Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dceřiná společnost AAA Auto dostala pokutu 2,5 milionu korun

  4:10aktualizováno  4:10
Prodejce ojetin Mototechna Group podle České obchodní inspekce nejasně udával kupní cenu aut i jejich prodejce a neposkytoval korektní údaje o záruce. Těm, kdo kupovali za hotové, také účtoval jiné ceny než těm, kdo si brali úvěr. Inspekce vyměřila pokutu 2,5 milionů korun, rozhodnutí zatím není pravomocné.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Zástupce společnosti Mototechna Michal Häckl uložení pokuty potvrdil. K detailům se odmítl vyjádřit s tím, že správní řízení ještě nebylo pravomocně ukončeno. Společnost podle něj s uložením sankce z mnoha právních a faktických důvodů nesouhlasí a bude se proti němu odvolávat.

Mototechna Group je dceřinou společností největšího tuzemského autobazaru AAA Auto. Ten dostal vysokou pokutu už letos v červenci. Prodejce musel zaplatit půl milionu za chyby v reklamě na půjčky.

Jednou z výtek České obchodní inspekce (ČOI) vůči Mototechně je jiná výše poplatku za vedlejší služby podle druhu platby za auto. Když kupec zaplatí ze svého, stojí ho takzvaný doplňkový zákaznický servis 2 690 korun. Když si na vůz půjčuje, poplatek vyskočí na 4 690 korun. Podle ČOI jde přitom o stejnou službu.

Mototechna se brání, že do obchodní politiky jí inspekce nemá co mluvit. Doplňkový servis zahrnuje mimo jiné prověření vozidla podle stavu tachometru, databáze odcizených aut či z hlediska možného zatížení exekucí či leasingem.

Michal Häckl tvrdí, že v případě prodeje na úvěr je tento úkon rozsáhlejší a administrativně a technicky náročnější. Prý to požadují úvěrové společnosti. „Využíváme pro prověření vozidla většího rozsahu placených služeb a databází, celá operace je náročnější na čas a práci našich zaměstnanců,“ namítá  zástupce pokutované firmy.

Výjimečně vysoká pokuta značí závažné pochybení

Pokuta v řádu milionů je výjimečná. „Obecně lze říci, že pokuty ve výši milionů bývají ukládány v případě velmi závažných zjištění, nemusí však vždy nutně jít o opakované pochybení,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. „Při určení výměry pokuty se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání, jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán,“ doplnil. Vzhledem k tomu, že správní řízení ještě běží, nemusí být však výše pokuty pro Mototechnu konečná. 

Případ Mototechny rozpracoval Jiří Pěkný, bývalý ředitel pobočky ČOI pro Hradecko a Pardubicko, který v regionu na sklonku loňského roku odstartoval „zátah“ na autobazary. V rámci této kontrolní akce odhalil také sporné počítání cen půjček na ojetiny. Za chybu v ukazateli RPSN pak letos v únoru potrestal dvěma miliony splátkovou společnost Essox. V kauze figurují také úvěrové firmy Home Credit a GE Money Auto, které cenu půjček počítaly stejně jako Essox.

Pokutu Mototechně už ale Pěkný udělit nestihl, to udělal až jeho nástupce a současný regionální ředitel František Švihlík. Pěkného totiž v červnu odvolal ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný, údajně za způsob vystupování a pracovní komunikace.

S tím však Pěkný nesouhlasí. Tvrdí, že byl odvolán kvůli tomu, že naznačil možnou existenci korupčního prostředí v úřadu. Podivil se totiž nad tím, že ačkoli splátkové firmy sporný způsob výpočtu RPSN používaly už od roku 2011, ČOI na to přišla až v roce 2013, ačkoli několik takových úvěrových smluv prokazatelně kontrolovala dříve.

Zástupce Mototechny míní, že si na ně Jiří Pěkný zasedl. „Z obsahu rozhodnutí je patrná snaha ČOI udělit společnosti Mototechna Group pokutu za každou cenu, přičemž její výše je navíc zcela nepřiměřená. Společnost má za to, že toto rozhodnutí je vyvrcholením účelové snahy bývalého ředitele Královéhradeckého a Pardubického inspektorátu ČOI o sankcionování skupiny AAA AUTO a že toto rozhodnutí nemůže před odvolacím orgánem obstát,“ tvrdí Häckl.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Kvalita života v Česku se zlepšila, žebříček tradičně vede Norsko

Vesnice Ludmírov, která těsně před koncem války unikla masakru.

Česká republika si oproti loňsku mírně polepšila v kvalitě života, přesto se v pravidelném žebříčku společnosti...

Rozpočtová rada kritizuje schodek rozpočtu, má být ve výši 40 miliard korun

Eva Zamrazilová šéfka Národní rozpočtové rady

Národní rozpočtová rada nepovažuje za současné ekonomické situace schválení státního rozpočtu na příští rok se schodkem...

Na točené zašlo méně lidí než loni. Pivo má zachránit svatý Václav

Nejtypičtější způsob čepování piva je „na hladinku“, kdy krémová pěna sahá...

Obliba baleného piva nadále stoupá, točené si naopak dopřeje stále méně lidí. Do hospod má zákazníky přilákat již šestý...

Najdete na iDNES.cz