Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prodej nových aut v Česku za pololetí mírně klesl, ojetin přibylo

  • 8
Prodej nových osobních aut na českém trhu v prvním pololetí mírně oslabil. Ve srovnání s loňským rokem klesl o 0,83 procenta na 88 284 vozů. V samotném červnu se propadl téměř o třináct procent. Svaz dovozců automobilů to uvedl na svých internetových stránkách.

Pokles ve statistikách způsobil podle svazu fakt, že loni v pololetí končilo období, v němž bylo ještě možné nakoupená firemní auta daňově odepisovat ve zkrácené lhůtě. Tento fakt loňským prodejům pomohl a opticky zhorši letošní červnová čísla.

Letošní červen byl přitom s 16 156 prodanými vozy druhý nejúspěšnější měsíc, uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA) Pavel Tunkl. Za celý rok svaz odhaduje růst trhu o tři až pět procent.

Lidé nakupovali nejvíc škodovky

Nejoblíbenější značkou byla v pololetí Škoda, i když její prodeje meziročně klesly o desetinu na zhruba 26 tisíc vozů. Právě u Škody, která má velký podíl firemních vozů, se podle Tunkla loňské ukončení odpisů projevilo výrazněji než u jiných značek.

Druhému Volkswagenu narostl odbyt o tři procenta na 7 494 aut a třetí Ford stagnoval na 7 406 vozech. Čtvrtý skončil Renault a pátá značka Hyundai. V první desítce se poprvé objevila rumunská Dacia.

Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia, po ní Škoda Fabia a Ford Focus. Na dalších místech skončily vozy VW Golf a Škoda Superb.

Firemní zákazníci měli na prodejích více než poloviční podíl. Nejprodávanější kategorií byl segment mini a malých vozů s podílem 28 procent, což je o téměř 20 procentních bodů pokles proti roku 2008. "Lidé jezdí ve větších autech a platí za ně peníze, které byly dříve obvyklé u nižších segmentů," uvedl ředitel zastoupení značky Kia Vít Pěkný.

Češi nakupovali více zánovních ojetin

Dovoz ojetých osobních aut stoupl o téměř tři procenta na 65 609 vozů. Proti loňsku se zvýšil podíl dovážených aut z druhé ruky starších deseti let z 25 na 32 procent.

To podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka souvisí s ukončením zrychleného odepisování, v rámci kterého byla větší poptávka po zánovních vozech ze zahraničí. To vedlo k omlazení tuzemského vozového parku.

,