Prodej Deutsche Post vynesl miliardy

F r a n k f u r t, P r a h a - Desítky plastikových žlutých býků přivedly na burzu největší letošní evropskou emisi akcií. Symbol frankfurtského trhu v barvách německé pošty: taková byla kulisa druhé největší německé privatizace všech dob, když se včera úderem desáté poprvé obchodovalo s akciemi poštovní společnosti Deutsche Post. Prodej čtvrtinového podílu v největším poštovním a logistickém operátorovi v Evropě vynesl německé vládě přes 6,6 miliardy eur, tedy kolem 229 miliard korun. Zájem o cenné papíry Deutsche Post byl už před uvedením na trh značný, poptávka převyšovala dostupnou nabídku osminásobně.

První den obchodování se ale nesl spíše ve znamení opatrného růstu - z počáteční úrovně 21 euro za akcii se cena do večera vyšplhala jen o tři procenta na 21,7 euro.

Výraznější růst se v nejbližší době zřejmě očekávat nedá, investoři budou nyní vyčkávat, jak se společnosti podaří dokončit řadu akvizicí z poslední doby. Jen za poslední dva roky pohltila Deutsche Post na tři desítky firem, včetně partnerů z USA, Nizozemí, Švédska či Švýcarska.

V současné době už více než čtvrtinu tržeb pochází ze zahraničí, v porovnání s dvěma procenty v roce 1998. Jednou z posledních zamýšlených transakcí je převzetí jednoho z největších expresních doručovatelů DHL.

„Deutsche Post ovšem stále zůstává tradiční společností, která je zisková kvůli vysokým poštovním poplatkům. Další aktivity na ni byly v poslední době jen navěšeny a to s poněkud pochybnou logikou,“ uvedl pro list Frankfurter Allgemeine analytik Standard & Poor’s Thomas Miskell.

Šéf německého poštovního kolosu Klaus Zumwinkel byl se vstupem na burzu spokojen. „Vzhledem k současnému dění na burze je to velmi dobré. Velmi dobrým znamením je, že akcie upsalo i 140 tisíc našich zaměstnanců,“ uvedl Zumwinkel.

Na vstupu na trh se tak osobně podílel i každý druhý zaměstnanec Deutsche Post. Pro zaměstnance a soukromé investory byla vyčleněna plná polovina z téměř 319 milionů akcií.

Chuť investorů z řad domácností i institucí povzbuzovala Deutsche Post do poslední chvíle masivní reklamní kampaní.

Jen výroba a uvedení televizního šotu, v němž poštovní akcie propagoval populární herec Thomas Gottschalk, vyšel na 44 milionů dolarů, v přepočtu 1,7 miliardy korun.

Zájemci o podíl v poštovní společnosti se však mají dočkat i dalších akcií.

„Cílem je plná privatizace pošty. Celý koncern se nemůže rozvíjet do celosvětově působící společnosti, pokud by v něm stát držel většinu,“ prohlásil bez uvedení možného termínu německý ministr financí Hans Eichel.

Býk, symbol růstu cen akcií ve žlutých barvách Deutsche Post, se stal maskotem vstupu tohoto giganta na frankfurtskou burzu

,