Jste velká firma, která právě začala s komunikací na sociálních sítích, nebo se chcete stát influencerem, ale vaše účty nikdo nesleduje? Nezoufejte, protože za drobný poplatek můžete „uplatit“ falešné účty, aby začaly ten váš sledovat.
Tak by se daly shrnout reklamy, kterými podobné firmy na internetu propagují své služby. Tomuto podnikání však od středy nejspíš zvoní hrana. Newyorský soud totiž rozhodl, že je nabízení falešných „lajků“ nelegální.
Toto bezprecedentní rozhodnutí přišlo na závěr vyšetřování, které probíhalo v několika dnes již nefunkčních firmách, spadajících pod německou společnost Calas. Trestem za nelegální chování firmy je pak proplacení výloh za vyšetřování v hodnotě přibližně 1,1 milionu korun, informuje agentura Reuters.
K tomu, zda je nelegální i nákup falešných followerů, nebo jen jejich prodej, se soud nevyjádřil. Calas jich mezi lety 2015 a 2017 podle informací Reuters prodal asi 250 tisíc, a tím vydělal až 15 milionů dolarů (336,3 milionu korun). Jeho firmy operovaly na platformách Twitter, Pinterest, LinkedIn, Sound Cloud, Vimeo a YouTube.
Internet se hemží nabídkami
Během několika minut se dá na internetu narazit na desítky firem, které podobné služby nabízejí. Zákazníky některých z těchto společností jsou údajně i modelka Kim Kardashian nebo automobilka Porsche, podle rozsáhlého průzkumu listu The New York Times pak mezi ně patří i prezident Ekvádoru Lenín Moreno a čínská státní agentura Xinhua.
Ceny služeb se většinou pohybují od několika dolarů za stovky followerů na Instagramu až po stovky dolarů za jejich desetitisíce až statisíce. Jen u sledujících to však nekončí – od firem si můžete pořídit například i shlédnutí na YouTube, kladné (i negativní) reakce na určitá videa nebo komentáře pod svými příspěvky.
Společnosti se často chlubí tím, že mají tisíce zákazníků. Některé firmy nabízejí okamžité „dodání“ objednávky, jiné doporučují pomalejší přístup, kdy sledující zákazník získá v průběhu několika dní. „Je to tak méně nápadné,“ stojí na webové stránce jedné z nich.
Na internetu se pak také dají najít mnohá fóra a stránky s tipy, jak s prodejem followerů začít. „Můžete vygenerovat sedm až deset tisíc lajků/followerů/odběratelů denně, jednoduchý zisk,“ stojí v jednom z nich.
Reálné vs. „reálné“ účty
Tyto společnosti dnes již neprodávají pouhé „odkliknutí“ tlačítka sledovat z tisíců holých účtů, u kterých se snadno pozná, že jsou falešné – například nemají fotky ani přátele. Nabízí tzv. „reálné“ účty.
Ty dnes často umí napodobovat chování reálných lidí, a to buď za pomoci složitých algoritmů, nebo prostě tím, že kopírují chování jiných účtů, které si náhodně vyberou. V nejextrémnějších případech pak někomu přímo ukradnou identitu.
Výše zmíněný průzkum New York Times například na Twitteru odhalil několik téměř dokonalých kopií účtů reálných lidí. Vše od profilové fotky přes popis účtu až po uživatelské jméno se shodovalo - jen jedno písmeno v něm bylo změněno z malého na velké.
Falešný účet se od pravého liší hlavně počtem lidí, které sleduje, a tím, jaké články sdílí. Právě tak se nejsnáze odhalí - na jeho hlavní stránce jsou články a příspěvky na desítky nesouvisejících témat v různých světových jazycích.
„Dokud budou lidé a firmy jako Devumi (jedna ze společností Calasu, pozn. red.) vydělávat na lhaní slušným Američanům, bude proti nim můj úřad bojovat,“ citovala newyorskou státní zástupkyni Letitiu Jamesovou agentura Bloomberg. Calas se k rozhodnutí soudu nevyjádřil.