Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodejce Okay lákal na vysoké slevy, zákazník ale našel nezměněné ceny

  10:12aktualizováno  10:27
Prodejce elektrospotřebičů Okay rozjel jarní výprodeje a láká na vysoké slevy. Jeden z kupujících si ale všiml, že ceny některých výrobků zůstaly prakticky na stejné výši, i když mají přidanou cedulku s výrazným zvýhodněním. Okay obhajuje reklamu tím, že v minulosti byly ceny zboží skutečně vyšší. Podle obchodní inspekce tím ale prodejce klame zákazníky a hrozí mu několikamilionová pokuta.

Leták společnosti Okay. | foto: Okay

Hrátek s cenovkami si všiml zákazník Michal Myslivec v okamžiku, kdy si chtěl vybavit byt novou elektronikou. Obcházel obchody a porovnával si ceny vytipovaných výrobků. Po týdnu se vrátil do příbramského obchodu Okay, protože začal inzerovat až 55procentní slevy. Když však přišel ke svému vyhlédnutému zboží, byl zklamán. Cenovky sice hlásaly několikatisícové slevy, konečné ceny však byly téměř stejné jako u jeho první návštěvy.

Jarní výprodej v příbramské prodejně Okay.

"Například plazmová televize Samsung byla před akcí za 10 499 korun. V akci stála 10 489 Kč, takže zlevnila o pouhou desetikorunu. Výrazná cedulka ale oznamovala, že zlevnila o více něž tři a půl tisíce korun," popisuje svůj postřeh čtyřiadvacetiletý muž. Údaj o ceně televize ví podle svých slov přesně proto, že si ho při první návštěvě zapsal do mobilu.

Podobné zklamání zažil i u ledničky Indesit, která před akcí stála necelých 6 500 korun. V akci pak ke stejné cenovce přibyla informace, že původní cena byla bez koruny deset tisíc.

Jarní výprodej v příbramské prodejně Okay.

"Nejvíc mě pak do očí praštila cedulka s údajem o tom, že televize LG zlevnila o 15 tisíc a je za méně než 30 tisíc Kč. Moc dobře si ale pamatuji, že pod třicet tisíc byla i při mé první návštěvě, protože jinak by pro mě byla už moc drahá a nezaujala by mě," říká Myslivec. "Taková kampaň je špatná. Naštvala mě, protože mate kupující a myslím si, že porušuje zákon," dodává.

Okay klamavou reklamu popírá

Společnost Okay však jakékoliv pochybení odmítá. "Pán si vybral zboží, které nebylo v akci, cena před výprodejem a po něm proto zůstala stejná," uvedl marketingový ředitel Okay Luděk Kováč.

Myslivec ale tento argument odmítá. "Není to pravda, výrobky měly v akci speciální výrazné cedulky s uvedením slevy, které člověka praštily do očí. Před akcí tam nebyly," říká rozzlobený zákazník a dokládá to vlastnoručně pořízenými fotografiemi. "Nejsem detektivní kancelář. Nevím, jaká cenovka tam byla, ale my nemáme co skrývat a nemůžeme si dovolit něco šidit," odvětil Kováč a naznačil, že za stížností může stát konkurence.

Šéf marketingu zároveň zdůraznil, že firma hraje na trhu fér a všem zákazníkům nabízí garanci nejnižší ceny. Kdo najde v jiné prodejně levnější zboží, dostane od Okay vyplacený rozdíl těchto cen a navrch deset procent. "Se zákazníkem jsme se spojili a nabídli jsme mu vyhledání výrobků s touto garancí," doplnil Kováč.

Lokální manager Okay Petr Samek se pak snažil slevu vysvětlit tím, že se patrně jednalo o výrobek s trvale sníženou cenou a u tohoto druhu zboží prodejna při jakékoliv akci znovu zdůrazní, za jakou původní hodnotu byla nabízena.  

ČOI: Cenovka nesmí budit dojem, že zboží bude opět dražší

Česká obchodní inspekce však toto vysvětlení nebere a dává za pravdu zákazníkovi z Příbrami, který si na jednání prodejce stěžoval. "Daný případ je klamání spotřebitele. V rámci zákona o ochraně spotřebitele je podobné jednání specificky řešeno. Informace o ceně nesmí vzbuzovat zdání, že cena v minulosti byla nebo teprve bude zvýšena, i když tomu tak není," vysvětluje mluvčí ČOI Tomáš Vozáb s tím, že prodejci hrozí za takové jednání až pětimilionová pokuta.

Podobný názor na reklamu Okay sdílí i Občanské sdružení spotřebitelů TEST. "Je to zajímavý trik. Zákon sice přímo na tento konkrétní případ nepamatuje, nicméně pokud byla krátce před akcí cena téměř stejná jako v akci a ještě u ní bylo upozornění na to, že původně byla o desítky procent vyšší, tak to zavání obcházením zákona a jedná se nepochybně o druh klamavé obchodní praktiky," je přesvědčen právní poradce sdružení Jan Votočka.

ČOI od loňského roku eviduje 130 různých stížností na slevy. Sdružení spotřebitelů TEST jich eviduje měsíčně několik desítek. Nejvíce pak v klasických výprodejových obdobích - po Vánocích, na jaře či po prázdninách.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.