Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč nakupujeme i nepotřebné věci

  9:20
Také si z nákupu v hypermarketu odnášíte mnohem víc, než jste původně chtěli? Nenadávejte si, většina lidí je na tom stejně. Všechno ve velkých prodejnách má své místo, každý zvuk, každá vůně a každá barva se totiž ve vás snaží vzbudit nákupní vášně.

"Jen co uchopíte nákupní vozík, útočí na vás," říká Ladislav Šípek ze společnosti Mag Consulting, která se zabývá průzkumem trhu. Psycholog Petr Horníka dokonce mluví o přímé úměře: "Čím je vám v prodejně příjemněji, tím více nakoupíte."

1. Letáky
Slevy uvedené v letácích jsou často jen zdánlivé. Obrázky také někdy nejsou úplně pravdivé - každý fotograf vám řekne, jak dokáže cokoliv nazvětšovat jen tím, že bude dotyčné zboží fotografovat zespodu. Grafik zase trochu pozmění barvy a jídlo vypadá hned lákavěji.

Slevy, akce, cenové bomby...

V nákupních střediscích platí, že velký nákup bývá podobně drahý ve všech řetězcích, ale na jednotlivých druzích zboží se dá hodně ušetřit. Zatímco cenový rozdíl mezi nákupy s mnoha druhy zboží bývá jen několik procent, jednotlivé potraviny se mohou lišit až o třetinu.

Například plzeňská dvanáctka stála minulý týden v Globusech, některých obchodech Tesco a ostravském Carrefouru 14,90 korun, v Bille v Ústí nad Labem a Coop v Kyjově se cena vyšplhala až na 18,90. Na base piv se tak dá ušetřit výběrem vhodného obchodu osmdesát korun.

Stejně tak kuře se dá někde koupit za necelých šedesát, jinde za sedmdesát korun. Nebo třeba šest masoxových kostek v Penny marketech za 10,50 a v Coopu v Novém Jičíně za 16,90 Kč.

Trochu ošemetné ovšem je, když obchodníci začnou používat výrazy typu cenová bomba, nejvýhodnější nákup či trvale nízká cena, které hovorová čeština nazývá "akce". Takto označené zboží není mnohdy levné, dokonce ani průměrné, ale naopak drahé. Konkurenční obchody totiž nabízejí totéž levněji.

Zářným příkladem je půllitrovka becherovky z Billy. Minulý týden stála po celé České republice 124,90 korun a obchodníci jí neváhali přiřadit označení dlouhodobě nízká cena. Jenže ve všech Plusech v té době stála o šest korun méně, v Carrefourech pak o tři koruny a za stejnou cenu jako Billa ji prodávaly Penny markety, Interspary a Kauflandy.

2. Slevy
Cesta pro zákazníky je vymyšlena tak, aby nejdříve prošli okolo věcí, které vlastně nepotřebují. Pečivo, mléko, máslo a další denní potřeby, které je nutno nakoupit bez ohledu na stav peněženky, bývají ukryty až na konci nákupní haly.  Hesla typu "sleva", "mimořádná nabídka", "akční cena" jsou velmi účinná. Mnohého donutí koupit i to, po čem by nikdy nesáhl. A navíc často bývají zavádějící, protože v jiném obchodě najdete stejné zboží za nižší cenu.

3. Vozíky
Čím větší vozík, tím mají zákaznící větší dojem, že v něm něco chybí. A podvědomě do něj ukládají další a další nákupy.

4. - 9. Regály
Dražší výrobky jsou ve výšce mezi očima a lokty. Levné ukládají obchodníci dolů ke kolenům a nad hlavu. Zboží, které se nakupuje podle nálady nebo okamžitého nápadu, leží v rohových policích mezi uličkami. Vyrovnané řady zboží, ve kterých občas něco chybí, budí dojem, že je o ně zájem a ostatní si ho kupují.

10. Pokladny
Čokoládové tyčinky, sušenky, bonbony v uličkách jsou umístěny těsně před pokladnami. Nuda při čekání na zaplacení vás totiž ještě může donutit koupit poslední zbytečnosti. Stejně zapůsobí i žadonící děti, které máte s sebou. Proto také v každém obchodě stojí před pokladnami alespoň malá fronta, i když by bylo možné bez problémů otevřít další pokladnu.

11. - 12. Teplota, hudba, vůně
Klimatizace vykoná své. V prostoru, kde vám bude příjemněji než venku, pobudete déle, než jste původně chtěli. K tomu vás přiměje i nevtíravá tichá hudba a správná vůně. V regálech s pečivem to voní jako u prababičky na peci, u zeleniny jako na zahradě.

13. Ochutnávky

Vybrané cenové rozdíly

Mattoni 11,50 / 14,90
Bohemia sekt 94,60 / 124,00
Pilsner Urquel 12 14,90 / 18,90
Kuře 1 kg 57,90 / 71,90
Dannissimo 10,70 / 12,90
Veselá kráva 18,90 / 24,90
Rama 500 g 26,90 / 34,90
Tatranka 4,50 / 7,00
(minim. / maxim. cena v Kč)

Skutečně osvědčené lákadlo. Podle výzkumů stoupne díky nim prodej v době, kdy probíhají, až o dvacet procent.

14. - 15. Barvy
Maso, ovoce a zákusky vypadají pod správným světlem čerstvě a šťavnatě. Uzeniny se dočerveňují dusitany, ačkoliv přírodní barva mletého masa je ve skutečnosti světlejší. Červená však povzbuzuje chuť k jídlu. Růžová zase vyvolává pocit sladkosti. Zboží, které má působit solidním, nebo dokonce luxusním dojmem, se obléká do modré. A výrobky, které se chtějí prodávat jako superdrahé, se halí do černého lesku. Ani zrcadla za mléčnými výrobky nejsou jen kvůli kráse, ale proto, že nabídka působí bohatším dojmem.

 

Triky, kterými obchody nutí zákazníky utrácet více peněz.

Autoři:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

To si děláte legraci. Mobilní operátor naúčtoval Američanovi tři miliony

19. dubna 2024  13:20

Nemilého překvapení se po návratu do Spojených států dočkat muž z Floridy, který se loni v létě...

Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

19. dubna 2024

Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto...

Letiště v Česku odbavila o třetinu víc pasažérů. Většinu z nich z Ruzyně

19. dubna 2024  11:13

Letiště v Česku loni odbavila téměř 15 milionů cestujících, meziročně zhruba o 29 procent více, ale...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024,  aktualizováno 

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...