Prodej aut roste jen zdánlivě, zkreslují ho papírově "ojeté" vozy

  2:01aktualizováno  2:01
Za posledních pět let export "ojetých" aut do zahraničí vzrostl téměř na pětinásobek. Zdánlivě příznivý trend, který by mohl signalizovat omlazování tuzemského vozového parku, ale ve skutečnosti jen deformuje statistiky o tom, jak se u nás prodávají nová auta. Za hranicemi totiž nekončí jen skutečné ojetiny, ale i nové vozy.
Prodej ojetin stoupá jen papírově (ilustrační foto)

Prodej ojetin stoupá jen papírově (ilustrační foto) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Zdánlivě starší auta jsou totiž "ojetá" jen papírově: v Česku si je zaregistruje tuzemský importér či prodejce a obratem je vyveze za hranice, nejčastěji do Německa. Motivací je nejčastěji nižší cena stanovená pro český trh.

I když takový vůz v Česku prakticky nikdy nejezdí, počítá se do statistik prodaných aut a může některým automobilkám pomáhat vylepšovat statistiky o prodejích.

Zatím si na deformované statistiky stěžoval jen Hyundai, který kvůli nim i vystoupil ze Svazu dovozců automobilů (SDA). "Statistiky o prodejích jsou naprosto nepoužitelné. Kvůli reexportům nic nevypovídají o skutečném stavu trhu. Špatně se pak plánuje například to, jaké typy aut zákazníci chtějí," vysvětluje šéf Hyundai Vladimír Vošický.

Chceme změnu tvoření statistik, volají malé automobilky

Jen za prvních deset měsíců letošního roku se z Česka vyvezlo přes šestnáct tisíc osobních aut. Před pěti lety to bylo tři a půl tisíce. Vošický odhaduje počet "spekulativních registrací" (nejen reexportů, pozn. red.) až na 25 tisíc, především v kategorii malých a středních aut. "Jsou v tom i různé účelové registrace na spřízněné firmy, které ve skutečnosti ale neznamenají prodej konečnému zákazníkovi," tvrdí Vošický.

Jeho odhad by odpovídal až 15 procentům všech vozů, které se v Česku za rok prodají. Takové množství by už výrazně zkreslovalo celková čísla o tom, zda trh roste, nebo klesá. Letošní oficiální růst činí pouze dvě procenta.

"Uvítali bychom, aby vozy, které jsou registrovány a opět deregistrovány během 30 dní, nebyly do statistik započítávány," navrhuje vylepšení statistik mluvčí BMW Veronika Jakubcová. To by se líbilo také Toyotě nebo Hondě. Dovozcům, jejichž auta nemizí znovu za hranicemi, vadí statistiky i z jiných důvodů: v žebříčku prodejů jsou pak kvůli zkresleným číslům příliš nízko.

Hyundai proto zkouší oslovit další nespokojené importéry a snaží se jednat o změně. Oslovit chce i ministerstvo dopravy, které centrální registr vozidel provozuje. Úřad prý na nové databázi pracuje a uvažuje i o rozšíření poskytovaných statistických výstupů.

Větší dovozci se změně brání

Proti změnám jsou však někteří velcí dovozci. "Nevidíme k nim důvod," uvedl mluvčí Import Volkswagen Group Jan Klíma. Právě Volkswagen, Audi nebo Ford jsou ve statistice exportovaných "ojetin" nejsilněji zastoupení.

Zjistit přesná čísla o reexportech není pro lidi mimo automobilky možné. Veřejně přístupná jsou totiž jen čísla o celkovém počtu odhlášených aut. Sami dovozci však interně dostávají i informace o autech odhlášených do třiceti dnů po registraci.

"Postupujeme podle stejných pravidel, jako v celé Evropě. První registrace je jen jedna," říká tajemník SDA Pavel Tunkl. Podle něj statistiky ovlivňuje i import nových aut, která jsou ale nejdříve registrována v zahraničí.

Není to poprvé, co čísla o prodejích aut nejsou přesná. V minulosti doplácely statistiky na fenomén aut s mřížkou kvůli odpočtu DPH. Tyto vozy byly oficiálně zařazeny mezi nákladní, nikoliv osobní auta.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Samoobslužné pokladny ověří u Britů jejich věk. Kvůli alkoholu a cigaretám

Samoobslužná pokladna firmy NCR vybavená systémem na rozpoznávání věku z...

V některých supermarketech ve Velké Británii zákazníci již brzy nebudou muset při nakupování alkoholu a cigaret u...

E-shopy s potravinami vypomáhají s rozvozem zboží jiných prodejců

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.

Internetové obchody s potravinami se snaží zlepšit své hospodaření rozvozem zboží pro jiné obchodníky. Rohlík.cz začal...

Češi se přestali zlepšovat ve schopnosti splácet dluhy

Ilustrační snímek

Schopnost Čechů splácet závazky se v letošním třetím čtvrtletí poprvé od konce roku 2015 přestala zlepšovat. Na konci...



Najdete na iDNES.cz