Než přijdou na trh nové modely letadel jako je Gulfstream G500, bude poptávka po tryskáčích klesat.

Než přijdou na trh nové modely letadel jako je Gulfstream G500, bude poptávka po tryskáčích klesat. | foto: The Jet Business

Boháči přestávají investovat do tryskáčů. Čekají na nové modely letadel

  • 21
Výdaje na soukromá proudová letadla celosvětově klesají. Zájem o luxusní tryskáče je nejmenší za posledních šest let. Celkovou poptávku ovlivňuje hlavně zpomalení ekonomiky v Číně a také politická situace v Africe a na Blízkém východě. Oživení výrobci očekávají až s příchodem nových typů letadel.

Dlouhodobé investice do soukromých tryskáčů se začínají poprvé od roku 2009 snižovat, informuje agentura Bloomberg.

Dodávky tryskáčů do konce roku 2025 budou mít hodnotu 270 miliard dolarů, což je o 3,6 procenta méně než loni. Ukázal to průzkum trhu s luxusními letadly provedený společností Honeywell International - jedné z hlavních konglomerátních společností, která se zaměřuje mimo jiné na letectví.

V poklesu se odráží oslabení trhu zejména v tzv. skupině ekonomicky rychle rostoucích zemí BRIC, tedy v Brazílii, Rusku, Indii a Číně. Za menšími částkami vloženými do drahých letounů stojí také politická situace v Africe a na Blízkém východě.

„Poptávka klesá i kvůli zpožděné výrobě některých nových modelů letadel,“ doplňuje šéf leteckého sektoru Honeywell Brian Sill. Menší zájem o letadla v zemích BRIC ovšem kompenzuje Severní Amerika, která je podle něj i nadále ekonomicky silná.

Dodávky menších tryskáčů podle Silla klesnou v průběhu 10 let na 9 200 letounů, což je snížení o 2,6 procenta. Odbyt větších letadel naopak mírně roste. Letouny Gulfstream G550 a Global 6000 Bombardier si oblíbili manažeři z rozvíjejících se trhů, kteří létají na delší vzdálenosti.

Průmysl s tryskáči táhnou silné Spojené státy

Zpomalení čínské ekonomiky lavinově ovlivňuje i poptávku po luxusních tryskáčích napříč celou Asií. „Vládní úsporný plán spolu s protikorupčními zátahy mají také dopad na prodej,“ vysvětluje šéf marketingové analýzy a plánování v letecké sekci Honeywellu Charles Park.

S pomalým hospodářským růstem a oslabeným eurem se k nákupu nemá ani Evropa. Neobyčejnou sílu však vykazuje Latinská Amerika. „Poptávku žene vpřed Mexiko, kde je největší trh s byznys letadly v regionu,“ říká Park.

Pro výrobce Embraer a Textron Cessna jsou nejdůležitějšími zákazníky Američané. To potvrzuje i šéfka prodeje a marketingu Textronu Kriya Shortt. „Spojené státy tvoří asi 80 procent dodávek cessen.“

Také většina letošních dodávek společnosti Embraer mířila k americkým zákazníkům, dokonce se oproti loňsku zvýšila z šedesáti na sedmdesát procent. „Spojené státy pro nás představují větší příležitosti,“ řekl agentuře Bloomberg marketingový ředitel Embraeru Luciano Froes. „Zájem je hlavně o středně velká letadla.“

Podle odhadů se letos prodá maximálně 725 tryskáčů. A Charles Park se domnívá, že toto číslo příští rok ještě klesne. Než přijdou za dva, za tři roky na trh nové modely letadel jako Dassault Aviation SA model Falcon 5X, Gulfstream model G500 a Bombardier’s Global 7000, bude mít poptávka klesající tendenci. Vrcholu průmysl s rychlými letadly dosáhl v roce 2008, tehdy se prodalo 1 136 strojů.