Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodejci pojistek budou muset zveřejnit své provize

  1:03aktualizováno  1:03
Česká národní banka chce zkrotit zprostředkovatele, kteří přetahují lidi na životní pojistky jen kvůli vlastním ziskům a je jim přitom jedno, že na tom lidé kvůli rušení starých smluv tratí. Budou muset klientům říci, jak vysokou provizi za uzavření pojistky dostanou.
Česká národní banka chce srovnat podmínky pro penzijní fondy a pojišťovny. Prodejcům životních pojistek se to nelíbí.

Česká národní banka chce srovnat podmínky pro penzijní fondy a pojišťovny. Prodejcům životních pojistek se to nelíbí. | foto: Profimedia.cz

Zároveň platí zákaz poskytování pobídek firmám za to, že pod pojišťovnu převedou své zaměstnance. Stejná pravidla už od srpna platí pro oblast penzijního připojištění.  

"Na trhu existuje nerovnováha v podobě rozdílných pravidel distribuce různých produktů a ČNB považuje za správné, aby se podmínky pro konkurenční produkty sjednotily," říká mluvčí ČNB Marek Petruš.

Banka podle něj spolupracuje s ministerstvem financí na projektu nového zákona, který by sjednotil podmínky pro všechny zprostředkovatele.

Zprostředkovatelům se však provize, které například u investičního životního pojištění mohou dosahovat až 24násobku měsíční platby, ukazovat nechce. A to přesto, že to u penzijního připojištění díky novele zákona už měsíc dělat musí.

"Jsme proti tomu, aby se zveřejňování provizí zaměřovalo výhradně jen na vybrané obory. Dealery aut ani pekaře také nikdo nenutí k tomu, aby zveřejňovali své marže, tak proč by to měli dělat zrovna zprostředkovatelé," říká Petr Šafránek z Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR.

Odhalování provizí jen určitých vybraných sektorů považuje za špatné také šéf penzijního fondu Aegon Vladimír Bezděk.

Pojišťovny jsou proti

Ani samotným pojišťovnám se příliš nelíbí, že by měly mít stejné podmínky jako penzijní fondy a nesměly tak dávat odměny zaměstnavatelům za to, že k nim převedou své lidi.

"Necítíme potřebu, aby se to nyní upravovalo či regulovalo. Trh sám je nejlepším regulátorem a upraví si to sám," uvedla Dagmar Koutská z tiskového oddělení České pojišťovny.

Podobný názor zastávají také pojišťovny Allianz a Kooperativa. Poukazují přitom na to, že životní pojištění je čistě komerční produkt, protože není na rozdíl od penzijního připojištění podporováno státním příspěvkem, a proto je další státní regulace v této oblasti zbytečná.

Nechuť pojišťoven přistoupit na shodné podmínky je podle odborníků logická, protože z nerovné situace těží.

Podle Pavla Huláka, jenž má v poradenské firmě Fincentrum na starosti zaměstnanecké výhody, je totiž jasné, že když firma za jeden produkt může odměnu získat a za druhý ne, bude mít tendenci uzavírat pro své zaměstnance právě životní pojištění, které však pro ně není zdaleka tak výhodné jako penzijní připojištění.

"Oba produkty jsou stejně daňově zvýhodněny. Firmy na ně mohou zaměstnancům ročně přispívat až 24 tisíc korun a neplatit z nich přitom sociální a zdravotní pojištění ve výši 34 procent. A právě proto by měly mít oba produkty stejné podmínky," domnívá se Pavel Hulák.

Také penzijním fondům by se líbilo, kdyby pojišťovny a jejich agenti nesměli firmy za převedení firemních zaměstnanců jakkoliv "uplácet".

"Oba produkty mohou klientovi sloužit k dosažení stejného cíle, a proto by měly mít i shodné podmínky," říká Vojtěch Kubec, šéf obchodního úseku Penzijního fondu Komerční banky.

Mluvčí penzijního fondu ING Alexandra Gjurić je přesvědčená o tom, že nová pravidla zlepšují transparentnost trhu a právě kvůli tomu začnou dříve či později platit i pro životní pojištění.

Ministerstvo financí si nerovné podmínky podle svého vyjádření také uvědomuje. Jejich dopady však bude ještě vyhodnocovat a případně je zahrne do připravované normy, která má celkově regulovat oblast zprostředkování na finančním trhu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.