Významně se projevilo také ukončení bezcelního prodeje v příhraničních duty free obchodech na jaře 2004. Kvůli růstu spotřební daně a zvyšování cen sílí po vstupu do EU tržní podíl levných značek cigaret, což ovlivňuje celkový obrat trhu.
Zejména pro turisty ze západní Evropy jsou tuzemské cigarety cenově zajímavé a Philip Morris očekává, že poptávka zahraničních kuřáků bude v Česku nadále růst. Naproti tomu tuzemská spotřeba zřejmě začne klesat, řekl novinářům generální ředitel společnosti Graeme Davidson s tím, že bude záviset na cenovém vývoji.
Česko musí zvyšovat spotřební daň, aby se dostalo na minimální sazby stanovené Evropskou unií, což vede ke zdražování cigaret. Podle Davidsona je škoda, že Česko nezačalo se zvyšováním daňových sazeb dřív a v pozvolnějším tempu.
Výraznější nárůst tak přichází v době zostřené cenové konkurence na trhu. Tu způsobilo hlavně odbourání 55procentního dovozního cla po vstupu do EU a zvýšený přesun kuřáků k levnějším značkám. Nejlevnější cigarety již mají na trhu 30procentní podíl.
Naposledy se daň zvedla k 1. dubnu a její plné promítnutí by zdražilo krabičku cigaret asi o šest korun. Kuřáci ale vzhledem k předzásobení výrobců pocítí dopad daně s několikaměsíčním zpožděním, na základě předchozích zkušeností nejdříve po třech až čtyřech měsících.