Prodal prosperující vinařství, aby mohl založit další

  9:20aktualizováno  9:20
Když Rostislav Žďárský loni prodal většinu své firmy, neodjel si užívat sluníčka v jižních krajích, ale prokopává kopec. Žďárský zůstal ve firmě pětinovým vlastníkem a peníze z prodeje zbytku společnosti Vinařství Zaječí dává zpátky do podnikání. Buduje další malé vinařství.

Rostislav Žďárský tvrdí, že nyní sází hlavně na kvalitní vína. | foto: Radek MičaMF DNES

V rodném Zaječí staví sklepy, které tvoří komplex chodeb provrtávajících nedaleký kopec. Proč prodal podíl ve svém pět let budovaném vinařství? "Potřeboval jsem peníze na další rozvoj, nechtěl jsem firmu ořezat," říká Žďárský.

Vinařství vyrostlo na prodeji vína v plastových lahvích. "Jako první jsem začal vyrábět víno do plastu, měl jsem vlastní formy a s potěšením nebo spíš úsměvem teď sleduju, jak ostatní kopírují moje vymyšlené tvary, když já od vína v plastu odcházím a chci se věnovat vínům kvalitním," říká vinař.

Spolumajitelem zůstal nadále proto, že ho víno baví. Pro nového akcionáře - jabloneckou firmu Soare - má značka Víno Zaječí kouzlo kvůli zaměření na vína pro restaurace, kde doplňují jeho kolekci Víno Valtice a lahve s motivy od Alfonse Muchy.

Do Vinařství Zaječí, v jehož logu zajíce nahradí lvi (Žďárský je narozen ve znamení Lva), vstoupilo Soare po roce vyjednávání. "Seznámili jsme se v lednu 2004, když jsme byli chutnat ročník 2003. Při degustaci přišlo slovo na to, že bych přivítal nějakého silného partnera, abych zajistil chod firmy před vstupem do Unie," vzpomíná Žďárský.

Budování vinařství s dnešní odhadovanou hodnotou okolo 100 milionů korun začal se třemi zaměstnanci v roce 1998. Tehdy prodal kvůli neustálým problémům s personálem své tři restaurace a diskotéky a v rodné vesnici se začal věnovat vínu jako ostatní. Za vlastní peníze si postavil dům a sklep, kde začal s výrobou vína.

"Zpočátku se místní podivovali, co tu zkouším, ale do roka nechápali, co se tady děje, že jim za zády začala vyrůstat velká vinařská firma," říká Žďárský.

Nejprve zpracoval asi deset vagonů vína. Postupem se vypracoval až na desetinásobek a sedm milionů litrů prodaného vína ročně. Pomohl mu k tomu i průnik do obchodních řetězců s vínem v plastových lahvích okolo roku 2000.

Letos už polovinu produkce zpracovává jako vína přívlastková a konzumní vína chce přenechat jiným. "Ořežeme laciná vína, už to není ani tak rentabilní. Po vstupu do Unie se dá těžko konkurovat Španělům nebo Italům," říká. "Asi by to šlo i teď, ale už nechci. Firma na tom sice vyrostla, ale dnes vidím budoucnost v kvalitních vínech," dodává.

Jeho přívlastková vína získávají medaile, které pomáhají prodejům, a Žďárský sám se snaží vybudovat novou značku Vinařství U kapličky. To bude součástí celé skupiny, ale mělo by být doplněno o turistickou stezku, vinařské akce a třeba i rybolov. Ten je jedním ze Žďárského koníčků.

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Zájem o životní pojistky přidusili lovci provizí. Teď se produkt vrací

Ilustrační snímek

Zájem o životní pojištění dlouhodobě klesá, a to zejména kvůli nejasným smluvním podmínkám a poradcům, jejichž hlavní...



Najdete na iDNES.cz