Proč nakupujeme i nepotřebné věci

Také si z nákupu v hypermarketu odnášíte mnohem víc, než jste původně chtěli? Nenadávejte si, většina lidí je na tom stejně. Všechno ve velkých prodejnách má své místo, každý zvuk, každá vůně a každá barva se totiž ve vás snaží vzbudit nákupní vášně.

"Jen co uchopíte nákupní vozík, útočí na vás," říká Ladislav Šípek ze společnosti Mag Consulting, která se zabývá průzkumem trhu. Psycholog Petr Horníka dokonce mluví o přímé úměře: "Čím je vám v prodejně příjemněji, tím více nakoupíte."

1. Letáky
Slevy uvedené v letácích jsou často jen zdánlivé. Obrázky také někdy nejsou úplně pravdivé - každý fotograf vám řekne, jak dokáže cokoliv nazvětšovat jen tím, že bude dotyčné zboží fotografovat zespodu. Grafik zase trochu pozmění barvy a jídlo vypadá hned lákavěji.

Slevy, akce, cenové bomby...

V nákupních střediscích platí, že velký nákup bývá podobně drahý ve všech řetězcích, ale na jednotlivých druzích zboží se dá hodně ušetřit. Zatímco cenový rozdíl mezi nákupy s mnoha druhy zboží bývá jen několik procent, jednotlivé potraviny se mohou lišit až o třetinu.

Například plzeňská dvanáctka stála minulý týden v Globusech, některých obchodech Tesco a ostravském Carrefouru 14,90 korun, v Bille v Ústí nad Labem a Coop v Kyjově se cena vyšplhala až na 18,90. Na base piv se tak dá ušetřit výběrem vhodného obchodu osmdesát korun.

Stejně tak kuře se dá někde koupit za necelých šedesát, jinde za sedmdesát korun. Nebo třeba šest masoxových kostek v Penny marketech za 10,50 a v Coopu v Novém Jičíně za 16,90 Kč.

Trochu ošemetné ovšem je, když obchodníci začnou používat výrazy typu cenová bomba, nejvýhodnější nákup či trvale nízká cena, které hovorová čeština nazývá "akce". Takto označené zboží není mnohdy levné, dokonce ani průměrné, ale naopak drahé. Konkurenční obchody totiž nabízejí totéž levněji.

Zářným příkladem je půllitrovka becherovky z Billy. Minulý týden stála po celé České republice 124,90 korun a obchodníci jí neváhali přiřadit označení dlouhodobě nízká cena. Jenže ve všech Plusech v té době stála o šest korun méně, v Carrefourech pak o tři koruny a za stejnou cenu jako Billa ji prodávaly Penny markety, Interspary a Kauflandy.

2. Slevy
Cesta pro zákazníky je vymyšlena tak, aby nejdříve prošli okolo věcí, které vlastně nepotřebují. Pečivo, mléko, máslo a další denní potřeby, které je nutno nakoupit bez ohledu na stav peněženky, bývají ukryty až na konci nákupní haly.  Hesla typu "sleva", "mimořádná nabídka", "akční cena" jsou velmi účinná. Mnohého donutí koupit i to, po čem by nikdy nesáhl. A navíc často bývají zavádějící, protože v jiném obchodě najdete stejné zboží za nižší cenu.

3. Vozíky
Čím větší vozík, tím mají zákaznící větší dojem, že v něm něco chybí. A podvědomě do něj ukládají další a další nákupy.

4. - 9. Regály
Dražší výrobky jsou ve výšce mezi očima a lokty. Levné ukládají obchodníci dolů ke kolenům a nad hlavu. Zboží, které se nakupuje podle nálady nebo okamžitého nápadu, leží v rohových policích mezi uličkami. Vyrovnané řady zboží, ve kterých občas něco chybí, budí dojem, že je o ně zájem a ostatní si ho kupují.

10. Pokladny
Čokoládové tyčinky, sušenky, bonbony v uličkách jsou umístěny těsně před pokladnami. Nuda při čekání na zaplacení vás totiž ještě může donutit koupit poslední zbytečnosti. Stejně zapůsobí i žadonící děti, které máte s sebou. Proto také v každém obchodě stojí před pokladnami alespoň malá fronta, i když by bylo možné bez problémů otevřít další pokladnu.

11. - 12. Teplota, hudba, vůně
Klimatizace vykoná své. V prostoru, kde vám bude příjemněji než venku, pobudete déle, než jste původně chtěli. K tomu vás přiměje i nevtíravá tichá hudba a správná vůně. V regálech s pečivem to voní jako u prababičky na peci, u zeleniny jako na zahradě.

13. Ochutnávky

Vybrané cenové rozdíly

Mattoni 11,50 / 14,90
Bohemia sekt 94,60 / 124,00
Pilsner Urquel 12 14,90 / 18,90
Kuře 1 kg 57,90 / 71,90
Dannissimo 10,70 / 12,90
Veselá kráva 18,90 / 24,90
Rama 500 g 26,90 / 34,90
Tatranka 4,50 / 7,00
(minim. / maxim. cena v Kč)

Skutečně osvědčené lákadlo. Podle výzkumů stoupne díky nim prodej v době, kdy probíhají, až o dvacet procent.

14. - 15. Barvy
Maso, ovoce a zákusky vypadají pod správným světlem čerstvě a šťavnatě. Uzeniny se dočerveňují dusitany, ačkoliv přírodní barva mletého masa je ve skutečnosti světlejší. Červená však povzbuzuje chuť k jídlu. Růžová zase vyvolává pocit sladkosti. Zboží, které má působit solidním, nebo dokonce luxusním dojmem, se obléká do modré. A výrobky, které se chtějí prodávat jako superdrahé, se halí do černého lesku. Ani zrcadla za mléčnými výrobky nejsou jen kvůli kráse, ale proto, že nabídka působí bohatším dojmem.

 

Triky, kterými obchody nutí zákazníky utrácet více peněz.