Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Proč má tuňák v konzervě datum trvanlivosti a víno ne?

  11:46aktualizováno  11:46
Znáte ten otřepaný vtip, že Moravané rozlišují víno na tři skupiny -pro sebe, pro známé a pro Pražáky? Nemám ho ráda, a nejen proto, že Pražané už dávno nejsou tak vína neznalí, že by jim bylo možné podsunout cokoliv. V posledních dnech jsem si ho však opět připomněla. A hned dvakrát.

Přišla móda růžových vín, regály vinoték a hypermarketů zrůžověly a zákazníci nakupují jak diví.

A obchodníci se jim snaží prodat i to, co by už sami nepili. Nabízejí vína, která už měla být dávno prodaná a vypitá. Jasně to ukázal náš poslední test vín - čtěte Růžová vína v obchodech? Někdy katastrofa

Deset odborníků, kteří hodnotili růžová vína z tuzemských vinic a z tuzemských obchodů, označilo většinu vzorků za vína přestárlá a nepitelná. Katastrofa, taková vína se už nemají prodávat, mají svá nejlepší léta za sebou, shodli se všichni. Přesto jsme je koupili tam, kde nakupuje většina zákazníků - v hypermarketech a vinotékách.

Zdá se, že se s růžovými víny děje to, co každoročně s burčákem: obchodníci využívají zájmu zákazníků, aby prodali cokoliv. Kdo to pozná? Víno nemá žádné datum trvanlivosti, teoreticky se tedy může prodávat, dokud se nevyprodá.

Tuzemská vína z cizích vinic
Druhá zpráva je sice z jiného soudku, ale vlastně o tomtéž.

Při marketingové akci na podporu prodeje tuzemských vín pod značkou Vína z Moravy, vína z Čech, jež má garantovat tuzemský původ vína, prodávaly obchody Interspar i vína slovenská a maďarská. Tuzemské bylo jen sídlo firmy, která víno dovezla a stočila do lahví. Kde je ten "velmi přísně sledovaný původ hroznů“, který sliboval Vinařský fond při startu této kampaně? Státní zemědělská a potravinářská inspekce zahájila správní řízení s obchodním řetězcem i společností Bohemia sekt, která vína dodala, za to, že klamavým označením uvedly spotřebitele v omyl.- čtěte Inspektoři potvrdili, že vína označovaná jako vína z Moravy jsou ze Slovenska

Výrobce se hájil obligátním selháním lidského faktoru a vína s logem rychle stáhl z trhu.

A Interspar ujistil, že sjednal nápravu. Jenže ještě týden poté nabízel v Litoměřicích pod cedulí Naše speciální nabídka vín z Moravy a Čech další zahraniční vína: například Modrý Portugal Klasik z oblasti Mátrai Borvidék a Cabernet Sauvignon z oblasti Veneto.

A pokud vím, ani jedna z těchto oblastí neleží v Čechách nebo na Moravě.

Propagační akce v Intersparu skončila, "vína z Moravy“ se vyprodala nebo vrátila do svých regálů, kde už se svým tuzemským původem nechlubí. Nic moc se tedy nestalo.

Zůstaly jen pochybnosti a otázka, k čemu vlastně taková značka slouží. Má zákazníkovi sdělit, že jde o víno z našich vinařských oblastí? Na to nepotřebuje žádné speciální logo, když se chce dozvědět, odkud víno pochází - může si to přečíst přímo na lahvi.

Má mu snad říci, že jde o víno kvalitnější než jiné? To ale není pravda. Logo mohou získat všechna vína, která splňují podmínky vinařského zákona pro jakostní víno nebo jakostní víno s přívlastkem.

Vinař musí prokázat, že hrozny byly při sklizni zatříděny podle cukernatosti a víno bylo před uvedením na trh schváleno komisí expertů Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Ale taková jsou všechna jakostní a přívlastková vína. Značka Víno z Moravy, víno z Čech, i když visí na správném víně, tedy jen potvrzuje, že víno odpovídá českému vinařskému zákonu. A to je podle mého názoru trochu málo.

Chápu, že se Vinařský fond snaží zákazníky přesvědčit, aby před zahraničními víny dávali přednost českým. Jen si nejsem jistá, že k tomu zvolil správný způsob.

Žádná značka nezlepší kvalitu vína, ba co víc - u nespokojeného zákazníka může mít přesně opačný efekt. Pokud ho tuzemské víno jednou zklame, příště sáhne po chilském. Lépe by tuzemským vínům prospělo, kdyby se pro jejich prodej podařilo zajistit lepší podmínky.

Po celá ta léta, co testujeme vína z obchodů, slyšíme nářky vinařů na to, že se s vínem v obchodech nezachází tak, jak by potřebovalo. Výsledkem pak je verdikt testu: víno za zenitem. Jinak řečeno - víno bylo (možná) dobré, ale to už je pryč. Třeba proto, že se lahve stěhovaly z chladu do tepla nebo že na ně dlouho svítilo světlo... To vše urychluje stárnutí vína. O tom, že špatné skladování může vínům uškodit, se mluví dlouho, dodnes však neexistuje žádná odborná studie, která by přinesla konkrétní důkazy.

A mohla by se otevřít diskuse o tom, proč víno nemá jako jediný potravinářský produkt (spolu s destiláty) datum trvanlivosti a předepsané skladovací podmínky. Vždyť i víno stejně jako ostatní výrobky podléhá času. Nekazí se tak rychle jako jogurty, ale určitě rychleji než tuňák v konzervě.

Kdyby mohli vinaři prokázat, že špatné skladování poškozuje víno, lépe by se jim jednalo s obchodníky.




Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

McDonald’s rozšiřuje nabídku o veganský burger. Zatím ve Finsku a Švédsku

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany

Po Finsku také ve Švédsku nasadí řetězec restaurací McDonald’s veganský burger. Sendvič McVegan, který se skládá z...

VIDEO: Alza otevírá obchod bez prodavačů, testuje i hologramy

Obchod budoucnosti Alza.cz

Internetový prodejce Alza.cz otevře příští týden na pražské Floře prodejnu pouze se samoobslužnými boxy. Nazývá jej...

Test limonád: v levných light colách je málo kofeinu, zato hodně chemie

Ilustrační snímek

Dvoulitrová lahev nejlevnější light coly stojí neuvěřitelných 5,50 Kč – sklenička tak přijde na 70 haléřů. Jenže ceně...

Najdete na iDNES.cz