Brusel nařídil Česku zvýšit daň na biopaliva.

Brusel nařídil Česku zvýšit daň na biopaliva. | foto: Evropská komise

Biopaliva zdraží, řidiči je přestanou kupovat, varuje šéf Čepro

  • 18
Biopaliva by mohla zdražit i o několik korun. Řidiči je proto přestanou kupovat, předpovídá šéf státní firmy Čepro Jan Duspěva. Litr směsné nafty dnes stojí zhruba 26 korun, běžná nafta se dá sehnat i za 27,50 koruny.

Nejpozději od příštího roku se dopravním podnikům, které jezdí na směsnou naftu B30 (tedy s 30 procentní příměsí biosložky), prodraží výdaje za paliva. Zvýší se totiž spotřební daň - u směsné nafty o 85 haléřů na litr a čistá bionafta zdraží o 2,19 koruny. Dráž budou jezdit i speciálně upravená auta na bioethanol E85 - skoro o 1,60 koruny na litr.

Vyplývá to z dokumentu o podpoře biopaliv, který Česku schválila minulý týden Evropská komise a který má MF DNES k dispozici. Česko v Bruselu vyjednalo prodloužení podpory biopaliv na období 2015 až 2020, ta ale musí být nižší než dosud.

„Nové podmínky přináší zvýšení daňové zátěže na vysokoobjemových biopalivech. Přinese to dramatický pokles poptávky po těchto palivech,“ myslí si Jan Duspěva, šéf státního podniku Čepro, který je hlavním distributorem paliv v zemi. Podle něj se totiž daň bude muset zvednout ještě víc, než je uvedeno v dokumentu.

OTÁZKY A ODPOVĚDI: Oč jde v bitvě o biopaliva? A o co hraje Babiš?

Česko totiž bude muset vyrovnat přemrštěnou podporu, která v rozporu s Bruselem běží od 1. července letošního roku. „V dani se bude muset rozpustit překompenzace, což může dělat další 2 koruny na litr,“ říká. Prodej biopaliv už teď podle něj dramaticky klesá, protože rozdíl od ceny benzinu je tak malý, že se lidem nevyplatí.

V české parlamentu už od jara visí zákon, který měl s platností od 1. července v souladu s požadavkem Bruselu výši sazeb snížit. Dosud ale nebyl schválen. Kvůli průtahům v českém parlamentu váhala i Evropská komise, zda a v jaké podobě Česku podporu biopaliv prodlouží.

V parlamentu visí novela zákona, která zvyšuje spotřební daň na biopaliva, od května, zatím prošla jen prvním čtením, opozice její projednávání blokuje. Argumentuje tím, že na podpoře biopaliv vydělávají firmy z impéria Agrofert (vlastní také portál iDNES.cz a deník MF DNES) ministra financí Andreje Babiše Preol a Primagra, které biopaliva vyrábějí.

Nižší spotřební daň zajišťuje prodejnost biopaliv, bez ní by je řidiči nekupovali - byla by příliš drahá. Brusel přitom chce, aby se v roce 2020 používalo v dopravě 10 % obnovitelných zdrojů, kam biopaliva spadají. Česko je aktuálně zhruba na polovině plnění tohoto závazku.