Faceliftovaná Škoda Octavia RS

Faceliftovaná Škoda Octavia RS | foto: Škoda Auto

Češi si pořídili nejvíc nových aut v historii. Každé třetí byla Škoda

  • 149
Český trh s novými auty dosáhl loni nového rekordu, poprvé se prodalo více než čtvrt milionu vozidel za jediný rok. Růst táhlo jak hospodářské oživení, tak i větší nabídka nových modelů.

Vyplývá to z dat z centrálního registru vozidel, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů a Médea Research. Podle nich se u nás loni registrovalo 259 693 vozů, což je meziroční nárůst o 12,5 procenta. I prosincový růst o více než desetinu potvrdil silnou poptávku.

Trhu dál bezkonkurenčně u nás kraluje Škoda Auto, která loni dosáhla podílu 31,7 procent všech nově registrovaných aut. Škoda obsadila i post čtyř nejprodávanějších aut. Pořadí na dalších místech zůstalo stejné: Volkswagen, Hyundai, Ford a Dacia. Do první desítky poprvé v historii pronikl například Mercedes. Škoda je první i v registracích jen fyzickými osobami, kde je ale druhý Hyundai a třetí Dacia, následovaná značkami Kia a Opel.

Podle Vojtěcha Opleštila z Automobilové expertní skupiny PwC ČR bude velký zájem o nová auta pokračovat i letos. „V roce 2017 očekáváme meziroční nárůst o 7 až 12 procent. Ekonomika uspokojivě roste, lidem se zvyšují mzdy a nezaměstnanost se drží na velmi nízkých úrovních. Nálada v
ekonomice je tak dobrá a přeje poptávce po nových vozech,“ shrnuje předpověď na letošek.

Každé páté prodané auto bylo SUV

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 28 406 prodanými vozy, následuje Škoda Fabia (21 769), Rapid (11 359) a Superb s 11 100 prodanými kusy. Na dalších místech skončily Hyundai i30 a Volkswagen Golf.

Škoda Auto zvýšila prodej o více než 11 procent na 82 267 aut. Následují Volkswagen s růstem o 12 procent na 26 598 vozů a automobilka Hyundai, která prodala 20 992 aut, tedy o sedm procent víc než v roce 2015.

Celkem 75 procent vozů nakoupily firmy a 25 procent soukromé osoby. Tahounem růstu byly především vozy kategorie SUV, každé páté prodané auto v Česku bylo právě tímto typem. Velký růst zaznamenala i střední třída díky úspěchu Superbu, naopak zájem kupců upadl v kategorii nejmenších aut i segmentu MPV.