Prodej aut loni oživili dovozci

  • 8
Češi si loni dopřáli nová auta, radost domácí značce Škoda ale neudělali. O meziroční nárůst prodejů o 1,21 procenta na 149 535 osobních vozů se totiž postarali dovozci. Škodovce však stále patří prvenství na trhu. Ovládá 47,7 procenta, předloni měla rovnou polovinu.

V celkových prodejích nových osobních aut se nezměnilo ani pořadí na stříbrném a bronzovém stupínku, které okupují francouzské automobilky Renault a Peugeot.

Ty ale mají za Škodou značný odstup. Vozů s okřídleným šípem ve znaku se totiž v autosalonech prodalo přes 71 tisíc, francouzské značky se pohybují kolem devítitisícové hranice.

Čtvrté místo pak patří Volkswagenu, pátý skončil Ford. Nejvíce v první desítce poskočila jihokorejská značka Hyundai, která se s 4902 kusy vyšvihla z devátého na sedmé místo.

Škodovka nadále panuje v segmentu nejprodávanějších malých vozidel, kde boduje s modely Fabia (prodalo se jich 49 767 kusů) a ve střední třídě, kde se daří Octavii (17 961 kusů).

PRODEJ NOVÝCH OSOBNÍCH AUT 2003/2002

Škoda Auto

71 375 / 73 883 ks

Renault

9 143 / 9 448 ks

Peugeot

8 732 / 8 785 ks

Volkswagen

7 640 / 7 803 ks

Ford

6 580 / 4 946 ks

Sdružení dovozců automobilů očekává, že letos prodej osobních aut poroste o tři až pět procent. Obnova vozového parku v ČR však podle sdružení stále není dostatečná.

Zhoršuje ji také dovoz ojetin, který loni podle odhadu Svazu automobilového průmyslu dosáhl rekordních 145 tisíc vozidel, z nichž 114 tisíc bude zaregistrováno do provozu.

Segment užitkových aut se zvedl
Po čtyřech letech poklesu se loni zvedl prodej lehkých užitkových aut. Zákazníci jich koupili 18 122 kusů, což je třetí nejlepší výsledek za deset let. Žebříček značek vede Ford (2931 kusů), následuje Volkswagen a Peugeot.

Naopak těžkých náklaďáků se prodalo meziročně o 6,4 procenta méně. Téměř pětinu z 6547 dodaných kusů si ukrojil Mercedes-Benz, následuje Iveco a Renault.

Svaz dovozců vyjádřil potěšení nad prodejem 977 kusů autobusů. Meziroční nárůst o sedmnáct procent svědčí o postupném omlazování vozového parku, který je hlavně v linkové a městské dopravě zastaralý.

Domácí Karose patří více než polovina trhu s 508 prodanými autobusy, pětina trhu náleží domácímu SOR Libchavy.

Příznivci jedné stopy loni koupili 14 137 kusů motocyklů, nejvíce ve třídě do 50 kubických centimetrů (7867 kusů).