil hned při uzavírání smlouvy s Paegasem na to, že nestačilo předložit občanský průkaz, ale musel ukázat i rodný list. Absurdní to bylo v situaci, kdy dokázal jméno a bydliště (občanským průkazem), název a sídlo své firmy (výpisem z obchodního rejstříku) a číslo IČO a DIČ (registrací na finančním úřadu). "Druhý doklad požadujeme v případě, že zákazník má občanský průkaz starého typu ve formě knížky," uvádí Eva Šperlová z útvaru podpory zákazníků firmy Radiomobil. Není ovšem schopná uvést důvod tohoto opatření. Na obezřetnou formulaci ve všeobecných podmínkách, které podepsal, doplatil pražský klient Antonín Pojer. Za to, že mu pošta nedoručila měsíční fakturu, mu Radiomobil následující měsíc automaticky přičetl padesát korun jako pokutu. A to i přes skutečnost, že zákazník ihned po první upomínce kontaktoval infolinku Paegasu a ještě týž den v hotovosti fakturu zaplatil. Radiomobilu tento postup umožňuje věta, kterou nechává zákazníkům podepisovat: "Okolnosti vylučující odpovědnost nemají vliv na povinnost platit smluvní pokutu." Eva Krausová z Mostu si stěžuje na maličkost. V návodu k telefonu Motorola 3180 v sadě Paegas Twist se píše, že pro úsporný provoz je třeba vytáhnout anténu. "Mobil však vytahovací anténu nemá," namítá znepokojená zákaznice. Další zákazník Radiomobilu Luboš Krauskopf z Brandýsa nad Labem upozorňuje na pro někoho možná malé, ale pro mnohé nepříjemné úskalí při poruše telefonu. Podle obchodní nabídky Paegasu požádal při reklamaci svého mobilu o zapůjčení jiného. "Náhradní přístroj byl jiné značky a jinak se obsluhoval," uvádí Luboš Krauskopf a dodává: "Na těch pár dní jsem se však nechtěl učit něco nového a tak jsem mobil odmítl."

Klienti Telecomu mají potíže s automaty

Monopolní postavení Telecomu ohledně pevných telefonních linek se neprojevuje jen ve vysokých cenách hovorného, ale také ve způsobu jednání se zákazníky. Jeho technici tak znemožnili volat z kartových telefonních automatů na Ukrajinu a do Vietnamu. "Jakmile vytočím kód Ukrajiny, v okénku se mi objeví nápis Zakázané číslo," stěžovala si na horké telefonní lince TEST DNES jedna z postižených zákaznic. "Na Ukrajinu se mohu dovolat z domova přes operátora, ale za to platím padesát korun navíc." "Důvodem takového opatření byl zvýšený počet pokusů o neautorizované volání do těchto zemí," vysvětluje pracovník tiskového oddělení SPT Telecom Vladan Crha. Znamená to, že mnoha klientům se podařilo prolomit ochranu systému a volat zadarmo. "Záležitost s vypnutím některých telefonních čísel z některých telefonních automatů je v šetření," uvádí vedoucí státního dozoru a inspekce Českého telekomunikačního úřadu Svatoslav Pavliš. "To se nedělá. Zítra by mohli vypnout Slovensko, potom jakoukoliv jinou zemi," byl daleko razantnější jeden z jeho kolegů, který nechce být jmenován, protože vyjádření pro tisk nepatří do jeho kompetence. Potíže mají zákazníci i s takzvanými kartami X, které mají být předplacené pro jakékoliv volání z tuzemska i ciziny. "Často se stává, že se na tuto službu vůbec nedovolám," stěžuje si Anna Chalupská z Kaplic. "Nemohu se dovolat pravidelně od šesti do devíti hodin večer," potvrzuje její zkušenosti další majitel karty X Jan Spurný. Navíc si někteří zákazníci myslí, že je Telecom oklamal. Při volání na mobilní telefony jim totiž poplatky strhává nejen on, ale také Paegas a Eurotel. "Zaskočil nás velký zájem o služby spojené s kartou X," přiznává Vladan Crha z tiskového oddělení SPT Telecom. "Současný systém je na hranici svých technických možností, a tak postupně uvádíme do provozu nový." O platbách operátorům mobilních sítí Crha uvádí: "Za hovor se neplatí jenom nám, ale mobilním operátorům, protože nedošlo k dohodě o rozdělování zisku." Za klamavou však reklamní kampaň své firmy nepovažuje.

Telecom upravil některé automaty tak, aby z nich nešlo volat na Ukrajinu a Vietnamu.