Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodej aut roste jen zdánlivě, zkreslují ho papírově "ojeté" vozy

  2:01aktualizováno  2:01
Za posledních pět let export "ojetých" aut do zahraničí vzrostl téměř na pětinásobek. Zdánlivě příznivý trend, který by mohl signalizovat omlazování tuzemského vozového parku, ale ve skutečnosti jen deformuje statistiky o tom, jak se u nás prodávají nová auta. Za hranicemi totiž nekončí jen skutečné ojetiny, ale i nové vozy.
Prodej ojetin stoupá jen papírově (ilustrační foto)

Prodej ojetin stoupá jen papírově (ilustrační foto) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Zdánlivě starší auta jsou totiž "ojetá" jen papírově: v Česku si je zaregistruje tuzemský importér či prodejce a obratem je vyveze za hranice, nejčastěji do Německa. Motivací je nejčastěji nižší cena stanovená pro český trh.

I když takový vůz v Česku prakticky nikdy nejezdí, počítá se do statistik prodaných aut a může některým automobilkám pomáhat vylepšovat statistiky o prodejích.

Zatím si na deformované statistiky stěžoval jen Hyundai, který kvůli nim i vystoupil ze Svazu dovozců automobilů (SDA). "Statistiky o prodejích jsou naprosto nepoužitelné. Kvůli reexportům nic nevypovídají o skutečném stavu trhu. Špatně se pak plánuje například to, jaké typy aut zákazníci chtějí," vysvětluje šéf Hyundai Vladimír Vošický.

Chceme změnu tvoření statistik, volají malé automobilky

Jen za prvních deset měsíců letošního roku se z Česka vyvezlo přes šestnáct tisíc osobních aut. Před pěti lety to bylo tři a půl tisíce. Vošický odhaduje počet "spekulativních registrací" (nejen reexportů, pozn. red.) až na 25 tisíc, především v kategorii malých a středních aut. "Jsou v tom i různé účelové registrace na spřízněné firmy, které ve skutečnosti ale neznamenají prodej konečnému zákazníkovi," tvrdí Vošický.

Jeho odhad by odpovídal až 15 procentům všech vozů, které se v Česku za rok prodají. Takové množství by už výrazně zkreslovalo celková čísla o tom, zda trh roste, nebo klesá. Letošní oficiální růst činí pouze dvě procenta.

"Uvítali bychom, aby vozy, které jsou registrovány a opět deregistrovány během 30 dní, nebyly do statistik započítávány," navrhuje vylepšení statistik mluvčí BMW Veronika Jakubcová. To by se líbilo také Toyotě nebo Hondě. Dovozcům, jejichž auta nemizí znovu za hranicemi, vadí statistiky i z jiných důvodů: v žebříčku prodejů jsou pak kvůli zkresleným číslům příliš nízko.

Hyundai proto zkouší oslovit další nespokojené importéry a snaží se jednat o změně. Oslovit chce i ministerstvo dopravy, které centrální registr vozidel provozuje. Úřad prý na nové databázi pracuje a uvažuje i o rozšíření poskytovaných statistických výstupů.

Větší dovozci se změně brání

Proti změnám jsou však někteří velcí dovozci. "Nevidíme k nim důvod," uvedl mluvčí Import Volkswagen Group Jan Klíma. Právě Volkswagen, Audi nebo Ford jsou ve statistice exportovaných "ojetin" nejsilněji zastoupení.

Zjistit přesná čísla o reexportech není pro lidi mimo automobilky možné. Veřejně přístupná jsou totiž jen čísla o celkovém počtu odhlášených aut. Sami dovozci však interně dostávají i informace o autech odhlášených do třiceti dnů po registraci.

"Postupujeme podle stejných pravidel, jako v celé Evropě. První registrace je jen jedna," říká tajemník SDA Pavel Tunkl. Podle něj statistiky ovlivňuje i import nových aut, která jsou ale nejdříve registrována v zahraničí.

Není to poprvé, co čísla o prodejích aut nejsou přesná. V minulosti doplácely statistiky na fenomén aut s mřížkou kvůli odpočtu DPH. Tyto vozy byly oficiálně zařazeny mezi nákladní, nikoliv osobní auta.

Autor:


Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Velké propouštění začíná. V Tesle přijde o místo 3 600 zaměstnanců

Tesla Roadster 2

Americký výrobce elektrických automobilů Tesla propustí 3 600 lidí, což představuje zhruba devět procent jeho pracovní...

Další z rubriky

Odebrání licence WPB Capital byla chyba, soud zrušil rozhodnutí ČNB

Česká národní banka

Česká národní banka pochybila, když v roce 2014 odebrala licenci záložně WPB Capital. Soud rozhodnutí ČNB zrušil, banka...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Deficit maximálně 50 miliard, vláda schválila obrys rozpočtu na příští rok

Ministryně financí Alena Schillerová

Vláda v demisi schválila na dnešním zasedání návrh rámce státního rozpočtu na příští rok a střednědobý výhled...

Najdete na iDNES.cz