Pokračuje tak několikaměsíční růst. Daří se hlavně velkým podnikům se sto a více zaměstnanci.
Tržby naopak klesají malým firmám a podnikatelům bez zaměstnanců, kteří jen stěží mohou konkurovat velkým supermarketům, a to jak v cenami, tak nabídkou zboží. Drobní maloobchodníci dubnu utržili o 9,3 procenta méně než ve stejném období loni.
"České domácnosti si již zvykly na slevy a na široký sortiment zboží a malé obchody využívají stále méně a převážně jako takzvané večerky," domnívá se Helena Horská z České spořitelny.
Prodává se hlavně textil, obuv a domácí potřeby. Zájem je o drogerii, kosmetiku a další nepotravinářské zboží.
"Takový vývoj v období Velikonoc dosud nebyl obvyklý," říká Horská. Vývoj podle ní ukazuje, že Češi stále citlivěji reagují na změny cen.
"S růstem příjmů si lidé mohou dovolit více utrácet za zbytné zboží. Důkazem toho je rostoucí prodej ojetých aut, jejichž ceny vlivem levnějších dovozů ze států EU klesají, nebo rostoucí tržby prodejen oděvů, elektroniky a bílého zboží, které stále zlevňuje," vysvětluje Horská.
Přesto se ekonomové domnívají, že lidé sice zatím stále značně utrácejí, nicméně začínají být opatrnější. Růst o 2,6 procenta je ve srovnání se čtyřprocentním růstem loni přece jen o něco pomalejší.
Větší zdrženlivost při nakupování přičítá analytička Volksbank Markéta Šichtařová hlavně vysoké nezaměstnanosti a pomalejšímu růstu reálných mezd.
"Lidé byli v dubnu s utrácením opatrnější, protože nevěděli, nakolik je postihnou změny v DPH po vstupu do Evropské unie," doplnila Šichtařová.
V dubnu prodali o 1,5 procenta více než loni i stánkaři a podomní prodejci. Naopak o zásilkový obchod už Češi zřejmě zájem nemají. Zásilkové společnosti utržily téměř o osm procent méně.