Očekávané uvolnění je v současné době spojené hlavně s proočkováním populace. Pandemie ovšem zatím neustupuje a většina států se stále ocitá v lockdownu.
S tím je spojené také dlouhodobé uzavření kamenných prodejen, kde leží ladem stále velké množství loňských kolekcí. „Jedná se především o dámské a pánské zboží, protože tyto produkty se již několik měsíců nesmí prodávat a v běžném provozu by byly již prodané v rámci výprodejů,“ potvrdil stav skladových zásob Norbert W. Scheele, ředitel řetězce C&A pro země střední a východní Evropy.
Tento stav například potvrzuje i britský řetězec Primark. Sdělil, že má na skladě loňskou kolekci jaro/léto v hodnotě přibližně 150 milionů liber (4,5 miliardy korun) a podzim/zima za 200 milionů liber (šest miliard korun).
Podle poradenské společnosti McKinsey se hodnota neprodaného oblečení po celém světě, v obchodech a skladech, pohybuje v rozmezí 140 až 160 miliard eur. To je více než dvojnásobek normálního stavu.
S objednávkami na nové kolekce pro letošní sezonu proto někteří klíčoví obchodníci vyčkávají na poslední chvíli. Mnozí navíc potvrzují snížení objemu objednávek. Britský Marks & Spencer uvedl, že objednávka letošní jarní kolekce je menší než v loňském roce.
„Po zkušenostech s dosavadními lockdowny jsme velmi selektivně objednali sezonní zboží, které přijde na naše prodejny v březnu,“ potvrdilo taktéž vedení řetězce C&A.
V loňském roce podle Euromonitoru oděvní průmysl zaznamenal pokles prodeje zhruba o 17 procent oproti roku 2019 a jeho oživení není podle odhadů mezinárodních agentur příliš příznivé. Agentura McKinsey předpovídá pokles tržeb až 15 procent, naopak Euromonitor odhaduje oživení i o 11 procent.
Z kamenných prodejen do onlinu
Čeští obchodníci dlouhodobě hledají vhodné alternativy, jak absenci kamenných prodejen nahradit. Někteří své několikamiliardové zásoby prodávají převážně přes e-shopy. „Produkty, které zbyly z našich předchozích kolekcí, stále prodáváme v naší globální síti,“ potvrzuje společnost Puma.
A navzdory pandemii a uzavřením kamenných obchodů si oslovení maloobchodníci loňský rok pochvalují. Americká značka Gap, která loni vstoupila na český trh, zaznamenává zvýšené prodeje. „Vstup na český trh předčil naše očekávání a naopak jsme vzhledem k prodejům museli na podzim dodatečně objednat další zboží, abychom doplnili nejprodávanější kategorie. Překvapily nás vysoké prodeje zejména v segmentu batolat a dětí,“ říká Jan Fahoun, jednatel C.S. retail 1969.
Kromě e-shopů se obchodníci snaží nabídnout zákazníkům různé speciální služby. Doprava zdarma, vyzvedávání u smluvních partnerů, ve výdejních okénkách, ale i vlastní inovativní služby.
„Díky službě Call&Collect si zákazníci telefonicky na prodejně objednají tzv. tašku plnou překvapení, která obsahuje produkty vybrané a zabalené našimi zaměstnanci. Zákazníci si pak jen na prodejně vyzvednou připravenou tašku. Naším cílem je hlavně prodat stávající zásoby podzimního a zimního zboží prostřednictvím atraktivních nabídek, “ představuje jednu ze svých služeb řetězec C&A.
Módní e-shop ZOOT má v tuto chvíli na skladě množství zboží ze starších kolekcí v obvyklé hodnotě. „Daří se nám vykrývat mezery v dodání, které někteří dodavatelé v důsledků složité covid situace mají,“ říká šéfka nákupu Simona Poláková a dodává, že zpoždění dodávek pociťují zejména z logistických důvodů distribučních skladů. Ty jsou často ochromené nedostatkem pracovní síly způsobené koronakrizí.
Objem jarních a letních objednávek na letošní rok někteří prodejci nesnížili a věří v brzké otevření svých prodejen. „V segmentu značkového textilu a doplňků GAP se předobjednávky uzavírají cca půl až třičtvrtě roku před samotným dodáním a právě dokončujeme výběr podzimní kolekce. Značka Gap se opírá o myšlenku Modern American Optimism, proto i my v České republice myslíme pozitivně a věříme, že se situace v kamenném retailu ve druhé polovině roku zlepší,“ dodává Jan Fahoun.
Obavy asijských oděvních továren
Posunuté termíny či snížené objemy nyní způsobují největší potíže převážně zahraničním výrobním továrnám. S nepříznivou situací se potýkají hlavně asijští výrobci oděvů, například v Bangladéši, jejíž ekonomika je na vývozu textilu téměř závislá. Tamní oděvní továrny se ovšem snaží zůstat stále otevřené.
Padesát továren dotazovaných bangladéšským sdružením výrobců a vývozců oděvů uvedlo, že pro letošní sezonu obdrželi o 30 % méně objednávek, než je obvykle. Podzimní a hlavně předvánoční lockdowny ve velké části Evropy, pokračující i v lednu, tvrdě zasáhlo jejich podniky.
Pracovaly za 4 libry denně, teď nemají nic. Asijské šičky uvrhl covid do chudoby |
„Fungujeme na 25 % kapacity. Máme nějaké objednávky na provoz továrny do února. Je těžké říci, jak přežijeme,“ dodává majitel továrny v Dháce Shahidullah Azim, jehož klienty jsou severoameričtí a evropští maloobchodníci.
Miran Ali, který zastupuje Star Network, alianci výrobců v šesti asijských zemích, a sám vlastní čtyři továrny v Bangladéši, čelí podobným problémům. „Loni jsme měli dostatek jarních objednávek již na přelomu roku a řešili jsme dokonce už i následující podzimní sezonu. Nyní se všechno zpožďuje,“ řekl z hlavního města Dháky.
Asif Ashraf, další majitel továrny v Dháce, který vyrábí oblečení pro maloobchodní sítě po celém světě, uvedl, že je momentálně situace velmi těžká. „Vyrobili jsme látky a jsme připraveni ušít pro zadavatele nové kolekce, nyní čekáme na nové objednávky.“